Franšízový trh dozrává

Druhý ročník Veletrhu franchisingu je za vámi, co zajímavého přinesl?
Přinesl rekordní zájem návštěvníků a velmi pestrou nabídku vystavovatelů. Ti byli velmi dobře připraveni jak na prezentaci a jednotlivá setkání se zájemci, tak někteří i s demonstrací svých produktů či služeb. Vedle matadorů jako McDonald´s, Century 21 či Remax to byly také úspěšné české firmy jako např. Sklizeno, Partners, UGO či Svět zdraví.
Spolu s Veletrhem franchisingu se konala letos také poprvé Masrer-franchisová konference, aby již pošesté za sebou představila nové úspěšné zahraniční franšízové systémy, které chtějí vstoupit na český a slovenský trh. Mezi celkem 18 novými koncepty se objevila např. rakouská síť prodejen tyrolských specialit Tiroler, norský koncept pro fitness a výuku sebeobrany HITIO Gym, či španělská síť salonů krásy Marco Aldany. Aleš Tulpa z pořadatelské společnosti AVEX systems uvedl, že konference se celkem zúčastnilo na 150 zájemců.
Návštěvnost překročila loňských 2 000 návštěvníků, znamená to, že zájem o franchising v Česku skutečně roste?
Určitě ano. Veletrh franchisingu byl i letos součástí Hlavní události Týdne podnikání. Tento počet návštěvníků byl překročen již okolo 14. hodiny, přesný počet budeme znát během týdne. Zájem o podnikání a franšízing je ve znamení stabilního růstu a to i navzdory velké poptávce po zaměstnancích, která daný trh také ovlivňuje.
Roste spíše počet zájemců o franšízy nebo firem, které chtějí expandovat skrze franšízing?
Obojí, byli jsme mile překvapeni relevantními zájemci o franšízové značky, kteří přicestovali jak ze všech koutů Česka, tak i např. až z východního Slovenska či Chorvatska. Někteří byli velmi dobře informováni a šli konkrétně za vybranými franšízory, někteří si teprve vybírali a přišli si jak pro osobní konzultaci, tak navštívili k načerpání svých vědomostí Školení franšízingu. To bylo vždy maximálně zaplněno a účastníci hojně využívali možnosti dotazů. Stejně tak jsme zaznamenali velký zájem domácích potenciálních franšízorů, kteří nyní zvažují nebo se již rozhodli na trh franšízingu vstoupit. Z toho máme velkou radost, protože rostoucí počet domácích konceptů jen potvrzuje dozrávání franšízového trhu u nás.
Velké oblibě se těšila panelová diskuze, na které své zkušenosti předávali majitelé či zástupci franšízových značek - za McDonald´s Radim Foltýn, za značku Remax pan Jiří Rájek a za Svět zdraví majitel a zakladatel Josef Hůla.
Je větší zájem o české nebo zahraniční koncepty?
Původ konceptu nebývá to nejdůležitější. Mnohem důležitější bývá to, jestli je koncept na trhu úspěšný, jaký má potenciál, ale i to jakou poskytuje začínajícím i stávajícím franšízantům podporu apod. Svou roli při výběru hraje také výše investice a oborový zájem franšízanta. Jak se říká, “co je dobré pro jednoho, nemusí být pro druhého“, každý si musí vybrat byznys sobě na míru. Pak může dobře fungovat. A to jak v podnikání obecně, tak i ve franšíze.
Jaký obor v tuto chvíli v českém franšízingu vede? Stále gastronomie?
Ano, gastronomie patří stále mezi nejoblíbenější. Ale na trh franšízingu vstupují i značky z dalších zajímavých nevšedních oborů. Do Katalogu franšíz jsme v poslední době přidali a stále přidáváme nabídky franšíz značek oborů jako např. internetový obchod, lety balónem, detektivní kancelář nebo mobilní marketing značky Eazi Apps, která také zaznamenala na veletrhu nemalý zájem ze strany návštěvníků.
Lze jmenovat i značky, o které byl ze strany návštěvníků na veletrhu největší zájem?
Před veletrhem jsme spustili marketingovou kampaň zaměřenou na možnost rezervovat si schůzku s vybraným vystavovatelem přímo na veletrhu na určitou hodinu. Lidé tuto nabídku přivítali s nadšením a intenzivně ji využili, takže nejedna značka měla takto naplánované schůzky se zájemci na celý den ještě před samotným začátkem akce. V průběhu dne jsme zaznamenali téměř neustálé konverzace s návštěvníky u stánků vystavovatelů a poté jsme dané potvrzení obdrželi od všech vystavovatelů. Víme, že např. UGO, Mr. Kebab, Century21, Quickwash, nebo Telepizza se do odpoledních hodin nezastavili. Cílený zájem o konkrétní značky a detaily, které se při setkáních řešily, jen potvrzuje relevantnost návštěvníků, což nás velmi těší, neboť tato osobní setkání byla hlavním cílem veletrhu.
Nakolik jsou franšízové veletrhy v dnešní době populární v Evropě?
Ze západních zemí je takovou Mekkou franchisingu Francie, tamní Franchise expo již pravidelně navštěvuje okolo 20 000 návštěvníků. Poté z regionu CEE to je Polsko, které eviduje více než 1 100 franšíz a tamnímu franšízovému trhu se daří velmi dobře. Letos naše Varšavská pobočka zorganizovala Veletrh franchisingu pro 7 000 účastníků a 200 vystavovatelů.
Můžeme tedy očekávat i další ročník?
Jsem přesvědčena, že osobní setkání je pro úspěšný start podnikání nejvhodnější způsob, jak načerpat vědomosti, porovnat nabídky a vyhodnotit tu nejvhodnější. Budeme se tedy i nadále snažit o to, aby Praha patřila k evropským velkoměstům, která každoročně otevírají své brány zájemcům o podnikání pod zavedenou značkou.
_________________________________________________________________________________________
Ráda bych tímto za celý organizátorský tým společnosti PROFIT system poděkovala všem vystavovatelům, kteří nám dali důvěru a tím i možnost tuto výjimečnou franšízovou akci zorganizovat. Stejně jako spolu pořádajícím partnerům ELAI a jejich Hlavní události Týdne podnikání, které byl Veletrh Franchisingu součástí a v neposlední řadě partnerovi a pořadateli Master franchisové konferenci společnosti Avex Systems. Díky spojení těchto tří akcí se nám podařilo vytvořit jednu z největších podnikatelských akcí roku a přiblížit lidem podnikání zase o kousek blíže. A samozřejmě všem našim čtenářům a fanouškům, kteří této příležitosti, jak věřím, ve svůj prospěch využili.
Hezký den s franšízingem!
Lenka Nováková
PŘEČTI ČLÁNKY

Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Franšízová síť Extéria Market řeší u podnikatelů a institucí otázky BOZP a PO. Formu spolupráce nám přiblížil Jaroslav Mesarčík, regionální manažer společnosti.
„Flexibilita, inovativní přístup a schopnost reagovat na změny budou zásadní pro úspěch,“ vzkazuje budoucím franšízantům Marek Halfar, CEO poradenské společnosti PROFIT system.
„Jsme aktuální dvojkou na trhu. Obrat máme stejný i přes 30% pokles stavebnictví,“ říká Ing. Petr Holý, obchodní ředitel franšízové sítě Otherm.
Ředitel franšízové sítě Prorozvoz Jan Kryštof si s námi povídal o perspektivě a vývoji oboru logistiky. Zeptali jsme se i na formy spolupráce.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...