Český člověk je relativně bohatý

Komplexní péče o finance / Pobočky Broker POINT Premium nabízejí bankovní, finanční a realitní služby společně. Nová franšíza stojí od 300 000 Kč.
pondělí
23.09.2024
Ať je ekonomická situace jakákoli, lidé vždy řeší své finance. Jak díky tomu roste franšízová síť Broker Point Premium? Odpovídá Jan Lener, ředitel odboru marketingu.
 

V posledním rozhovoru na konci roku 2022 jsme se věnovali tomu, že se finanční trh dost změnil následkem krize. Jak jej hodnotíte nyní s odstupem?

Je pravda, že se v posledních letech finanční trh mění více než v posledních letech. Covidové roky vedly k tomu, že se lidé začali více bavit o financích, uvědomili si, že je třeba více finančně plánovat, mít rezervy a být připraven na budoucnost. Zároveň byly covidové roky paradoxní tím, že se někteří lidé měli hůře, ale někteří lépe. Navíc zde byly nízké úrokové sazby a spousta obyvatel nakupovala a prodávala nemovitosti, s čímž klientům naši konzultanti pomáhali.

V letech 2022 a 2023 se velkým tématem stala inflace a snížení jakési občanské jistoty v souvislosti s geopolitickou situací. Lidé hledali možnosti, jak ochránit své peníze (dlouhodobé investice) na stáří a museli si zvykat na inflační prostředí, které zde nebylo řadu let. Poslední čtyři roky změnily způsob, jak lidé nahlížejí na své finance a také na konzultanty.

Jak se situace vyvíjí v letošním roce a jak odhadujete další vývoj?

Letos pozorujeme a očekáváme, že tomu bude i nadále, oživení trhu s nemovitostmi. Řada lidí už přijala situaci takovou, jaká je, a to, co odkládali, začali opět realizovat. Poslední roky lze z hlediska našich franšízantů hodnotit jako produktivní. Zatímco za covidu řešili lidé větší obchody, poté zvýšil zájem klientů o menší transakce. S nadsázkou lze říci, že rosteme za každého počasí a tento růst dokládají také naše data. V roce 2023 jsme sjednali rekordní počet smluv a obsloužili největší množství klientů. Náš úspěch podtrhuje také měření NPS (měření spokojenosti zákazníků), kde jsme dosáhli hodnoty 86, což je extrémně vysoká hodnota, která v celosvětovém měřítku patří k naprosté špičce. Není dokonce vyloučeno, že jiný poskytovatel finančních služeb v Česku těchto výsledků ani nedosáhl.

Které jsou nyní nejžádanější produkty a služby na vašich pobočkách? 

Z hlediska produktů nejžádanějšími investiční – ať už se jedná o otevřené podílové fondy nebo investice přes naši platformu BWM. Ta umožňuje klientům investovat za pomoci konzultanta či samotnému do moderních nízkonákladových instrumentů, jako jsou například instrumenty ETF (investiční fondy).

Z hlediska služeb je to finanční plánování, při kterém zjišťujeme, jaká je klientova situace, jaké má potřeby, cíle a na základě toho pak připravujeme individuální řešení. Na míru navrhneme produkty, které jsou zapotřebí k tomu, aby klienti dosáhli svých cílů. Obecně je tomu tak, že v určitém období vedou produkty sloužící k financování bydlení. Jindy, jako je tomu v současné době, jsou více v kurzu menší smlouvy, týkající se drobnějších investic, pojištění majetku a osob. Velkým fenoménem je však letos DIP (dlouhodobý investiční produkt). Jedná se o novinku, která již prošla legislativním procesem a kterou stát začal konečně smysluplně podporovat lidi v investování na stáří. Do režimu DIP lze totiž zařadit široký výběr investičních produktů a jeho obrovskou výhodou je možnost daňového zvýhodnění příspěvků účastníka až do výše 48 000 korun za rok. Klienti o tuto službu mají velký zájem a my předpokládáme, že tomu tak bude ještě několik let. Letošní nárůsty jsou zapříčiněny hlavně příchodem tohoto produktu.

Jak vnímáte situaci na současném realitním trhu a potřeby vašich klientů v tomto segmentu? Dá se vysledovat i souvislost například s regionem? 

Námi poskytované služby, ať už na pobočkách Broker Point nebo Broker Point Premium, jsou srovnatelné se službami poskytovanými v Německu, Velké Británii či Spojených státech, zkrátka na těch nejvyspělejších trzích. Z hlediska kvality a obsahu služeb a také dostupnosti produktů jsme na světové úrovni. Z toho tedy vyplývá, že jsou naše služby všude stejné, v Čechách i na Moravě. Je pravda, že obyvatelstvo v daných regionech reálně disponuje odlišným příjmem a majetkem, jsou zde také rozdíly v hodnotách nemovitostí, s čímž se váže také výše odměn za odvedenou práci. Na druhou stranu poptávka po těchto službách je ve všech regionech stejná, protože lidé řeší stejná témata, jen s jinou cenovkou. Nicméně všechny naše klienty, a platí to bez ohledu na lokalitu, vedeme k tomu, aby dělali správná rozhodnutí. Představte si člověka, který začne pracovat ve 20 letech a polovinu svého příjmu bude 10 až 15 let investovat se zhodnocením 6 procenty. Za tuto dobu si vytvoří majetek asi tři miliony korun a do konce života může žít už jen z renty. Lidé však takto z pochopitelných důvodů nepřemýšlí. Je důležité věnovat alespoň část těchto peněz  do budování majetku, protože to poté klientům umožní „být bohatší celý život“, a to je naše práce. Franšízanti pomáhají dělat správná rozhodnutí a nedělat ta chybná. Vedou klienty krůček po krůčku k tomu, aby dosáhli svých cílů.

Jak se vyvíjí současná cena nemovitostí? Může ji klient díky spolupráci s vámi ovlivnit?

Ceny nemovitostí mírně klesly a sledujeme, že prodávající musí poskytnout kupujícímu určitou slevu, aby nemovitost prodali. Dle našich zkušeností můžeme říci, že se rozjely nůžky mezi představami o prodejní ceně prodávajících a tím, za kolik se reálně prodá. Zatímco ještě před třemi bylo možné prodat nemovitost dráž, než si prodávající představoval, v současné době se snažíme alespoň cenu udržet. Z našich statistik vyplývá, že rozdíl v představách prodávajících, za kolik chtějí nemovitost prodat a skutečnou realizační cenou, je na trhu 9 procent, u nás je to pak jen 4 až 5 procent. Jsme tedy  schopni polovinu toho rozdílu klientovi zachránit a zároveň mu udělat tuto transakci bezproblémovou. V současné době dochází k tomu, že se trh stabilizuje a obnovuje se poptávka. Nejvyšší potřebou je tedy sehnat kupujícího, který má na financování nemovitosti prostředky a dostupný úvěrový rámec. Zde je naše pozice velmi silná, umíme totiž najít kupující z našich klientů a investorů. Díky úzkému vztahu dokážeme propojit klienty, kteří prodávají, s těmi, kteří kupují.

V médiích se často setkáme s informacemi, že většina domácností nemá dostatečné finance na případné krizové situace. Váš koncept pracuje právě s edukací klientů v regionech. Daří se vám to aspoň částečně změnit a pomoci jim k finanční stabilitě a samostatnosti?

Tento fenomén má dvě roviny. První je, že informace z médií zcela pravdivě nereflektují skutečnost. Český člověk je relativně bohatý, má finance, rodiny umí hospodařit a vytvářet přebytky. I když v souvislosti s inflací jsme viděli v přebytcích pokles a je fakt, že část lidí musela spotřebovat část svých rezerv. Když to však srovnáme v desetiletém horizontu, tak Česká společnost bohatne a umí s penězi zacházet o něco lépe než dříve. Samozřejmě však platí, že peněz může být více, ale není to tak, jak slyšíme z médií. Dost často je to dáno rozhodnutím. Za covidu neměli  lidé rezervy, ale měli kvalitní telefony, jezdili na dovolené. Upřednostnili zkrátka spotřebu před rozumným finančním plánováním, finančním polštářem. Zde dochází k přehodnocení, více lidí přebytky vytváří a má racionální chování. Snaží se být připraveni na případné další turbulence budoucnosti. Práce konzultantů je také samozřejmě edukace klientů, které učíme, jak správně zacházet s financemi. Obecně stačí dodržovat sedm základních finančních principů a pokud je klienti dodrží, pak žijí jiný finanční život. Klienti na to velmi dobře reagují, a proto máme tak vysoké NPS. Je to něco, díky čemuž jsou naše služby poptávány a klienti s námi rádi spolupracují.

V posledním roce jste měli také rekordní počet zájemců o založení franšízy a hovořili jste o tom, že chystáte další pobočky. Jaká je současná situace?

