Nevěřte všemu, co dobře zní

Podnikání s ověřeným modelem / Franšízing nabízí zvýšenou šanci na úspěch, nikoli snadný zisk bez práce a vynaloženého úsilí.
Čtvrtek
25.09.2025
Bez energie a úsilí by nebylo úspěšného podnikání ani v případě franšízingu. Před finálním výběrem byste se měli zamyslet. Na co vše si dát pozor?
 

Mezi hlavní výhody franšízingu patří provozování vlastního podniku pod etablovanou značkou s podporou mateřské společnosti. Za tou se skrývá ověřený obchodní model, který umožňuje podnikání podle úspěšně fungujícího konceptu. Díky tomu ve výsledku čelíte podstatně menšímu počtu rizik než při budování vlastního podniku od píky. I když se za poskytnutí franšízy platí vstupní poplatky či procenta ze zisku, úspory jako např. výhodnější podmínky za hromadné nákupy u ověřených dodavatelů je úspěšně vyrovnávají. Pokud přemýšlíte o franšízingu, berte přesto v potaz rizika s ním spojená. Pečlivé plánování a finanční rozvaha jsou pro franšízové podnikání klíčové.

Přemýšlejte o vlastním průzkumu

Koupě prověřené franšízové licence dává podnikatelům velkou šanci na úspěch. Z dlouhodobých statistik skutečně vyplývá, že podnikání pod známou franšízovou značkou mívá vyšší šanci na úspěch než samostatný start. Nicméně ani zdaleka to neznamená, že by šlo o garantovaný příjem bez jakékoliv námahy a vytrvalosti. „Úspěch ve franšízingu není automatický a vyžaduje od franšízanta rozumný a aktivní přístup. Prověřené systémy se svými vlastními modely sice dokážou předložit poměrně přesné kalkulace investic a očekávaných výnosů, avšak jejich naplnění lze dosáhnout jen při zapojení iniciativy a pracovního nasazení franšízanta,“ říká ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services, Marek Halfar.

Před tím, než podepíšete smlouvu s konkrétním franšízovým systémem, pamatujte na to, že základem úspěchu je důkladná příprava a průzkum. Možná díky brainstormingu odhalíte příležitost, kterou by stálo za to využít. Zvažte také, zda vámi zvolený obor není příliš sezónní a omezený jen na specifickou lokalitu. Tímto způsobem posoudíte reálnost svého záměru dříve, než investujete těžce vydělané peníze a čas. „Nikdy nespoléhejte jen na informace od franšízora. Každé podnikání si prověřujte z nezávislých zdrojů. Proveďte si vlastní průzkum trhu, ve kterém se ideálně zaměřte na potencionální poptávku po produktu nebo službě v daném regionu. Pokud v okolí chybí právě to, co hodláte nabízet, jedná se o správný impulz. Můžete se například vžít do role zákazníka ve svém městě a popsat, jaké služby či obchody vám chybí,“ vysvětluje Marek Halfar.

Neméně důležité je důkladně prověřit samotného franšízora. Zjistěte si maximum informací o značce, o kterou máte zájem. Prostudujte si dostupné články a zprávy v médiích, navštivte samotné provozovny, vyzkoušejte jejich služby. Ptejte se přímo franšízora na všechny podstatné aspekty spolupráce. Jak dlouho koncept funguje, kolik má vlastních poboček, franšíz a jak si vedou. Nechte si spočítat reálný odhad příjmů a ověřte, kolika existujícím franšízantům se takových čísel podařilo dosáhnout. V neposlední řadě si promluvte se samotnými franšízanty. Pro franšízora by neměl být problém tuto možnost nabídnout.

Franšízing není výhradně investicí

Lidé si v některých případech pletou franšízing s finanční investicí, u které se očekává patřičná míra zhodnocení. Počítejte s tím, že budete muset do projektu vložit svůj čas, energii a umět využít manažerské schopnosti stejně, jako kdybyste rozjížděli vlastní firmu – rozdíl je v tom, že na to nebudete sami. „Návratnost investovaného kapitálu může ve franšízingu nastat poměrně brzy, ale ne bez vlastního nasazení, což představuje zásadní rozdíl. Čím aktivněji a chytřeji svou novou pobočku povedete, tím lepších výsledků můžete dosáhnout. Pořízená franšíza spočívá především v aktivním podnikání, nejedná se o bezstarostný pasivní příjem,“ říká M. Halfar.

Franšízing výrazně snižuje riziko neúspěchu, avšak za žádných okolností jej neeliminuje úplně. Existuje hned několik faktorů, které mohou vést k neúspěchu otevřené pobočky. „Nepočítejte s tím, že se o sebe franšíza postará sama. Řadě problémů lze předejít tím, že nepodlehnete přehnaným očekáváním a budete mít na paměti zdravý selský rozum,“ doplňuje M. Halfar.

Pravidelné školení umožňuje růst

Silnou stránkou kvalitních franšízových systémů bývá důraz na školení a rozvoj franšízantů. Zkušený franšízor předává know–how, poskytuje pravidelná školení a průběžně radí z pozice mentora, čímž pomáhá zvyšovat výkonnost celé sítě. Setkávání franšízantů, během kterého si navzájem vyměňují své zkušenosti a sdílí osvědčené postupy, také pomáhají vylepšení v praxi. Díky tomu se může každý partner poučit i z chyb ostatních a vyvarovat se jich. Každý poskytovatel licence mívá vybudovaný vlastní systém počátečního školení, aby jeho podnik mohli úspěšně provozovat i nováčci v oboru. Obavy ze vstupu do nového odvětví nejsou na místě, správný franšízor vás vše potřebné naučí od samotných základů.

Po úvodním zaškolení vzdělávání nekončí, moderní a úspěšné franšízové koncepty kladou důraz na pravidelný kontakt a podporu. S tou se lze setkat formou školení při uvádění novinek, regionálních setkání, online seminářích či individuálních konzultací. Správně franšízoři sledují výkonnost jednotlivých poboček a jejich výsledky. Když se ukáže, že některá z nich nefunguje optimálně, pomohou s analýzou problému a nápravou. Klíčové ukazatele výkonu jako jsou tržby, návštěvnost či     spokojenost zákazníků by měly být nedílnou součástí tréninkového plánu franšízora, aby bylo jasné, na co se zaměřit při zlepšování. Tyto mechanismy pomáhají franšízantům s růstem.

Bez usilovné práce uspějete stěží

Na poli franšízingu občas narazíte na lákavé nabídky, které slibují neadekvátní výnosy téměř bez vynaloženého úsilí. Buďte proto obezřetní a trvejte na všech podrobnostech, nenechte se uchlácholit pouhými slovy. Jestli vám některé značky garantují snové zisky bez nutnosti velkého přičinění, zbystřete. „Franšízing nefunguje jako pouhá investice. Případní investoři se hodí více např. na roli master-franšízanta, ale i v tomto případě je nutné zajistit schopný tým pro budování značky na daném trhu. Seriózní franšízor vám nikdy nebude tvrdit, že zbohatnete za pár měsíců bez vynaložené námahy. Naopak, spíše vás upozorní na to, že spolupráce vyžaduje vytrvalé nasazení. Nabídne vám rozumnou míru návratnosti vykoupenou prací, učením se a každodenní poctivou péčí o váš podnik,“ uzavírá M. Halfar.


ABC franchisingu / Navštivte naši sekci a přečtěte si vše co potřebujete vědět o podnikání se zavedenou značkou, jak franšízing funguje, jaké jsou jeho výhody a rizika.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017