Zahraniční značky mají v Srbsku úspěch
Podle analýzy společnosti PROFIT system funguje v současné době v Srbsku okolo 200 značek, které si pro svůj rozvoj zvolily cestu franšízingu. Téměř dvě třetiny z nich (62 %) mají zahraniční původ, což však představuje od roku 2013 snížení podílu o 5 %. „Zvyšování podílu domácích franšíz značí dozrávání franšízového trhu dané země tak, jako jsme tomu byli svědky v roce 2011 v České republice,“ říká konzultantka společnosti PROFIT system Lenka Nováková s tím, že pozitivní reakce ze strany srbských zákazníků a také zájemců o franšízové licence mohou představovat šanci na úspěch i pro české značky, které by na tamní trh chtěli vstoupit.
Asi nikoho nepřekvapí, že většina zahraničních značek pochází ze Spojených států amerických, celkem jich je 26. Není se čemu divit. Faktem je, že franšízový trh v USA je jedním z nejrozvinutějších na světě – jak v počtu aktivních systémů, tak v počtu odvětví, ve kterých je franšízing zastoupen. Navíc, většina amerických franšízových konceptů se pro tento způsob rozvoje rozhodla ve snaze proniknout do dalších zemí. Poměrně vysoký počet značek z USA znamená, že potenciál této země objevili i franšízoři zpoza oceánu, proto je jen otázkou času, kdy se do centra balkánského poloostrova vydají značky, které nejsou tak zdaleka. A expanze by pro ně tím pádem mohla být i jednodušší a méně nákladná.
Dalšími silně zastoupenými zeměmi na srbském trhu jsou Itálie se 12 značkami, Francie s 10 koncepty a Německo s 9. O slovo se pak také hlásí sítě pocházející ze sousedních zemí – Chorvatska a Slovinska. „Uvidíme, zda se v blízké době mezi země s předním zastoupením na srbském franšízovém trhu nedostane i Česká republika. Zajímavých franšízových konceptů zde máme opravdu celou řadu, a to ve zcela rozličných oborech,“ doplňuje Lenka Nováková.
A v jakých oborech se zahraniční koncepty v Srbsku nejvíce prezentují? Franšízy z USA, Německa, Chorvatska, Velké Británie a Rakouska působí převážně v oblasti služeb. Zato koncepty z Itálie, Slovinska a Španělska se zaměřují zejména na obchod.

PŘEČTI ČLÁNKY

Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Zajímají vás nové franšízové koncepty? Určitě navštivte Franchise Expo 3. dubna 2025 v Budapešti.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Volný čas po práci pro většinu lidí znamená příjemné aktivity, zároveň je to také podnikatelská příležitost. Franšízová síť Regatta to naučila už přes 250 franšízantů v Evropě.
Franšíza s luxusním designovým nábytkem Divani & Sofa' vstupuje na náš trh. Umí zaujmout koncové i B2B klienty.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI