Vyberte si ziskovou franšízu
Výběr oblasti podnikání, ve které chcete se svou vlastní firmou působit, je jistě jedním z nejdůležitějších rozhodnutí vašeho života. Je proto nutné být sám k sobě upřímný a vše zvažovat realisticky, nežli volbu opravdu uskutečníte. Jak by tedy měly vypadat základní kroky při volbě franšízy tak, abyste si mohli ponechat v záloze alternativní řešení, či šanci udělat krok zpět?
Na začátku vždy pečlivě zvažte, zda je franšízing pro vás vůbec tím jediným správným řešením. Pokud v určité oblasti disponujete odbornými znalostmi a přijdete s něčím opravdu originálním, ať už je to výrobek, či služba, zvažte, zda by nebylo vhodnější provozovat firmu pod svou vlastní značkou. Rozhodnutí podnikat na vlastní pěst vyžaduje hodně odvahy, protože budete muset jednat samostatně bez poradců a pokynů franšízora. Musíte mít k dispozici také vlastní finance, které se budou ve firmě "točit". Vlastní značka a firma je správnou volbou pro lidi, kteří se neradi podřizují zvenku nastaveným pravidlům a mají vlastní podnikatelský záměr, nebo dokázali najít mezeru na trhu. Nezbytná je také zkušenost z oboru, ve kterém chcete podnikat a dobré obchodní kontakty. Pokud se vám ale podaří uspět, váš finanční zisk může být velmi působivý.
Měli byste mít na paměti, že podle průzkumů 80 % soukromých firem nepřežije prvních pět let fungování. V případě franšízových sítí je toto hrozivé číslo mnohem nižší.
Pro všechny zájemce, kteří nemají vlastní nápad, ale nechybí jim podnikatelský duch a talent, je ideálním řešením franšíza, která vás za ruku dovede k obchodnímu úspěchu. Alespoň by tedy měla.
Jak vybrat franšízu, abyste uspěli
Podle jakého klíče si však vybrat tu správnou franšízu, které vám budou co možná nejvíce vyhovovat? Začněte analýzou informací, které franšízové sítě poskytují. Navštivte několik poboček vybrané značky. Zkontrolujte úroveň služeb, zhodnoťte si i estetické hledisko a vzhled provozoven. Mluvte s klienty o úrovni jednotlivých služeb a jejich spokojenosti. Dívejte se zákazníkům do nákupních košů, zjistěte, co nakupují a proč. Porovnejte nabídku franšízové spolupráce vámi vybrané značky s konkurencí na trhu. Podmínky spolupráce a fungování v rámci jednotlivých sítí totiž může být značně odlišné.
Rozdíly bývají například v ročních nákladech na provoz, lišit se mohou až o desítky tisíc. Některé franšízové značky si neúčtují žádné licenční poplatky, jiné naopak žádají poměrně vysoké částky. Na čem lze v počátcích nejvíce ušetřit? Právě toto je jedním z témat, které byste jako zájemce o franšízovou licenci měl probrat s jejím poskytovatelem, tedy zástupcem franšízového konceptu. Proto neváhejte a sjednejte si osobní schůzku, během níž si doplníte informace, které se vám z „veřejných“ zdrojů nepodařilo získat.
Pro setkání s poskytovatelem licence mějte na paměti jednu radu: Nemusíte se mít rádi, ale musíte si důvěřovat a být schopni spolupracovat. Na samém začátku je třeba analyzovat franšízovou smlouvu za pomoci právníka a zjistit také právní následky v případě, že některá ze stran udělá chybu, a budete se muset rozloučit.
Budoucí podnikatel by se měl sejít také se současnými i budoucími franšízanty sítě, k níž se chce připojit. Zkontrolujte také, co psala o značce média a lidé na sociálních sítích. Informace z těchto zdrojů však podrobte vlastní zdravé kritice. A konečně, můžete požádat o ověření pověsti značky v rámci franšízy Českou asociaci franchisingu, která franšízory sdružuje.
Analýza vlastních očekávání a možností
Franšízant by si měl dávat pozor na psychologické iluze, které mu mohou rozostřit obraz reálných investic a zisků. Proto si musí být vědom svých vlastních omezení, včetně těch emocionálních, která se objeví při procesu výběru. Volba franšízové značky se nijak neliší od volby akcií na burze. Budete bojovat se strachem, který vás bude odrazovat od investic, nebo s euforií, která bude zakrývat potenciální nebezpečí.
Budoucí franšízant by měl provést realistické zhodnocení svých vlastních motivů ke koupi franšízy. Důležitá je správná volba odvětví, odpovídající zájmům, schopnostem a talentu. Často není vůbec nutné mít zkušenosti v oboru, jelikož příjemce obdrží od poskytovatele franšízy plnou přípravu a trvalou podporu v tomto ohledu. Franšízant musí realisticky zhodnotit své finanční možnosti. Užívání koncepce, know-how a značky někoho jiného stojí peníze. V „maximální“ verzi franšízant platí poskytovateli franšízy nejen vstupní poplatek za franšízu, ale bude hradit trvalé měsíční poplatky a platby do fondu reklamy. Kdo se obtížně podřizuje požadavkům systému, neměl by se rozhodovat pro nákup franšízy.
