Jste připraveni na franšízing?

Během posledních let se na trhu objevuje stále více franšízových systémů, přibývá mezi nimi i domácích značek. Stále více místních podniků uznává franšízing jako dobrý způsob pro rozšiřování své působnosti, na zahraničních trzích je franšízing stále více uznávaný jako plnohodnotná forma firemního vývoje. Ve východní části Evropy je situace odlišná, tamní podnikatelé ještě nestihli ověřit efektivitu franšízového systému.
Pravdou však také je, že franšízing není správnou cestou pro každou firmu. Jak zjistit, jestli je franšízing vhodný pro vaši značku? Zodpovězte si předem na několik otázek.
Tou základní je důvod, proč se chystáte na franšízing přejít. Nejčastějšími důvody jsou přitom posílení pozice na trhu, posílení značky, a především rozšiřování a identifikace distribučních kanálů pro vlastní služby a produkty. Díky franšízingu se přitom snižují náklady a investice, podnikatel také oproti jiným obchodním modelům ušetří čas. Starost o finance, nové pracovní síly a nové odbytiště plně přechází na franšízanty.
Specifika a životaschopnost
Další důležitou otázkou jsou specifika každé franšízové sítě. Co vaše značka nabízí? Víte, v čem je váš koncept výjimečný a jedinečný? Co konkrétně chcete nabízet franšízantům? Proč by si měli vybrat právě vaši společnost? Co franšízantovi spolupráce skutečně garantuje a přinese? Zkuste se podívat na své podnikání očima franšízanta jako zákazníka, a stanovit co přesně získává podpisem franšízové smlouvy.
Pokud si právě tyhle věci upřesníte a ujasníte, je to dobrý začátek. Nikdy nezapomínejte, že franšízing je z definice model spolupráce, který rozšiřuje osvědčené obchodní koncepty. Základem je povinnost poskytovatele nabízet příjemcům pouze osvědčený koncept, založený na zkušenostech klienta.
I proto je potřeba každý franšízový koncept testovat v praxi. Nejlépe alespoň jeden rok. Zjišťování stability obchodní sítě trvá delší dobu. Za pouhý rok nemůžete plně zajistit životaschopnost a ziskovost sítě, je to ale minimální doba, za kterou lze dosáhnout organizace a definování obchodního modelu se všemi jeho specifiky. Pouze pak je možné předávat své zkušenosti dalším lidem.
V neposlední řadě je franšízing dalším možným zdrojem výdělku prostřednictvím prodeje licence na podnikání a také pravidelných franšízových poplatků. Franšízová síť také umožňuje společné nákupy zboží pro všechny pobočky, což snižuje nákupy, zvyšuje kupní sílu, zefektivňuje marketing, a podobně.
Pokuste se zjistit, nakolik je vaše podnikatelská myšlenka udržitelná, a zda se nejedná například jen o přechodný trend. Nezakládejte franšízovou síť na základě emočního zážitku nebo pouhém pocitu či dokonce životním snu. Důležité je si uvědomit, že prosperita a ziskovost konceptu nemůže být v případě franšízové společnosti jen pouhým slibem, ale holou skutečností. Vy sami - majitelé franšízového konceptu - musíte být z podstaty věci příkladem pro všechny franšízanty. Musíte být proto ve svém oboru skutečně úspěšní.
Ochranná známka
Každá franšízová síť je zároveň jedinečnou značkou s názvem a logem, což je grafické znázornění definice značky. Jednotná a jedinečná je také vizuální podoba konceptu včetně designu interiéru provozoven i výrobků, nebo třeba pracovních uniforem. Existuje jen jediný způsob, jak své nápady ochránit před možným zneužitím a plagiátorstvím - skrze právní ochranu registrované obchodní známky, užitných vzorů aj. dostupných nástrojů. Proto doporučujeme tento důležitý krok při vytváření franšízové sítě nevynechat!
Mějte vždy na paměti, že součástí obchodu jsou dvě strany - vy a vaši franšízanti - a všichni musejí být finančně uspokojeni. Vaše podnikání musí být efektivní. Zisk musí převyšovat náklady. Nejde navíc jen o samotnou otázku rentability, ale i náklady na následný rozvoj značky a sítě, a rozšiřování konceptu. Nemá vůbec smysl uvádět v realitu podnikatelskou myšlenku, kdy majitelé značky vydělávají a franšízanti nikoliv. Takový podnikatelský koncept by velmi rychle selhal.
Balíček a reklama na franšízu
Následujícím krokem by mělo být vytvoření franšízového balíčku, který popisuje dopodrobna obsah a definici značky a modelu spolupráce s franšízanty. Poplatky, podmínky, požadavky, příručky, formuláře, manuál, a tak dále. Některé balíčky obsahují navíc i finanční modely, které předvídají a plánují zisky za dané období. Součástí přípravy bývají také setkání s kandidáty, školení, podpora začínajících franšízantů. Připravili jste na přechod na franšízový systém celý tým?
Nakonec zbývá zodpovědět otázku, jak budete franšízové licence nabízet a prodávat. Franšíza je současně také váš produkt. Budete potřebovat marketingovou a prodejní podporu stejně jako v případě každého jiného prodeje. Vaše cílová skupina je navíc velmi specifická, Prodej společnosti či její části nebývá jednoduchým procesem. Franšíza je ale na druhou stranu prokazatelně ziskový a úspěšný model obchodování, o tom není pochyb. Klíčové jsou ve franšízingu otázky, zda je vhodný právě pro vás, a jestli je vaše firma včetně vás na přechod na franšízy připravená.
Konzultanti společnosti PROFIT System.
Katalog franšízových značek na portálu Franchising.cz je jedním z hlavních prodejních kanálů. Pokud chcete nabídnout franšízu prostřednictvím franšízového katalogu, prosíme, vyplňte Registrační formulář.
Máte zájem o osobní setkání s poradci? Chcete se dozvědět více o možnostech firemního rozvoje skrze franšízing? Pokud máte jakýkoliv dotaz, neváhejte kontaktovat poradce společnosti PROFIT system franchise services.
PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Více než polovina domácností má kočku nebo psa. Obě zvířáta žijí až dvacet let. To je příležitost vychovat si věrné zákazníky jako franšízant s krmivy Husse.
Děti ve škole tráví většinou minimálně 12 let. Mnozí z nich potřebují pomoc s učením. Franšíza Škola Populo nabízí profesionální řešení jako podnikatelskou příležitost.
Franšízová síť retailového zboží Relay nabízí kombinaci klasické „trafiky“, občerstvení a hojně využívaných služeb. Podnikání lze začít i bez kapitálu.
Evropská síť provozoven zdravé varianty fast foodu Fruitisimo vznikla v České republice. Jejich růstu pomáhá i vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých franšízantů.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...