Franchising v Evropě

Nezávislá asociace European Franchise Federation (Evropská federace franchisingu) zveřejnila údaje o rozvoji franchisingu v evropských státech. Souhrnná zpráva pojednává o rozvoji franchisových systémů v 17 vybraných zemích Evropy včetně Turecka.
Studie ukazuje, že se v letech 2007 - 2009 v 17 státech Evropy včetně Turecka počet franchisorů v průměru zvýšil o 8,1 %. Nejdynamičtěji se tento obor vyvíjel ve Švédsku. Švédové vykázali nárůst franchisových značek o 89 % během tří let. Na pomyslném stříbrném místě se umístili naši severní sousedi Poláci s dynamikou růstu 47,5 % a o bronzovou příčku se dělí Francie a Finsko s 20 %.
ČR představuje lepší průměr
Ani Česká republika si nevedla špatně. Během tří let se navýšil počet značek, které jsou rozvíjeny formou franchisingu, z 130 na 150, což činí nárůst o 15 %, a předčila tak takové země jako je například Německo (5 %) nebo Velká Británie (4 %). Marek Halfar, ředitel poradenské společnost PROFIT system franchise services, s.r.o. , vysvětluje: „Některé západní země jsou již franchisovými koncepty téměř saturovány, proto dynamika počtu nových značek na jejich trzích vykazuje nižší hodnoty.“
Celosvětové srovnání
V roce 2009 v 17 evropských státech působilo přes 10.000 franchisorů, držitelem rekordu v tomto ohledu je Francie, kde fungovalo téměř 1.400 systémů. Ve stejném období v Číně bylo evidováno 2.800, v Jižní Korey 2.500 a 1.800 v Indii. V mecce franchisingu v USA, z níž valná většina franchisových konceptů pochází, je registrováno na 2.200 franchisových značek.
Domácí x zahraniční franchisy
V 17 státech Evropy převládají národní systémy, které představují 55 až 96 % všech značek, s průměrem 72 %. V případě českých franchisorů tak činí podíl 49 %. Nejvíce na pozoru před vpádem zahraničních systémů se má Itálie, Francie a Velké Británie.
Zaměstnanost ve franchisingu
Franchising má také významný dopad na zaměstnanost v Evropě. V 17 státech Evropy je zaměstnáno na 3,9 milionu lidí v odvětví franchisingu. Zaměstnanost ve franchisových pobočkách v odvětví malých a středních podniků je 10,8 %.
Zdroj: http://www.eff-franchise.com
PŘEČTI ČLÁNKY

Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Zajímají vás nové franšízové koncepty? Určitě navštivte Franchise Expo 3. dubna 2025 v Budapešti.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Volný čas po práci pro většinu lidí znamená příjemné aktivity, zároveň je to také podnikatelská příležitost. Franšízová síť Regatta to naučila už přes 250 franšízantů v Evropě.
Franšíza s luxusním designovým nábytkem Divani & Sofa' vstupuje na náš trh. Umí zaujmout koncové i B2B klienty.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI