2010: Šance pro franchising

To však bude stále ještě doprovázet rostoucí nezaměstnanost. „Právě více nezaměstnaných může kupodivu nahrát rozvoji franšízingu. Již dnes se mnohé firmy zbavují vyššího a středního managementu, a to jsou lidé, kteří budou hledat nové příležitosti pro uplatnění. Mají zkušenosti, mají kapitál – ideální kandidáti pro franšízing,“ říká Martin Jonáš z poradenské firmy PROFIT system.
Fast-foody: Vítězové krize?
Již v roce 2009 se s krizí zřejmě nejlépe vypořádaly fast-foody, které jsou většinou založeny právě na franchisingu. Těží totiž z toho, že jsou jakousi levnější alternativou klasických restaurací. „To je v těžkých ekonomických dobách, kdy hraje jednu z rozhodujících rolí volby zákazníka cena, zásadní výhodou. Díky franchisingu se k tomu ještě přidává silnější marketing a jasně nastavená provozní pravidla, která zaručují stabilní kvalitu zboží,“ říká Martin Jonáš. Potvrzuje to i Martin Princ, Manažer Rozvoje fast-foodového řetězece SUBWAY pro střední a východní Evropu. „Osobně musím říci, že jsme pocítili globální ekonomickou krizi jen minimálně. V průběhu příštího roku očekáváme mírný růst na českém trhu,“ říká. SUBWAY například ve střední a východní Evropě otevřel v roce 2009 přes 30 nových restaurací, což bylo víc než původní cíl. Relativně dobře se s krizí vyrovnávají i další fast-foodové řetězce jako McDonald´s, KFC nebo v Česku nově i Burbger King.
Rozvoj kaváren
Další tuhý boj se dá očekávat také v kavárenství. Český trh je totiž ještě velmi málo saturovaný. Rozvoj chystá McDonald´s se svým McCafé, ale také Starbucks, který však rozvoj výrazně zpomalí. „Hovoří se také o konsolidaci a případném spojení některých franšízových řetězců,“ doplnil jednatel PROFIT system. O své slovo se budou hlásit také v Česku zatím menší značky, jako Coffeeshop Copany, která má po světě již 200 kaváren. „Velký rozvoj očekáváme v Čechách, na Slovensku a v Maďarsku. Zde v České republice předpokládám, že můžeme sehrát svoji úlohu a můžeme být v horizontu dvou, tří let určitě dvojka nebo trojka,“ říká například Pavol JAKUBEC, majitel franšízové licence Coffeeshop Company pro Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko.

Kavárny Coffeeshop Company se chtějí stát do dvou, tří let dvojkou nebo trojkou na trhu
Konsolidace realitek
V příštím roce bude také pokračovat konsolidace realitního trhu. Z českých měst budou nadále mizet místní realitní kanceláře a přemalovávat se na značky nadnárodních franšízových gigantů jako je RE/MAX, Century 21 nebo ryze českých franchisových realit jako je brněnské Real Spektrum. Například Re/max chystá až 80 nových poboček a překonat tak hranici 200 kanceláří.
Nové české franšízy
O slovo se budou hlásit také nové ryze české franšízové řetězce z mnoha oborů. „Evidujeme zájem o vypracování kompletních franšízových balíků z oblasti vzdělávání dětí, stavby a prodeje dřevěných domů, speciálních prodejen na sekačky trávy a další. Dá se tak očekávat, že letos se na trhu objeví minimálně desítka českých nových franšízových konceptů,“ říká Martin Jonáš.
Rozhodne i vývoj nájmů a banky
Významný vliv na rozvoj franšízingu bude mít vývoj cen nájmů v nákupních centrech a centrech měst, kam hlavně směřuje zájem řetězců. Podle některých informací již začínají nájmy stoupat, jiné řetězce však mluví o nutnosti být trpělivý. „Je nutné být trpělivý, a vyjednávat. Podařilo se nám v některých městech získat velmi zajímavé nájmy v centrech měst. Museli jsme ale čekat i půl roku,“ potvrzuje Jan Gonda, šéf sítě dietologických poraden Naturhouse pro Česko a Slovensko. Vliv na další rozvoj budou mít také banky, které jsou zatím velmi zdrženlivé při financování podnikatelů. „Větší obrat se v tomto směru zatím očekávat bohužel nedá,“ doplnil Martin Jonáš.
PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Více než polovina domácností má kočku nebo psa. Obě zvířáta žijí až dvacet let. To je příležitost vychovat si věrné zákazníky jako franšízant s krmivy Husse.
Děti ve škole tráví většinou minimálně 12 let. Mnozí z nich potřebují pomoc s učením. Franšíza Škola Populo nabízí profesionální řešení jako podnikatelskou příležitost.
Franšízová síť retailového zboží Relay nabízí kombinaci klasické „trafiky“, občerstvení a hojně využívaných služeb. Podnikání lze začít i bez kapitálu.
Evropská síť provozoven zdravé varianty fast foodu Fruitisimo vznikla v České republice. Jejich růstu pomáhá i vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých franšízantů.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...