Drahý nezájem

Z posledního vydání Franchising Reportu poradenské společnosti PROFIT system vyplývá, že až 60 % franšízových konceptů pochází z tuzemska. Jejich počet rok od roku roste a růst zahraničních konceptů se zastavil a spíše stagnuje. Čím je to způsobeno? Češi jsou sice vlastenci a co je české, tomu dávají přednost, nicméně největší roli hrají peníze.
Mnoho zahraničních firem, které chtějí proniknout na český trh pomocí master-franšízové licence, nastaví za ni podobné poplatky do všech zemí, aniž by si uvědomovali, že každý trh je specifický a nemohou nastavit stejnou cenu například pro Německo a Česko. Hodně franšízových konceptů ze zahraničí si takto už vylámalo zuby.
Příkladem může být gastronomický koncept Broaster Chicken, který chtěl u nás expandovat. Za master-franšízovou licenci požadoval v přepočtu 10,3 milionu korun. Na tak konkurenčním trhu v gastronomii jako je Česká republika bohužel firma nedokázala žádného master-franšízanta najít a expanzi nakonec vzdala. Podobně dopadla i portugalská společnost NBRAND s konceptem úklidových prací House Shine. Investicí 5 milionů korun podnikatele nenadchla.
Vysoké master-franšízové poplatky si účtují především firmy z USA a západní Evropy. I přesto, že sníží svůj poplatek na základě menších trhů jako je nejen Česko, ale i Slovensko, Maďarsko či Rumunsko, stále jej udržují na vysoké úrovni. To vede nejen k nezájmu podnikatelů, ale také firem se do takového podnikání pustit. „V zahraničí franšízový koncept funguje, ale to neznamená, že bude mít důvěru i u nás. Proto do takových vysokých částek investoři nejdou a spíše se zaměřují také na české koncepty,“ dodává Adam Rezek z poradenské společnosti PROFIT system.
V takových případech může zahraničním společnostem pomoci jiný druh spolupráce s tuzemskou firmou či podnikatelem než master-franšízing. Franšízor může využít například joint venture či vybudovat v zemi, kam chce expandovat, regionální franšízovou centrálu (dceřinou firmu) a realizovat strategii expanze na trhu tímto způsobem. Na prodej master-franšízové licence může přejít až po posílení své pozice. Podobně se u nás rozvíjejí firmy Starbucks, KFC či Burger King.

PŘEČTI ČLÁNKY

Slovenská síť Mr. Kebab hledá master-franšízanta pro český trh. Detaily spolupráce a plány expanze přibližuje zakladatel značky Ľubor Lelovits.
Značka DepilConcept staví na opakované návštěvnosti a šetrné depilaci bez bolesti. Salony má už v Praze, Brně i Zlíně a dále roste.
VPO Protivanov nabízí rozjet byznys bez licenčních poplatků. Partneři těží z podpory, know-how i exkluzivity v regionu.
Bez energie a úsilí by nebylo úspěšného podnikání ani v případě franšízingu. Před finálním rozhodnutím byste se měli zamyslet. Na co vše si dát pozor?
Franšízová síť Original Barber Shop má už přes 60 provozoven a dál expanduje. Franšízantům nabízí tři možnosti spolupráce.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Opustila kancelář, aby se naplno věnovala vzdělávání. Dnes Veronika Bubeníková vede úspěšnou pobočku Školy Populo v Olomouci a pomáhá dětem i dospělým k lepším výsledkům.
„Prodávající by měl oslovovat kolemjdoucí a být přátelským průvodcem prodejem. Na tom je náš byznys postavený,“ říká master-franšízant Tiroler pro ČR Adam Červenka.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Aktuální dění kolem McDonald´s a KFC ukazuje, že potenciál pro rozvoj mají menší města se strategickou polohou. Ve Znojmě nedávno otevřeli pobočky hned vedle sebe.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI