Turecko patří gastru

Prvním konceptem, který zahájil rozvoj franšízového podnikání v Turecku, byl americký gigant McDonald´s. Tomu se v roce 1985 podařilo uvést do provozu svou první pobočku. Renomovaná franšízová síť inspirovala místní podnikatele natolik, že se tento způsob podnikání stal běžnou součástí ekonomiky. V loňském roce fungovalo na principu franšízingu 1840 obchodních řetězců, přičemž počet jednotlivých provozoven vzrostl na 55 tisíc. Jak vyplývá z Franchising Reportu, který každoročně zpracovává poradenská společnost PROFIT system, bylo v Česku ke konci minulého roku aktivních 192 systémů, spravovaných 3 139 franšízanty.
Převážnou část značek na tureckém trhu, konkrétně 64%, tvoří domácí koncepty. Nebude jistě překvapením, že 46% z 1840 řetězců se orientuje na gastronomii. Zbývajících 36% se zaměřuje na oblast reklamy, zábavního průmyslu, vzdělávání nebo módu. Kromě těchto oblastí je franšízing v Turecku nově využíván pro firmy s víceúrovňovým systémem organizace.
O rozvoj franšízového trhu v Turecku pečuje asociace UFRAD, jejímž dosud největším projektem byla organizace certifikovaného programu s istanbulskou Aydin University a s poradenskou společností Franchise & More Consultancy. Hlavním účelem tohoto podniku byla propagace franšízingu u vysokoškolských studentů s cílem přímo studenty do franšízingu zapojit. Podporu místnímu franšízingu poskytuje i organizace KOSGEB, která, prostřednictvím finanční pomoci, umožňuje franšízantům účastnit se mezinárodních výstav nebo vzdělávat zaměstnance franšízových sítí.
„Obecně je oblíbenost franšízingu v gastronomii dána především sdíleným know-how již zavedeného konceptu. Provozovatelé restaurací a fastfoodů si mohou ušetřit spoustu starostí, souvisejících s rozjezdem vlastní restaurace. Výhody jsou však kompenzovány silnou konkurencí na trhu, která může být překážkou pro návratnost počáteční investice,“ vysvětluje popularitu franšízingu v gastronomickém sektoru Lenka Nováková, Business Development manager poradenské společnosti PROFIT system.
PŘEČTI ČLÁNKY

Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
TAB Board chce růst do dalších regionů Česka. Jaké franšízanty hledá a proč roste poptávka po sdílení zkušeností a koučinku i v době umělé inteligence?
Synergy Stocktaking nabízí franšízovou příležitost v oblasti inventarizace zásob. Zájemci získají kompletní technologické vybavení, podporu centrály i první klienty.
Franšízový koncept BodyBody spojuje moderní technologie a zdravý životní styl. Zájemcům otevírá možnost rozjet vlastní studio i v menších městech.
Tyrolské tradiční pochoutky Tiroler expandují v Česku. Franšízový model umožňuje stánkový i kamenný prodej a slibuje rychlou návratnost.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
„Nízké náklady a rychlá návratnost dělají z Edukido ideální volbu pro ty, kteří chtějí podnikat a zároveň podpořit rozvoj dětí,“ říká provozní ředitel Bartłomiej Misztal.
Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI