Franšízanti jako zdroj informací
Zájem o soukromé podnikání v Česku každým rokem narůstá. Proč by začínající byznysmeni měli uvažovat o pořízení franšízy?
Začátek každého podnikání vyžaduje velmi mnoho sil, času a také peněz. Často musí budoucí podnikatel vynaložit poměrně vysoké finanční prostředky, jejichž návratnost je v mnoha případech riziková. Díky zapojení se do franšízové sítě je možné toto riziko poměrně výrazně snížit. V zájmu poskytovatele licence totiž je, aby jeho franšízoví partneři prosperovali. Jen tak bude prodej licencí výhodný i pro něj. Nemá tedy důvod vám například dovolit rozjet byznys v místech, kde by se mu nedařilo, nenechá vás udělat chyby, které již kdysi udělal on sám. A právě to vnímám jako jednu z největších výhod franšízingu – jako franšízant nemusíte dělat chyby, které byste jako samostatný podnikatel jistě udělal a franšízor si jimi častokrát už prošel a úspěšně se s nimi vypořádal.
Jde o rozhodnutí, které franšízantům změní doslova život. Jak se na něj správně připravit?
V první řadě je potřeba rozhodnout se, v jakém oboru chcete působit. Určitě v tomto momentu berte ohled na to, co vás baví, v čem máte zkušenosti, dovednosti, jaký je váš sen. Ale nezapomeňte, že jde o byznys. Je tak dobré s odstupem zhodnotit, zda podnikání ve vámi zvolené branži bude mít úspěch. Musíte si být jistí, že o produkt či službu, které jste si zvolili nabízet, bude na vašem trhu zájem. Vaším hlavním cílem by tak mělo být dosažení zisku. Přemýšlet je třeba také o financích, musíte si být jistí, že investice, kterou se chystáte do podnikání vložit vás nezruinuje. Než se byznys rozjede, je třeba, abyste měli k dispozici nějakou rezervu. Pamatujte na to, že franšízing snižuje riziko neúspěchu, ale nikdy ho zcela neodstraňuje.
Asi nejdůležitější je výběr značky. Tuším ale, že orientovat se jen podle jejího jména, by bylo ošidné, že?
Je to tak. Při výběru vašeho budoucího obchodního partnera ve franšíze je třeba zvážit mnohem více. Když zohledníte výše uvedené faktory, jako v jakém oboru chcete působit a kolik do franšízy chcete a můžete investovat, je na řadě porovnávání nabídek. Na českém franšízovém trhu je v současné době situace taková, že téměř v každém oboru najdete více franšízových konceptů, které se chtějí prostřednictvím franšízantů dále rozvíjet. Řadu z nich najdete v Katalogu franšíz. Nejlepším způsobem, jak se zorientovat ve franšízových nabídkách dostupných na našem trhu, je jejich zevrubné srovnání. Zjistěte, jaké požadavky jsou kladeny na uchazeče o franšízu. Věnujte pozornost informacím o tom, jak dlouho daná síť působí na trhu, kolik má vlastních a franšízových poboček. je dobré najít co nejvíce rozdílů a rozhodnout se, která pravidla vám nejlépe vyhovují. Snažte se najít co nejvíce informací o sítích, které vás zajímají. Čtěte odborné časopisy, prohledejte internet, ptejte se na podnikatelských fórech.
Jak však proniknout více „dovnitř“ a nespoléhat se jen na oficiální veřejně dostupné informace?
Neocenitelným zdrojem informací o podnikání pod cizí značkou je rozhovor s jinými franšízanty. Nejlepší je prostě zajít do jakékoliv partnerské provozovny a požádat majitele o krátký rozhovor. Pokud narazíte na člověka, který má chuť si povídat, získáte řadu užitečných informací. I kdyby nechtěl mluvit o výdělcích, jelikož je sám vázán mlčenlivostí, řekne vám alespoň, co se mu líbí a celkově nasajete atmosféru komunikace. V každém případě dostanete informace, které vám franšízor mnohdy neposkytne.
Čeho dalšího si všímat?
Důležitý je i dojem, jakým na vás zapůsobí zástupce firmy, s nímž budete jednat při úvodních schůzkách. Určitě není dobré dát při rozhodování jen na první dojem, ale měli byste poslouchat i svůj instinkt, který vám může napovědět, zda se vydat cestou spolupráce s tím nebo oním člověkem. Nakonec je vždy dobré ověřit si získané informace přímo u zdroje. Poslední, ale pravděpodobně nejdůležitější etapou výběru franšízového systému je důkladná analýza dokumentů, které vám budou poskytovatelem licence předloženy. Může se stát, že v nich najdete informace, které dosud unikaly vaší pozornosti. To je poslední možnost podívat se na podrobnosti ještě před podpisem jakékoli smlouvy. Důležité je si je opravdu pečlivě pročíst. Vypovídají totiž hodně nejen o konceptu, ale i o poskytovateli licence. V kvalitních a férových franšízových systémech by neměl být problém s poskytnutím návrhu smlouvy k analýze. Využít tak můžete profesionálních služeb franšízových poradců, kteří vám s posouzením smlouvy pomohou.

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Máte originální podnikatelský nápad a zdravý obchodní model. Jak z něj udělat franšízu? Na to vám odpoví Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system franchise services.
Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI