Mládí má ve franšízíngu drive

Nutriadapt radí se životním stylem / Franšízanti Karolína i Dan byli velmi mladí, přesto dokázali být zodpovědní. Dnes jsou součástí sítě zhruba 60 výživových poraden.
Úterý
02.04.2024
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
 

Karolína a Daniel spolu vedou dvě poradny. Pro značku Nutriadapt začali pracovat na pozicích výživových specialistů prakticky záhy poté, co ukončili svá studia na škole: „Do Nutriadaptu jsme oba nastoupili téměř po střední škole s tím, že naše původní plány mířily na vysokou školu,” vzpomínají oba na své začátky. Od většiny svých vrstevníků se však lišili svým zápalem, zodpovědností, pracovitostí, pečlivostí. Vynikali také svou dravostí a průbojností, což nezůstalo bez povšimnutí franšízora, který jim nabídl odprodej poradny v Ústí nad Orlicí. Karolína s Danem tak měli první velkou příležitost prokázat, že mohou uspět i jako majitelé své vlastní poradny. Během roku se oběma podařilo poradnu dostat v mnoha parametrech mezi nejlépe hodnocené franšízové poradny v síti Nutriadapt. Ruku v ruce s tímto úspěchem před nedávnem otevřeli svou další poradnu v Šumperku, kterou tentokrát postavili “na zelené louce”. Dan dnes navíc předává své zkušenosti z vedení poradny dál. Stal se školitelem manažerských dovedností v rámci celé franšízové sítě. 

A co bylo a je klíčem jejich úspěchu? „Milujeme pohled na fungující poradnu, spokojené klienty a také nám velmi záleží na spokojenosti našich zaměstnanců, kteří jsou pro nás velmi důležití. Bez našeho týmu bychom nebyli tam, kde nyní jsme. Naší výhodou je, že jsme na to dva. Povinnosti, které je nutné řešit na každodenní bázi, si můžeme rozdělit podle toho, k čemu každý z nás více inklinuje. Zkrátka nám pěkně vychází to, že do čeho se úplně nehrne jeden, baví druhého.”

Zájemcům o franšízové podnikání s poradenstvím Nutriadapt by doporučili, aby měli alespoň základní znalosti a zkušenosti s řízením týmu lidí a managementem menší provozovny nebo rostli tzv. “odspodu”, tedy nejprve se naučili správně pracovat na všech pozicích, které jsou na poradně zastoupeny. Díky tomu pak mohou v budoucnu svůj tým správně vést a mentorovat. Nový franšízant by podle nich určitě neměl mít pouze vidinu výdělečného byznysu, ale měl by mít k oboru poskytovaných služeb sám velmi blízko.

rebelanta šéfem 

Dalším zajímavým příběhem jednoho z franšízantů je příběh Jakuba. Dnes patří jeho poradna Praha – Karlín mezi ty, které jsou mezi zákazníky vyhledávané. Dochází k němu i řada známých osobnosti, které se mu svěřili do péče. Také on dokázal, že na úspěch není třeba čekat do vyššího věku. „O výživu jsem se začal zajímat asi před 7 lety. Jednoho dne jsem uviděl inzerát poradny v Karlových Varech na pozici výživového specialisty a okamžitě jsem věděl, že tohle je ten můj směr, kterým se chci vydat. Přijali mě a já jsem se ponořil do světa výživy, který mě bez nadsázky zcela pohltil. Po přestěhování do Prahy jsem ocenil celorepublikové zastoupení franšízové sítě, protože jsem mohl hned začít v jiné ze síťových poraden.” Na pozici výživového specialisty nasbíral řadu zkušeností a tak, když se naskytla příležitost na převzetí jedné ze zaběhnutých franšízových poraden, dlouho neváhal. „Lákalo mě být sám sobě pánem,” říká a zároveň dodává: „Neustále jsem někoho ve svém okolí prosil o rady, než jsem pochopil, že o tom, zda chci převzít odpovědnost za budování svého vlastního byznysu, musím především rozhodnout já sám. A tak jsem do toho skočil rovnýma nohama. Chybělo mi hodně základních znalostí pro podnikání. A tady mě podrželi lidé z centrály. Vše mi trpělivě vysvětlovali, počínaje tím, jak funguje DPH a konče… a vlastně to dosud neskončilo. Pořád v nich mám velkou podporu,“ vysvětluje své zázemí pro podnikání Jakub. Neváhá také dodat, že tím, co dělá poradnu úspěšnou, není jen majitel, ale i jeho zaměstnanci a jejich vedení: „Když se stanete zaměstnavatelem, najednou se vám může stát, že zaměstnáte reptala. Reptala, jakým jsem býval i já sám v době, kdy jsem působil na pozici výživového specialisty, tedy zaměstnance. S pokorou uznávám, že jsem byl v té době občas netrpělivý a dost možná i negativní. Dnes se podobným situacím ve svém týmu snažím předcházet a vyřešit je již v zárodku. Vlastní zkušenost je mi tak dnes velkým pomocníkem,“ vysvětluje proměnu své role z poradce na franšízanta Jakub. 

Franšízové podnikání – bezpečný start

Oba příklady ukazují, kam se osobnostně motivovaní lidé mohou dostat pod dobrým vedením franšízora. Mládí přináší výkonnost, nadšení a možnost zaměřit veškerou energii do podnikání. Tam, kde by mohli narazit na výše popsané limity – znalosti ekonomiky, marketingu, ale i práva a financí, mají u dobrých franšízových systémů podporu. Díky tomu se vyvarují některých draze vykoupených zkušeností podnikatelského začátečníka. 


Dostupný start a návratnost / Jakub dostal dostal nabídku na převzetí zavedené poradny, která se řeší vždy individuálně. Obecně začíná počáteční investice na necelém půl milionu až zhruba do 800 000 Kč podle velikosti pobočky. Návratnost se pohybuje mezi 6 a 12 měsíci.