Litva dává příležitost novým franšízám
V současné době se dá stav litevského franšízového trhu vyjádřit slovem rostoucí. Nebylo tomu tak vždy. První světové franšízové koncepty se o tuto pobaltskou zemi začaly zajímat v roce 1990. tedy v roce, kdy Litva po dlouhých Letech získala zpět svou nezávislost poté, co byla jedním ze států Sovětského svazu. Tyto značky však na počátku 90. let „jen“ vyčkávaly a analyzovaly rizika spojená se vstupem na postsovětský trh.
Za fakt, že dnes na litevském trhu působí zhruba 160 aktivních franšízorů a dalších 20 až 30 má zájem na něj vstoupit, mohou Litevci děkovat několika „odvážlivcům“, kteří se po roce 1990 rozhodli na tamní trh vstoupit a uspět. Patří mezi ně zejména synonymum franšízingu, americký McDonald´s a také módní značka United Colours of Benetton. Další příliv franšízových sítí zaznamenala Litva s expanzí výstavby a otevírání obchodních center na počátku 21. století.
Tato vlna s sebou přinesla značky jako KFC, Hugo Boss, Zara nebo Mango. Tedy ty, které mají s franšízingem bohaté zkušenosti. V té době se však o franšízový způsob rozvoje začínají zajímat i litevští podnikatelé. Vznikly tak koncepty jako Pizza Jazz, autoservisy Kemi nebo Kesko Semkai, síť prodejen pro stavebníky a kutily, která je dnes největším původně litevským franšízorem.
Inspirováni úspěchem
Třetí fáze rozvoje franšízového trhu v Litvě odstartovala na konci první dekády tohoto století. Souviset může se založením Lithuanian Franchise Center v roce 2008. Díky aktivitám tohoto centra se řada vrcholných manažerů a majitelů litevských firem začala seznamovat s franšízingem jako životaschopným obchodním modelem, díky němuž mohou efektivně rozšiřovat svůj byznys. Malé, ale úspěšné litevské společnosti, které se inspirovaly úspěšnými mezinárodními franšízory, se tak rozhodly budovat svůj byznys s pomocí franšízantů.
Každé podnikání i každá expanze na zahraniční trh s sebou nese určitá rizika. Nevyhýbají se ani těm, co si pro svou budoucnost zvolili cestu franšízingu. „Na litevském trhu si na počátku svého působení vylámaly zuby sítě, které všude jinde dosahují úspěchu bez větších komplikací. Příkladem může být „selhání“ prvního vstupu na tamní trh takových značek jako KFC nebo Pizza Hut v polovině roku 2000. Americká síť Subway musela zavřít svou první restauraci uprostřed vilniuského Starého města," říká říká Ilja Malkin, zakladatel litevské pobočky, která je partnerem franchisingové konzultační skupiny PROFIT system. Pozitivní zprávou však bylo, že firmy, kterým se první pokus nezdařil, braly odpovědnost na sebe a neobviňovaly franšízing jako takový.
Signál, který momentálně Litva vysílá směrem k zahraničním sítím, naznačuje, že na jejím franšízovém trhu je stále prostor pro nové koncepty. Vysoká kupní síla Litevců a jejich chuť vyzkoušet nové výrobky a služby pro ně může být velkým příslibem budoucího úspěchu.
Máte franšízový koncept a přemýšlíte o expanzi do zahraničí? Zaujala vás Litva? Můžeme vám pomoci, stačí nás kontaktovat na emailu redakce@franchising.cz.
Největší mezi všemi / Držitelem největšího počtu franšízových licencí je na litevském trhu obchodník s módou Appanga Group, síť prodejen Kesko Senukai je pak největším poskytovatelem licencí původem z Litvy. PŘEČTI ČLÁNKY
Chutě světa pod jednou střechou
/24.11.2025
Známý chorvatský fast-casual řetězec Koykan hledá franšízanty s vášní pro světovou gastronomii. Po otevření dvou pražských restaurací chce expandovat i do krajských měst.
Přírodní kosmetika se těší stále větší oblibě. Kdo využije příležitost a získá exkluzivní licenci na budování obchodů oblíbené značky L’Erbolario v ČR?
Do regionu míří americké řetězce, Vodafone řeší spor a EG Group prodává část sítě čerpacích stanic. Franšízing potvrzuje svou sílu napříč obory.
Do polské metropole dorazí 23. a 24. října desítky franšíz a tisíce podnikatelů. Varšavský veletrh představí značky úspěšné v Polsku i mířící do střední a východní Evropy.
Franšízová síť s více než 200 pobočkami se úspěšně rozvíjí v zemích Evropy. Aktuálně hledá dlouhodobé partnery pro vstup na český trh.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI