Nové značky, noví franšízanti

Jaký byl rok 2018 na českém franšízovém trhu?
Tuzemský franšízový trh letos nezaznamenal žádné dramatické změny. Zájem konceptů o rozvoj prostřednictvím franšízingu stále trvá, což je pro celý trh velmi dobrá zpráva. Tlak na kvalitu konceptů ze strany potenciálních franšízantů firmy nutí, aby franšízový způsob expanze využívaly v momentě, kdy jsou na to opravdu připravené. Jen tak totiž mohou být efektivní, profitabilní a přinášet zisk i franšízovým partnerům. V mnohém letošek navázal na rok 2017, to zejména v těch nejhlavnějších trendech. Stále tak na trhu najdeme více franšízových sítí, jež mají kořeny v Česku než těch zahraničních. Tuzemské koncepty dominují na trhu již od roku 2011. Na druhou stranu však platí, že Česká republika je stále atraktivní pro zahraniční franšízové systémy, které zde vidí potenciál.
Které koncepty si tedy letos odbyly svoji premiéru?
Mezi značky, které během letoška našly v Česku své první franšízanty, patří například síť mexických restaurací Los Capolitos, fotbalová škola Socatots nebo řetězec pánských holičství The Original Barber. Úspěšně na tuzemský franšízový trh vstoupil také koncept Garantovaný nájem, jemuž se podařilo najít hned v prvním roce fungování 5 franšízových partnerů, kteří otevřeli nové pobočky. Víme také hned o několika společnostech, které mají pro svůj rozvoj připravený zpracovaný franšízový koncept a momentálně jsou ve fázi hledání prvního partnera. Abych byl konkrétní, jde například o Originální Pivní Lázně, obchody s českým křišťálem Gold Crystal Outlet, nebo franšíza ve zcela nezvyklé oblasti s názvem Papilonia, která nabízí licence pro vybudování a provozování motýlích domů. Z těch zahraničních se na náš trh snaží proniknout například francouzská módní značka Pierre Cardin, síť Body Chef, která působí v oblasti dietního cateringu, pekárenský řetězec Délifrance nebo společnost Ship Center poskytující zásilkové služby a profesionální polygrafický tisk.
Lze odhalit nějaké trendy, díky nimž může franšízová síť očekávat úspěch?
Jak jsem již říkal, důležitá je připravenost franšízového konceptu. Zejména u zahraničních značek, které se chtějí na našem trhu prosadit, je důležité, aby si uvědomily, že ačkoli již prostřednictvím franšízy působí v jiných zemích, je každý trh, na který vstupují, něčím specifický. A na to by měly být připraveny. Důležitým faktorem, který ovlivňuje úspěch či neúspěch každého franšízového konceptu, jsou jeho franšízanti. Všem značkám, které takto expandují, bych poradil, aby si své budoucí partnery, jimž svěří do rukou své jméno, opravdu pečlivě vybíraly. A to i na úkor rychlé expanze. V podnikání se totiž ukvapená rozhodnutí nevyplácí a platí to i pro prodej franšízových licencí. Uspěchaný výběr franšízanta totiž může poskytovateli licence do budoucna přidělat hodně vrásek na čele.
Co čeká franšízový trh v příštím roce?
Troufám si odhadovat, že bude i nadále růst. Potenciál našeho trhu je pro firmy rozšiřující své pobočkové sítě prostřednictvím franšízantů stále vysoký. Neznamená to však, že na něm uspěje každý. Na vrch budou mít originální dobře zpracované koncepty, které nabízí atraktivní podnikání pro své budoucí partnery. Vzhledem k situace na tuzemském pracovním trhu, která je ovlivněna velmi nízkou mírou nezaměstnanosti, lze předpokládat, že stejně jako mají firmy těžkosti s nalezením vhodných zaměstnanců, nebude snadné rychle najít ani ty vhodné franšízanty. S tím by měli majitelé franšízových sítí počítat, nicméně by je to nemělo výrazně znepokojovat. Sen o vlastním podnikání má stále celá řada lidí, což potvrzují i průzkumy. Až dvě pětiny současných zaměstnanců totiž uvažují o změně a rozjetí svého vlastního byznysu. A právě franšíza jim může pomoci s budováním vlastní budoucnosti. Díky ní se mohou vyvarovat některých chyb a problémů, se kterými se každý začínající podnikatel dříve či později setká. Se zkušeným partnerem v zádech to pro ně bude snadnější.
Jak se dařilo společnosti PROFIT system a co plánujete v roce 2019?
Pro PROFIT system byl rok 2018 plný práce. Ostatně stejně jako ty minulé. Mimo jiné se nám podařilo spustit nový moderní design našeho portálu Franchising.cz, který funguje ve všech zemích, kde PROFIT system působí. Mimo ČR a Slovenska tedy v Polsku, Maďarsku, Chorvatsku, Litvě, Lotyšsku, Rusku, Ukrajině, Slovinsku, Srbsku, Dubaji, Rumunsku. Jsem přesvědčen, že nám modernější vzhled pomůže oslovit více čtenářů a zájemců o franšízové podnikání a tak dále pomáhat franšízám s hledáním jejich budoucích franšízantů. V roce 2019 pak zahájí fungování portály v Makedonii a také v Itálii. A co se dalších plánů týká, něco se určitě rýsuje, ale to si prozatím nechám pro sebe. Sledujte zpravodajství na portálu Franchising.cz a nebo se zaregistrujte k Newsletteru a včas se všechno dozvíte.
PŘEČTI ČLÁNKY

Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Franšízová síť Extéria Market řeší u podnikatelů a institucí otázky BOZP a PO. Formu spolupráce nám přiblížil Jaroslav Mesarčík, regionální manažer společnosti.
„Flexibilita, inovativní přístup a schopnost reagovat na změny budou zásadní pro úspěch,“ vzkazuje budoucím franšízantům Marek Halfar, CEO poradenské společnosti PROFIT system.
„Jsme aktuální dvojkou na trhu. Obrat máme stejný i přes 30% pokles stavebnictví,“ říká Ing. Petr Holý, obchodní ředitel franšízové sítě Otherm.
Ředitel franšízové sítě Prorozvoz Jan Kryštof si s námi povídal o perspektivě a vývoji oboru logistiky. Zeptali jsme se i na formy spolupráce.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...