Je to boj, ale zároveň svoboda

Příběh franchisantky Petry Kostkové se začal psát před bezmála pěti lety v červnu 2007. V té době jí bylo ještě jako vedoucí prodejny PONT na opavském vlakovém nádraží nabídnuta možnost provozovat obchod podle franchisingového modelu podnikání. Paní Kostková na návrh kývla.
Je všeobecně známo, že vést jakýkoli obchod vyžaduje určitou znalost v účetnictví a financích. Člověk musí umět dobře kalkulovat, nasmlouvat tolik zboží, kolik se ho prodá nebo podpořit prodeje slevovými akcemi. „Určitou průpravu na tento způsob podnikání jsem měla už dříve. Mnoho let jsem pracovala v zemědělském družstvu jako hospodářka, řešila jsem náklady, mzdy. Prostě práce všeho druhu,“ vzpomíná Kostková.
Zlatá babička
Do provozu vlastní franchisové prodejny s potravinami se vrhla po hlavě. A to i přesto, že měla krátce po mateřské dovolené. Přiznává, že začátky podnikání byly náročné. Rodina musela jít trochu stranou. V práci totiž paní Kostková tráví většinu dne. Sama v prodejně dělá na směny a vypomáhá tak svým čtyřem zaměstnancům. „Když jdu sama prodávat, vstávám o půl čtvrté ráno. Naštěstí máme babičku, která mi nejmladší ratolest čas od času pohlídá,“ vysvětluje Kostková. Zároveň dodává, že i svou vlastní rodinu se do podnikání snaží zapojit. Zatímco u nejmladšího devítiletého kluka je ještě brzy, jeho starší jednadvacetiletý sourozenec už v prodejně pracuje. Přítel Kostkové zase pomáhá s drobnými opravami, jako jsou výměny světel nebo klik u dveří.
Pozor na konkurenci
Petra Kostková ale neprovozuje jen prodejnu s potravinami. Zároveň se totiž stala i franchisantkou společného projektu sítě minipekáren Fornetti a řetezce prodejen PONT – Fornetti Caffé. Takže práce má pořád hodně. V poslední době navíc roste konkurence, a to přímo na opavském nádraží. Vedle zrekonstruované prodejny s potravinami je zde restaurace nebo bistro a brzy se bude otevírat také pekárna. Podle Kostkové se na tržbách prodejny negativně projevila globální hospodářská recese nebo zvýšení DPH. „Je to každodenní boj. Neustále přemýšlíte, jak do obchodu přilákat více zákazníků a jak prodat více zboží. Na druhou stranu máte volnější ruce. Můžete si pohrát s cenami zboží, vybírat zaměstnance. Máte svobodu,“ doplňuje Kostková.
Výhody převažují
Jako franchisantka společnosti PONT Petra Kostková musí dodržovat určitá pravidla. Ta se ale podle ní dají lehce plnit. Navíc díky silné společnosti v zádech nakupuje zboží za velkoobchodní ceny, nemusí za zboží platiti hotově a získává také marketingovou podporu na propagaci prodeje. Zároveň jezdí každý měsíc do Prahy na porady či školení. A když se čas dobře zorganizuje, volno na koníčky či odpočinek se také najde. „Chodím na brusle, občas vyrazím na kole. Pravdou je, že na pořádné dovolené už jsem dlouho nebyla. Spíše to řeším krátkými pobyty třeba na tři dny,“ říká Kostková. Zároveň potvrzuje, že by svou práci neměnila. Franchsing jí totiž za ty roky mnohému naučil. Stala se z ní zkušená podnikatelka, která si dokáže vše dobře spočítat. „A řekněme si na rovinu. V Opavě a vůbec v celém našem regionu to se zaměstnaností není příliš slavné. Já měla štěstí a spolu s celou rodinou jsme se dokázali postavit na vlastní nohy,“ dodává s úsměvem Petra Kostková.
PŘEČTI ČLÁNKY

Prodejny PONT to go neboli Pohodlný Obchod Na Trase potkáváte na mnoha frekventovaných místech. Čím novým chce franšízová síť zaujmout zákazníky?
Rok 2023 byl pro některé franšízové značky ve znamení změn, a to nejen co se rozšiřování sítě týká.
Poslední dva roky nebyly pro franšízu PONT to go procházkou růžovým sadem. Na co se aktuálně soustředí a jaké jsou plány do roku 2023?
„Aktuálně má síť prodejen PONT to go jednoho franšízanta, to se může postupně měnit. Důležitá je pro nás kvalita," říká Marek Cagášek, ředitel společnosti JPServis.
Když Petře Vichtové přišla nabídka stát se vedoucí prodejny PONT to go, chvíli váhala než ji přijala. Pod hlavičkou této značky dnes podniká už víc jak 10 let.
Nejčtenější

Networking, který funguje. Franšíza Business for Breakfast spojuje podnikatele už 15 let. Představuje efektivní způsob, jak získat zakázky díky osobním doporučením.
Franšízová síť fitness center Contours úspěšně pokračuje v expanzi na českém trhu. Nabízí ověřený model s návratností do dvou let a podporou provozu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Fornetti se mění v Minit
Zdravím,no někde je asi problém.Co myslíte?Petr
Pont zamířil na Florenc
0:38, pondělí, obchod PONT na Florenci: Přijel jsem z cesty, mám chuť na jedno plzeňské pivo. Pivo se zde prodává pouze po čtyřech půllitrech. První kopanec....
Fornetti se mění v Minit
Dokud se nezmění i ceny tak se nic moc neděje. Fornetti obchod jsem otevřel v Ostravě a držel jsem bez to bez zisku 3 měsíce. Krásně jsem jim naletěl na jejich...
Fornetti se mění v Minit
Zajímavé, docela ráda bych se dověděla více. Bude nějaký rozhovor?
Tesco na odchodu?
Co myslíte, je odchod Tesca z ČR reálný?
Má šanci na úspěch?
Do České republiky míří rakouský koncept Tiroler provozující obchůdky s alpskými delikatesami. Jeho zakladatel Wolfgang Obermüller prozradil jeho plány. Co...
Výhodou je důraz na kvalitu
Ani bych nečekal, že české čaje takto uspějí ve světě. Výborně!
Konkurenční boj začíná
Já bych je hnal, dyť jim to ukradli!