Setkání s poskytovatelem franšízy
Před provedením konečného rozhodnutí začít podnikat je důležité nejprve prověřit poskytovatele franšízy. Musíte se hodně ptát na všechno. Opatrnost je nutná, když jsou předkládané prezentace poskytovatele licence založeny pouze na „plánech do budoucna”. Větší pozornost by měla být věnována dosavadním úspěchům sítě. Zeptejte se, co vám je firma schopna nabídnout, když se připojíte k systému. Zeptejte se na osobu majitele společnosti, jeho dosavadní výsledky, na systém péče o franšízanty, seznamte se s tím, kdo je zodpovědný za styk s franšízanty a péči o ně.
Riziko, které ponese franšízant, může mít příčinu, která je na něm nezávislá a kterou nijak neovlivní. Horší ale je, že franšízantovi může přinést problémy samotný poskytovatel licence. Stačí, když objedná výrobu kolekce, která se netrefí do vkusu zákazníků – neprodá ji ani nejtalentovanější prodavač. Poskytovatel licence to může přehnat s nízkými cenami propagační akce a připravit tak franšízanta o marži. Možných problémů je více, než je místa v tomto článku. Je proto důležité analyzovat nejen plány poskytovatele franšízy, ale také jeho historii: čím méně měl problémů v minulosti, tím menší je pravděpodobnost, že ho potkají v budoucnu.
Pečlivě je třeba prozkoumat podmínky smlouvy spolu s právníky, kterou dostáváme od poskytovatele franšízy k podpisu. V Česku neexistuje zákon, který by nutil poskytovatele licence, aby poskytl franšízantovi firemní dokumenty. Záleží jen na dobré vůli franšízora. Zkuste požádat o radu ostatní franšízanty, zeptejte se na marketingové a reklamní poradenství, skutečné náklady na investice a úroveň spokojenosti se spoluprací s poskytovatelem.
Budoucí franšízante, chraň se před sebou samým
Největší hrozbou pro sebe samého může být sám kandidát na podnikatele. Mnozí z nás se rozhodnou podnikat bez ohledu na svůj přirozený talent, ale pouze z touhy po vysokém příjmu. A není novinkou, že švec, který je ševcem z vlastní vůle a nadšení, vydělává víc než frustrovaný právník, který trpí každý den, když má jít do práce. Nemusí nutně opravovat jen boty, může je začít vyrábět v masovém měřítku, koneckonců švec ví, co je vhodné. A advokát uvízne v malé kanceláři s podřadnými smlouvami.
Franšízanti často přeceňují své finanční možnosti a nemají dostatek volných peněžních prostředků na rozjezd podnikání. Ano, otevřou obchod, ale zabíjí je omezené cash flow. Musíte pamatovat na hotovostní rezervu pro rozvoj. A hlavně na volné finance na překlenutí doby, než vaše firma začne vydělávat.
Franšízant si může vybrat dobré podnikání a dobře spočítat své finanční možnosti, ale nemusí se trefit s umístěním své provozovny. Tato chyba zapříčinila konec mnoho docela dobrých obchodů. Poskytovatel franšízy má zkušenosti a znalosti o tom, kde se jeho značka prodává nejlépe, a měl by chtít pomáhat při výběru místa obchodu. Je to také zkouška pro jeho způsobilost, i když jsme přesvědčeni, že někdy volba ziskové lokality je někdy něco jako umělecká činnost nebo magie.
Bilance zisků a ztrát
Všechno má své klady a zápory – franšíza také. Na konci sběru všech informací je dobré provést bilanci potenciálních přínosů a rizik předtím, než učiníme konečné rozhodnutí. Zakoupení franšízové licence je začátek, který nestačí na to, aby se zisky jen hrnuly. Trpělivost a práce jsou nezbytnými faktory úspěchu.
Lenka Nováková
PROFIT system franchise services

PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Více než polovina domácností má kočku nebo psa. Obě zvířáta žijí až dvacet let. To je příležitost vychovat si věrné zákazníky jako franšízant s krmivy Husse.
Děti ve škole tráví většinou minimálně 12 let. Mnozí z nich potřebují pomoc s učením. Franšíza Škola Populo nabízí profesionální řešení jako podnikatelskou příležitost.
Franšízová síť retailového zboží Relay nabízí kombinaci klasické „trafiky“, občerstvení a hojně využívaných služeb. Podnikání lze začít i bez kapitálu.
Evropská síť provozoven zdravé varianty fast foodu Fruitisimo vznikla v České republice. Jejich růstu pomáhá i vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých franšízantů.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...