Aktuálně máme otevřeno přes sto poboček. Trh je v Česku tak velký, že je pro nové franšízanty stále volno, a to i na lukrativních adresách. Navíc zde funguje spolupráce napříč Broker Pointy, a také konzultanty Broker Consulting na různých zakázkách, developerských projektech, zpracování smluv atd. Služba je postavena tak, že ji může využít každý. Mnoho milionů obyvatel využívá bankovní služby, služby pojišťoven a také investičních společností a bude je využívat dál. Svou velikostí se řadíme ke středním bankám a naše nabídka je pro klienty natolik široká a kvalitní, že se jim vyplatí pro naše služby přijít k nám a vše vyřešit pod jednou střechou a jednou zodpovědností. A právě proto rosteme již 26 let.

Kde nyní vidíte prostor pro založení nových poboček?

Prostor je jak ve velkých krajských městech, tak v hlavním městě, kde může být klidně více poboček, ale i v dalších částech republiky. Velký potenciál je v jižních Čechách a Vysočině, aktuálně není obsazena také Olomouc, Zlín a Ústí nad Labem. Se zájemcem o Broker Point či Broker Point Premium vždy projdeme možné lokality a v dojezdové vzdálenosti najdeme takovou, která je vhodná pro otevření pobočky.

Jak byste popsal ideálního uchazeče o vlastní franšízu, aby měl šanci na úspěch?

Ideální uchazeč je prakticky kdokoli, kdo je ochoten učit se novým věcem, je pracovitý, aktivní, je schopen naučit se rozumět této práci a samozřejmě také klientům. Máme vypracovaný systém vzdělávání a také odborného garanta, který provází franšízanta i jeho zaměstnance tak, aby bylo vše v pořádku. Do roka nebo dvou je člověk zcela odborně vybaven a má zkušenosti na to franšízu rozvíjet. Do té doby má někoho k ruce, včetně lektorů. Jestliže je navíc franšízant vysoce pracovitý, má snahu naslouchat a pomáhat lidem, vést zaměstnance a věnovat se tomu každý den, jsou jeho výsledky násobně vyšší. Obrovskou výhodou oproti korporátům je, že zde může příjem neustále růst podle výkonnosti. Nejsme také náchylní na výkyvy trhu, v každém období totiž lidé finance řeší, jen poptávají odlišné produkty. Franšízant může růst za jakékoli tržní situace. Důležité je, aby se své práci věnoval, naučil se naše zásady a pak jsem schopni dojít k cílům, které si na začátku stanovíme. Nejsme klasická franšíza, za kterou se odvádí poplatky proto, že se s ní někdo rozhodne spolupracovat. Franšízor totiž vydělává, jen pokud vydělává franšízant. Oba jsou tedy motivováni stejně. Spojení motivací stojí za úspěchem nás i franšízantů a jsme přesvědčeni, že tento model funguje lépe než vybírání poplatků.


Jan Lener, ředitel marketingu Broker Consulting / „Trh je v Česku tak velký, že je pro nové franšízanty máme volno i na lukrativních adresách.“

Populární na fóru

LOAN OFFER APPLY TODAY FOR MORE INFO

LOAN OFFER APPLY NOW Do you need finance to start up your own business or expand your business, Do you need funds to pay off your debt? We give out loans to interested...

1 komentář(e)
posledni 26.07.2024
Podnikání ve financích má budoucnost

Jen drobná úprava - franšízant v Praze se jmenuje Jan Jirovský (nikoli Jírovec, jak je uvedeno v textu). Díky za dobrý rozhovor.

1 komentář(e)
posledni 08.12.2021
Z mateřské do čela franšízy

Myslím si, že když člověk jde tvrdě za tím co chce jednou dělat, tak má před sebou dobrou budoucnost. Přijde mi docela fajn pro lidi bez inspirace, kteří se...

1 komentář(e)
posledni 15.12.2017
Manors group

Cha, ano, úroky byly divné a následně to vedlo k tomu, že už nejsou ani na trhu. :)

3 komentář(e)
posledni 26.01.2015
Finanční injekce

Jsem zvědav, co vznikne po volbách, chudáci živnostníci se tady nemůžou na nikoho spolehnout

2 komentář(e)
posledni 18.09.2013
Finanční injekce

Je dobré, že se alespoň banky snaží podnikatelům pomáhat, protože od státu takové možnosti čekat nemůžeme.

2 komentář(e)
posledni 18.09.2013
Spolupráce v partners market

zdravim, mate nekdo nejake zkusenosti s partners marketem? dekuji

1 komentář(e)
posledni 25.10.2012
Manors group

Dobrý den, pokud máte jakékoli otázky, prosím pošlete nám mail do redakce a my ho předáme nebo pokud ovládáte angličtinu, ruštinu nebo ukrajinštinu přímo do...

3 komentář(e)
posledni 25.10.2012