Ochranné známky ve světovém měřítku
Na co myslet při ochraně značky v začátcích podnikání?
Nové nápady či začínající podnikání s sebou občas nesou nereálné představy o budoucí expanzi produktu či služeb, které podnikatel hodlá nabízet. Ačkoliv je skvělé myslet dopředu a hned na začátku zvolit vhodnou strategii takové expanze, a to včetně řešení tématu brandu, je nutné občas přibrzdit a přiznat si, že ne vždy jsou naše požadavky reálné. Typickým příkladem je ochranná známka – marketingový základ každého podnikání. Značka, brand či označení výrobku anebo služby, které podnikatel nabízí a pod kterým jej veřejnost zná.
Co vše ovlivňuje rozsah známkoprávní ochrany?
Základem ochranné známky je její vyjádření, výrobky anebo služby, které označuje, a území, pro které žádáme ochranu. Jinými slovy je nutné se rozhodnout (i) jaký brand přihlašuji, (ii) pro jaký seznam výrobků a služeb a (iii) kde budu podnikatelsky pod tímto brandem aktivní.
Vše výše uvedené tvoří rozsah ochranné známky. Ten je nutný na začátku velmi dobře promyslet, protože jakmile je přihláška ochranné známky podána, nelze její rozsah (kromě přihlášek do jiných zemí) rozšiřovat, pouze limitovat.
Jak zvolit výrobky a služby, pro které ochranou známku registrovat?
Systém ochranných známek používá tzv. Niceské třídy, který rozděluje výrobky a služby do tříd 1-45. Přihlašovatelé svých označení si tak mohou vybrat ze široké škály výrobků a služeb, které budou označeny a chráněny zapsanou ochrannou známkou.
V této souvislosti je třeba připomenout, že není reálné (a nakonec ani vhodné) přihlásit ochrannou známku pro všechny výrobky a služby. Stěží může existovat známka užívaná pro všechny myslitelné lidské činnosti (byť některé se tomu přiblížit mohou). Při výběru výrobků nebo služeb je dále nutné myslet na pět let dopředu, protože ochrannou známku je nutné do pěti let ode dne zápisu začít používat, jinak hrozí známce zrušení. Je také vhodné upozornit, že čím více tříd výrobků a služeb, tím vyšší jsou správní poplatky za přihlášení.
Při volbě je tak nutné přemýšlet spíš extenzivně a přihlásit i potenciální výrobky a služby, ale ne příliš široce, aby se známka nemohla stát snadným terčem pro její zrušení.
V rámci jakého území dává smysl značku chránit?
Hned na začátku je nutné říct, že tzv. celosvětová ochranná známka neexistuje. Přihlášku je ale možné podat v mnoha zemích světa. Můžete zvolit cestu mezinárodního zápisu, či národní přihlášku v jednotlivých zemích. V praxi jsme pro naše klienty již zařizovali přihlášení do více než 120 zemí světa najednou. Při počtu 193 členských států OSN je to více než 60 % států světa.
Při rozhodování, na jakém území má být ochranná známka zapsána, je nutné opět myslet na několik let dopředu. Pokud tak například podnikatel ví, že bude své výrobky/ služby nabízet ve více než třech zemích EU, pak je namístě zvolit přihlášku EU. Pokud již na začátku podnikání víte, že budete chtít rozšiřovat své aktivity mimo EU, například do UK nebo USA, pak je namístě paralelně přihlásit známky také zde. Vyhnete se tak spekulantům, kteří uvidí Vaši přihlášku ochranné známky v rejstříku EU (nebo jinde) a přihlásí tu samou na jiném území (právě a typicky v USA) a čeká, zda ho oslovíte s nabídkou „odkupu“.
Jiné varianty (kromě rebrandingu nebo dlouhého sporu s nejistým výsledkem) bohužel nejsou. Samozřejmě i zde platí, že čím více států, tím vyšší náklady. I z tohoto důvodu je nutné se dobře rozhodnout, které státy jsou pro ochranu důležité.
Jakým způsobem můžete podnikatelům v AK Havel & Partners pomoci?
Vše výše řečené zní složitě, ale s námi se neztratíte. V úzké spolupráci s Vámi připravíme vhodnou přihlašovací strategii tak, abyste ochránili svůj brand tam, kde je potřeba a v rozsahu správně zvoleného seznamu výrobků a služeb.

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Máte originální podnikatelský nápad a zdravý obchodní model. Jak z něj udělat franšízu? Na to vám odpoví Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system franchise services.
Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Tyrolské tradiční pochoutky Tiroler expandují v Česku. Franšízový model umožňuje stánkový i kamenný prodej a slibuje rychlou návratnost.
Faency Fries rozšiřuje síť a hledá nové franšízanty. Nabízí dvě varianty podnikání a rychlou návratnost investice.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI