Trénink přináší úspěch
Bohužel se však čas od času stává, že zrovna školení je kapitolou, kterou franšízové systémy podceňují. A přitom by to mělo být právě naopak. Díky školení má franšízor jedinečnou možnost předat své know-how novému franšízantovi nejen teoreticky, ale hlavně prakticky, což je pro budoucí úspěch nového majitele licence „k nezaplacení“. „Absolvovat kvalitní školení je zejména důležité pro ty zájemce o franšízu, kteří rozjíždějí své nové podnikání v jim dosud neznámém odvětví. To by právě v rámci školení měli poznat tak, aby v něm byli schopni úspěšně budovat a rozvíjet svůj byznys,“ upozorňuje Marek Halfar, ředitel a poradce společnosti PROFIT system franchise services.
Rozsah a předmět školení závisí na oboru, ve kterém franšízová síť působí. Určitě by však mělo zahrnovat podrobné informace o produktu či službě, principy zákaznického servisu, personální management, znalost systémů nezbytných pro provoz dané pobočky, pravidla fungování konceptu či nástroje a procesy nastavené pro komunikaci s franšízorem. „To, co by mělo zájemce o franšízu mimo jiné také zajímat, je to, zda je školení zdarma, nebo jestli musí kromě uhrazení licenčního poplatku investovat také do školení. To, že si v případě potřeby platí cestu a ubytování je obvyklé,“ říká Marek Halfar.
Školicí legenda
Nejčastěji uváděným příkladem a zároveň modelem jsou školení, která absolvují kandidáti na franšízanty McDonald´s. Trvají až jeden rok a rozhodně to nejsou školení jen tak „naoko“, ale tvrdá práce. Zájemci o licenci tohoto fastfoodového gigantu jsou naplno zapojeni do provozu již zavedených restaurací. Musí se o jejich chodu naučit opravdu všechno, od smažení hranolek, přes grilování, obsluhu zákazníků v restauraci či těch využívajících služeb Drive In. V provozu pobočky během tohoto tréninku tráví několik hodin denně.
Teprve později se pozornost věnuje administrativním záležitostem týkajícím se správy prostor, vedení zaměstnanců či práce manažera. Školení je rozděleno do několika fází a jednotlivé kurzy končí zkouškami. Po absolvování celého „kolečka“ obdrží certifikát, který ho opravňuje k tomu, aby byl manažerem restaurace, a také nabídku na konkrétní prostory. McDonald´s má od kandidátů na franšízanty velká očekávání, ale dává toho hodně na oplátku. Po úspěšném absolvování školení je franšízant 100% připraven provozovat svou vlastní restauraci.
Ne u všech franšízových systémů předchází zahájení spolupráce tak dlouhý trénink jako v případě fastfoodového giganta. To však neznamená, že by byl méně kvalitní či důležitý. Cílem franšízorů, bez ohledu na to, v jakém oboru působí, je důkladně připravit své nové partnery na úspěšné provozování a rozvíjení jejich podnikání pod zavedenou značkou. Velmi často se tak stává, že školením prochází nejen budoucí franšízanti, ale také jejich zaměstnanci, kteří pak stojí tvář v tvář zákazníkům či klientům.
V případě realitní franšízy Re/Max čeká každého nového franšízanta na začátku jeho kariéry rozsáhlé vstupní školení. Může se tak ihned ponořit do realitní sféry a načerpat důležité informace. Při rozjíždění byznysu má nováček k ruce zkušeného mentora, a navíc absolvuje důležitou stáž u již zkušeného franšízanta. Proces vzdělávání však tímto nekončí, franšízanti se účastní řady dalších školení. Některá jsou povinná napříč sítí, jiná dobrovolná. Důkladného školení se před otevřením vlastní školy musí zúčastnit i všichni učitelé a franšízanti vzdělávací franšízy Helen Doron English. „Během nich se podrobně seznamují s metodikou a získají speciální učební osnovy, které se neustále rozšiřují," upřesňuje Barbora Tošenovská, manažerka pro franšízing Helen Doron English. Franšízoví partneři i učitelé Helen Doron English profitují také ze spolupráce s pobočkami v dalších zemích světa, a to například i prostřednictvím „přeshraničně“ organizovaných online workshopů vhodných pro jejich další rozvoj.
Ambicí velké většiny franšízorů je, aby jejich franšízanti byli schopní vykonávat nejen svou provozní práci, ale aby zvládali „nastoupit“ v případě potřeby i do ostatních procesů, které v jejich podnikání probíhají. Faktem totiž je, že školení a kvalitní způsob předání know-how je alfou a omegou dobrého fungování franšízové pobočky. A to nejen za začátku, ale v průběhu celé spolupráce.

PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Více než polovina domácností má kočku nebo psa. Obě zvířáta žijí až dvacet let. To je příležitost vychovat si věrné zákazníky jako franšízant s krmivy Husse.
Děti ve škole tráví většinou minimálně 12 let. Mnozí z nich potřebují pomoc s učením. Franšíza Škola Populo nabízí profesionální řešení jako podnikatelskou příležitost.
Franšízová síť retailového zboží Relay nabízí kombinaci klasické „trafiky“, občerstvení a hojně využívaných služeb. Podnikání lze začít i bez kapitálu.
Evropská síť provozoven zdravé varianty fast foodu Fruitisimo vznikla v České republice. Jejich růstu pomáhá i vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých franšízantů.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...