Ochranné známky ve světovém měřítku

Mgr. Tereza Hrabáková, vedoucí advokátka AK Havel & Partners / „Je velmi důležité myslet na domény a registrovat je tam, kam hodláte vstupovat se svým podnikáním. Nejednou se stalo, že podnikatel přihlásil pouze ochrannou známku a doménu si registroval někdo jiný."
pondělí
09.06.2025
Ochrana značky není jen formalita. Tereza Hrabáková z advokátní kanceláře Havel & Partners vysvětluje, co vše je potřeba zvážit již před registrací a jakým chybám se vyhnout.
 

Na co myslet při ochraně značky v začátcích podnikání?

Nové nápady či začínající podnikání s sebou občas nesou nereálné představy o budoucí expanzi produktu či služeb, které podnikatel hodlá nabízet. Ačkoliv je skvělé myslet dopředu a hned na začátku zvolit vhodnou strategii takové expanze, a to včetně řešení tématu brandu, je nutné občas přibrzdit a přiznat si, že ne vždy jsou naše požadavky reálné. Typickým příkladem je ochranná známka – marketingový základ každého podnikání. Značka, brand či označení výrobku anebo služby, které podnikatel nabízí a pod kterým jej veřejnost zná.

Co vše ovlivňuje rozsah známkoprávní ochrany?

Základem ochranné známky je její vyjádření, výrobky anebo služby, které označuje, a území, pro které žádáme ochranu. Jinými slovy je nutné se rozhodnout (i) jaký brand přihlašuji, (ii) pro jaký seznam výrobků a služeb a (iii) kde budu podnikatelsky pod tímto brandem aktivní. 

Vše výše uvedené tvoří rozsah ochranné známky. Ten je nutný na začátku velmi dobře promyslet, protože jakmile je přihláška ochranné známky podána, nelze její rozsah (kromě přihlášek do jiných zemí) rozšiřovat, pouze limitovat.

Jak zvolit výrobky a služby, pro které ochranou známku registrovat?

Systém ochranných známek používá tzv. Niceské třídy, který rozděluje výrobky a služby do tříd 1-45. Přihlašovatelé svých označení si tak mohou vybrat ze široké škály výrobků a služeb, které budou označeny a chráněny zapsanou ochrannou známkou.

V této souvislosti je třeba připomenout, že není reálné (a nakonec ani vhodné) přihlásit ochrannou známku pro všechny výrobky a služby. Stěží může existovat známka užívaná pro všechny myslitelné lidské činnosti (byť některé se tomu přiblížit mohou). Při výběru výrobků nebo služeb je dále nutné myslet na pět let dopředu, protože ochrannou známku je nutné do pěti let ode dne zápisu začít používat, jinak hrozí známce zrušení. Je také vhodné upozornit, že čím více tříd výrobků a služeb, tím vyšší jsou správní poplatky za přihlášení.

Při volbě je tak nutné přemýšlet spíš extenzivně a přihlásit i potenciální výrobky a služby, ale ne příliš široce, aby se známka nemohla stát snadným terčem pro její zrušení.

V rámci jakého území dává smysl značku chránit?

Hned na začátku je nutné říct, že tzv. celosvětová ochranná známka neexistuje. Přihlášku je ale možné podat v mnoha zemích světa. Můžete zvolit cestu mezinárodního zápisu, či národní přihlášku v jednotlivých zemích. V praxi jsme pro naše klienty již zařizovali přihlášení do více než 120 zemí světa najednou. Při počtu 193 členských států OSN je to více než 60 % států světa.

Při rozhodování, na jakém území má být ochranná známka zapsána, je nutné opět myslet na několik let dopředu. Pokud tak například podnikatel ví, že bude své výrobky/ služby nabízet ve více než třech zemích EU, pak je namístě zvolit přihlášku EU. Pokud již na začátku podnikání víte, že budete chtít rozšiřovat své aktivity mimo EU, například do UK nebo USA, pak je namístě paralelně přihlásit známky také zde. Vyhnete se tak spekulantům, kteří uvidí Vaši přihlášku ochranné známky v rejstříku EU (nebo jinde) a přihlásí tu samou na jiném území (právě a typicky v USA) a čeká, zda ho oslovíte s nabídkou „odkupu“.

Jiné varianty (kromě rebrandingu nebo dlouhého sporu s nejistým výsledkem) bohužel nejsou. Samozřejmě i zde platí, že čím více států, tím vyšší náklady. I z tohoto důvodu je nutné se dobře rozhodnout, které státy jsou pro ochranu důležité.  

Jakým způsobem můžete podnikatelům v AK Havel & Partners pomoci?

Vše výše řečené zní složitě, ale s námi se neztratíte. V úzké spolupráci s Vámi připravíme vhodnou přihlašovací strategii tak, abyste ochránili svůj brand tam, kde je potřeba a v rozsahu správně zvoleného seznamu výrobků a služeb.


Celosvětová ochranná známka neexistuje / Advokáti se často setkávají s požadavky klientů, kteří by rádi měli svůj brand registrován celosvětově a pro všechny výrobky a služby. Přiblížit se této metě lze, pokud disponujete dostatečným kapitálem a trpělivostí.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017