Franchising v Evropě

Nezávislá asociace European Franchise Federation (Evropská federace franchisingu) zveřejnila údaje o rozvoji franchisingu v evropských státech. Souhrnná zpráva pojednává o rozvoji franchisových systémů v 17 vybraných zemích Evropy včetně Turecka.
Studie ukazuje, že se v letech 2007 - 2009 v 17 státech Evropy včetně Turecka počet franchisorů v průměru zvýšil o 8,1 %. Nejdynamičtěji se tento obor vyvíjel ve Švédsku. Švédové vykázali nárůst franchisových značek o 89 % během tří let. Na pomyslném stříbrném místě se umístili naši severní sousedi Poláci s dynamikou růstu 47,5 % a o bronzovou příčku se dělí Francie a Finsko s 20 %.
ČR představuje lepší průměr
Ani Česká republika si nevedla špatně. Během tří let se navýšil počet značek, které jsou rozvíjeny formou franchisingu, z 130 na 150, což činí nárůst o 15 %, a předčila tak takové země jako je například Německo (5 %) nebo Velká Británie (4 %). Marek Halfar, ředitel poradenské společnost PROFIT system franchise services, s.r.o. , vysvětluje: „Některé západní země jsou již franchisovými koncepty téměř saturovány, proto dynamika počtu nových značek na jejich trzích vykazuje nižší hodnoty.“
Celosvětové srovnání
V roce 2009 v 17 evropských státech působilo přes 10.000 franchisorů, držitelem rekordu v tomto ohledu je Francie, kde fungovalo téměř 1.400 systémů. Ve stejném období v Číně bylo evidováno 2.800, v Jižní Korey 2.500 a 1.800 v Indii. V mecce franchisingu v USA, z níž valná většina franchisových konceptů pochází, je registrováno na 2.200 franchisových značek.
Domácí x zahraniční franchisy
V 17 státech Evropy převládají národní systémy, které představují 55 až 96 % všech značek, s průměrem 72 %. V případě českých franchisorů tak činí podíl 49 %. Nejvíce na pozoru před vpádem zahraničních systémů se má Itálie, Francie a Velké Británie.
Zaměstnanost ve franchisingu
Franchising má také významný dopad na zaměstnanost v Evropě. V 17 státech Evropy je zaměstnáno na 3,9 milionu lidí v odvětví franchisingu. Zaměstnanost ve franchisových pobočkách v odvětví malých a středních podniků je 10,8 %.
Zdroj: http://www.eff-franchise.com

PŘEČTI ČLÁNKY

Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Zajímají vás nové franšízové koncepty? Určitě navštivte Franchise Expo 3. dubna 2025 v Budapešti.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
„Nízké náklady a rychlá návratnost dělají z Edukido ideální volbu pro ty, kteří chtějí podnikat a zároveň podpořit rozvoj dětí,“ říká provozní ředitel Bartłomiej Misztal.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI