Proč platit za franšízu?
Výše investice do franšízových systémů vždy závisí na tom, pro jakou značku se budoucí franšízant rozhodne a v jakém oboru se chystá podnikat. Ať už jde o franšízy globálních značek, nebo menší lokální koncepty, jedno mají společné. V posledních letech jejich hodnota stoupá. A to i navzdory recesím, pandemií i ekonomickou nejistotu, kterou v dnešní době start podnikání představuje. Proč? Ze zkušenosti vidíme, že za tím stojí 3 hlavní důvody.
Potenciál
Nejčastějším důvodem, proč se podnikatelé rozhodnou pro pořízení franšízové licence, je zájem využit potenciál franšízového systému, díky němuž by se i oni mohli dočkat úspěchu v jejich podnikání. Jako součást zavedeného systému totiž mohou těžit z úspor z rozsahu, kterých dosáhne franšízor. To se pak promítne jak do počátečních, tak do provozních nákladů každé franšízové provozovny. Pokud zájemce o franšízu vidí cestu ke zdvojnásobení nebo ztrojnásobení systému s pouze nominálním zvýšením struktury nákladů, přistoupí na to a zaplatí i velké peníze za to, aby se mohl stát jeho součástí. Zaplacení vstupní investice se mu bude zdát jako výhodná koupě, pokud se mu investice vrátí díky stabilnímu, předvídatelnému a ziskovému růstu.
Největší riziko při budování franšízového systému přichází v prvních letech. Během let, kdy ještě není jeho fungování zcela ověřené, kdy je na trhu ještě krátkou dobu. Během tohoto období nemusí být přírůstek franšízantů tak výrazný, jak by si mnohé franšízy možná představovaly. Vše se však změní v momentě, kdy vedení franšízového konceptu může potenciálním partnerům doložit, že vstupují do zavedeného a osvědčeného systému, díky němuž mohou „samostatně“ podnikat a profitovat z výhod, které franšízové podnikání nabízí.
Nikdy není nic jistého, a to ani v oblasti franchisingu, ale obchodní model, který využívá hbitost malého podnikání s propracovaností většího podniku, má velmi dobrou pozici pro exponenciální růst.
Čas
Dostat franšízový systém do stavu, kdy je schopen trvale otevírat ziskové jednotky, vyžaduje obrovské úsilí, někdy i roky s malou nebo žádnou ziskovostí. Většina zakladatelů franšízových systémů provede na své cestě nesčetné množství úprav kurzu. Rozšiřování podnikání, které je založeno na podpoře a vedení podnikatelů, kteří jsou ze své podstaty nezávislí, vyžaduje čas, trpělivost a trochu štěstí. I dobře financované začínající firmy, které mají dostatek peněz na to, aby vše dělaly podle pravidel, dělají spoustu chyb, přešlapů a úprav strategií, aby vše zvládly. Stejně jako u dobrého vína to prostě nemůžete uspěchat. Měří se to na roky, ne na měsíce nebo čtvrtletí.
Všechny skvělé franšízové systémy a jejich zakladatelé by mohli o počátečních problémech dlouze vyprávět, u některých by to možná vydalo i na knihu. V prvních letech pracovali na odstranění chyb a řešily problémy se škálovatelností, jak přenést obchodní model z místního ziskového podniku na podnik, který se může vrhnout do nové oblasti a prosperovat v konkurenci zavedených konkurentů. A to nikdy není snadné.
První pobočce, na níž byl systém založen, mohlo trvat roky, než ovládla místní trh. Převést to na systém, jehož cílem je konkurovat na novém trhu od prvního dne, není něco, co lze provést v tabulce nebo v laboratoři. Stojí za tím obrovské úsilí a energie. Jediným společným faktorem je vždy čas, někdy hodně času, aby se vše podařilo. V našem stále netrpělivějším světě jsou investoři ochotni zaplatit za to, že přeskočí tuto tvrdou práci a pro start podnikání si zvolí „snadnější“ cestu franšízingu.
Byznys „na talíři“
Rozjet podnikání na vlastní pěst s sebou nese spoustu úskalí, o kterých jsme již výše psali. Kromě toho, že si koupí franšízové licence franšízanti „zajišťují“ nejen potenciál úspěchu a šetří čas, pořizují si i samotný nápad. Faktem totiž je, že na dnešním trhu uspějí zejména značky a firmy, které přichází s něčím novým, originálním.
Přivézt na trh něco takového je však čím dál tím těžší a vyžaduje to nejen velkou odvahu, ale často i vysoké náklady na samotný rozjezd a také na čas a energii, kterou vyžaduje. To vše si právě s pořízením franšízy mohou ušetřit. Stačí jim tak zvolit si obor, ve kterém chtějí podnikat, najít ten správný koncept, který u nás nabízí franšízové licence. Ti podnikavější se pak mohou rozhlédnout i za hranicemi a přivézt na tuzemský trh zcela nové koncepty, které dosáhly úspěchu v jiných zemích. Příležitost se nabízí například na říjnovém 20. ročník největšího franšízového veletrhu ve střední a východní Evropě, který se uskuteční ve Varšavě.

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízová síť UGO sází na inovace, vyváženou nabídku a partnery zapojené do každodenního provozu. Růst obratu o 160 % odráží stabilní rozvoj sítě.
Když se řekne franšízové podnikání, většina si vybaví větší město a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to jde i jinak. Jejich koncept pracuje s věrnými klienty.
Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
TAB Board chce růst do dalších regionů Česka. Jaké franšízanty hledá a proč roste poptávka po sdílení zkušeností a koučinku i v době umělé inteligence?
Synergy Stocktaking nabízí franšízovou příležitost v oblasti inventarizace zásob. Zájemci získají kompletní technologické vybavení, podporu centrály i první klienty.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Nejcennější, co nabízíme, je prověřený franšízový koncept, díky kterému jsme pomohli mnoha lidem stát se úspěšnými podnikateli,“ říká v rozhovoru ředitel společnosti Martin Kupka.
Ivana a Ivan Dischingerovi otevřeli v Plzni pobočku franšízové sítě Broker Point Premium. Jak skloubili zázemí silné značky s vlastní vizí a zkušenostmi?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI