Nová krev v byznysu
Řada těch, kteří se dnes v kyberprostoru sociálních sítích pohybuje, začala psát své vlastní blogy a natáčet videa, která na síť „zavěšují“. Cílem je, aby se jimi sdílené příspěvky dostaly k co největšímu počtu lidí, ze kterých se ideálně stanou jejich fanoušci. Ti tento obsah vyhledávají jednak kvůli zábavě, ale také kvůli shánění informací a inspirace. Z některých bloggerů a youtuberů se dnes stávají celebrity ovlivňující a udávající trendy. A právě to představuje zajímavou informaci pro firmy, jež se svými službami a produkty snaží oslovit nové zákazníky ve virtuálním prostoru. Pojďme ji naplno využít.
Podle výsledků šetření Blogbarometr 2015 agentury Donath Business & Media k nepopulárnějšímu tématu blogů patří krása a kosmetika. Zabývá se jím téměř 40 % bloggerů, kteří se do průzkumu zapojili. Na dalších příčkách se pak umístilo „blogování“ o módě, stylu a oblékání, kterým se věnuje 32 % sledovaných blogů, následuje pak s 31 % cestování a s 30 % vaření. Vzhledem k uvedeným tématům jistě nikoho nepřekvapí, že v blogování jsou aktivní především ženy. Tvoří zhruba 80 % bloggerů. Blogují-li muži, jsou pak jejich doménou zejména technologie, technika nebo politika.
Oboustranně výhodná spolupráce
K propagaci svých příspěvků tuzemští bloggeři a youtubeři využívají sociální sítě. V drtivé většině pak Facebook, Instagram a v závěsu za nimi Twitter, YouTube a Pinterest. Více než pětina blogerů, kteří se zapojili do průzkumu Blogobarometr 2015, plánuje své blogy propagovat na dalších sociálních sítích. Propagují také ale na zavedených webech nebo v tištěných médiích.
Velkou výhodou pro firmy, které by chtěly využít “služeb” bloggerů pro marketing svých produktů, je fakt, že spolupráce s firmami a obchodníky bloggerům není často vůbec proti mysli. Jak ukázal průzkum Blogbarometr 2015, ve sledovaném roce vzrostla chuť firem využívat českou blogosféru meziročně o třetinu. Společnosti si dnes rády vybírají bloggery, které využívají jako „influencery“. Těm zasílají zdarma své produkty a na oplátku chtějí, aby je využili například ve svých receptech, článcích či videích. Pro firmy to představuje poměrně levnou a v současnosti i velmi účinnou formu reklamy s širokým dosahem. Někdy jsou odměnou bloggerům jen dané produkty, ale pokud jsou bloggeři slavní a hodně sledovaní, dostávají často i finanční odměnu, která se může pohybovat až v řádech desetitisíců a u video blogů (vlogů) až statisíců korun.
Výběr s rozmyslem
Podle výše zmíněného průzkumu přibývá firem, které využívají blogy a vlogy jako marketingové kanály. Bloggeři si ale často zachovávají objektivitu a věnují se propagaci značek, které mají rádi, nebo otevřeně své fanoušky seznamují se svými každodenními zákaznickými zkušenostmi. Rozhodně se vyhněte propagaci vašeho produktu pouze přes falešné pozitivní recenze. To by ani nebylo ku prospěchu věci. Blogger by ztratil důvěru svých fanoušků a firma pak dosah odběratelů bloggerova kanálu.
Pro úspěch spolupráce je důležité hlavně věnovat čas výběru vhodného bloggera. “Bohužel, spousta bloggerů neví, kdy přestat a jejich blogy či vlogy vypadají jako směs různých reklam. Výsledek pak může působit spíše negativně a producent takových příspěvků pak může ztrácet sledující,“ upozorňuje na určité nešvary, které mezi některými bloggery panují, Ivana Jindřichová, foodbloggerka Cat & Cook. I ona se v rámci své produkce rozhodla ke spolupráci s firmami, ovšem jasná pravidla si nastavila hned na začátku. „Stanovila jsem si, že pokud se rozhodnu s nějakou firmou spolupracovat, musí to být firma, kterou dlouhodobě používám a s jejímiž výrobky a filozofií stoprocentně souhlasím,“ doplňuje Ivana Jindřichová s tím, že výsledkem její strategie byl výběr čtyř značek, se kterými spolupráci navázala.
Firmy by měly zvolit hlavně takového bloggera a youtubera, který zaujme jejich cílovou skupinu. Například, pokud kosmetická značka vyšší cenové kategorie pošle své produkty čtrnáctileté bloggerce, působí to nevhodně a nemá to pro firmu ani správný efekt. Žádaným publikem v tomto případě budou spíše ženy ve středním a vyšším věku, nikoli teenageři. Proto při výběru bloggera ke spolupráci nejprve porovnejte, zda se shodují vaše cílové skupiny. Dále se ujistěte, že vám vyhovuje kvalita, v jaké daný blogger svůj obsah produkuje na svém kanálu i jak komunikuje na doprovodných kanálech a sociálních sítích.
Mnoho forem spolupráce
Nejrozšířenější formou spolupráce s influencery je umístění vašich bannerů na jejich webech. Další oblíbenou formou je tzv. barterová spolupráce, kdy influencer hodnotí váš výrobek a ten je zároveň jeho odměnou za práci. Dobře působí i soutěže, tzv. giveaway, kdy firmy bloggerům či vloggerům věnují produkty pro jejich fanoušky. Velké popularitě se těší také tutoriály, a to zejména v oblasti vaření a kutilství. Jde o krátká videa, která krok po kroku diváka seznámí s tajemstvím přípravy jídla nebo výroby různých dárků, dekorací, nebo dalších věcí. Tato krátká videa tvoří nejen „nezávislí“ youtubeři, ale ke své propagaci je využívají i firmy samy - například obchodní sítě Tesco, Marks&Spencer, nebo značka sirupů Jupí.
Budete-li sledovat marketingové kroky nových startupů i velkých franšíz, na spolupráci s bloggery a propagaci youtuberů stoprocentně narazíte. Je to nástroj, který může vašemu produktu hodně pomoci a pokud se vám povede navázat spolupráci vhodně, pak vás tato moderní forma reklamy s velkým dosahem nemusí ani stát moc peněz.
PŘEČTI ČLÁNKY
Zpráva o chystané transformaci České pošty probudila a odhalila plány na uzavírání poboček. Jaký vliv to bude mít na koncept Pošta Partner?
První pobočky by zde v příštím roce měl otevřít řetězec restaurací Popeyes. Do Česka vstupuje prostřednictvím master-franšízy.
Novou generální ředitelkou společnosti McDonald’s pro český a slovenský trh se stala Yuliya Badritdinova. Aktuálně tak má na starosti 3 trhy.
Pandemie se výrazně odrazila na počtu firem v Česku, kterým hrozí krach. Některá odvětví jsou zasažena fatálně. Může franšíza snížit riziko krachu?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Volný čas po práci pro většinu lidí znamená příjemné aktivity, zároveň je to také podnikatelská příležitost. Franšízová síť Regatta to naučila už přes 250 franšízantů v Evropě.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...