Světoví lídři franšízingu

Franchisové obchodní systémy
Franchisové obchodní systémy / „Pobočky v rámci franšízových sítí slouží jako prodejní místa určitého produktu. Dodavatelem je buď franšízor, franšízanti nebo jejich zaměstnanci, kteří ho pak prodávají koncovým zákazníkům.“
pondělí
30.06.2025
Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
 

Hodnocení magazínu Entrepreneur sebou přináší každoroční srovnání franšízových systému z celého světa. V rámci jeho sestavení se porovnávají a vyhodnocují výsledky vycházející z celkových tržeb, procentuálního nárůstu počtu poboček i míra zahraniční expanze. Podnikání ve světě franšízingu je úzce spjato se systémovým vedením, rozšiřováním nabídky, modernizací a vytrvalostí. Nikoho tedy určitě nepřekvapí, že žebříčku vévodí značky s dlouhou historií. Mezi klíčové faktory patří podpora ze strany franšízorů, která umožňuje naplňovat dlouhodobé cíle jednotlivých značek. I takové detaily se v žebříčku Top Global Franchises berou v potaz.

První pětka v režii fastfoodu

Žebříček opanuje fastfoodový řetězec KFC, který si neustále drží oblibu i na českém trhu, kde patří dlouhodobě k nejviditelnějším a nejoblíbenějším značkám v oblasti rychlého občerstvení. Na druhém místě skončil Taco Bell, který se naší zemi prozatím vyhýbá obloukem. V posledních letech značka ale výrazně rozšiřuje své působení mimo USA a svou expanzní strategií se hodlá zaměřit rovněž na Evropu. Stejně jako první dva zmíněné franšízové systémy i třetí, Pizza Hut, spadá pod americký korporát Yum! Brands. Společnost, vytvořená oddělením od PepsiCo, tedy naprosto ovládla trh a dala zapomenout na vítězné roky McDonald’s.

Fastfoodový franšízový systém dobře známý svými zlatými oblouky, předstihla ještě společnost Dunkin‘. Ta ve světě sklízí mnohem větší úspěch, než tomu bylo v Česku, kde se po několikaročním působení nadobro rozloučila se všemi příznivci. Pátá příčka patří zmiňovanému McDonald’s, který s více než 41 000 restauracemi zůstává největším franšízovým hráčem. I když není na vrcholu, stále představuje etalon franšízového modelu podnikání. McDonald’s mimochodem aktivně modernizuje a snaží se naplno využít potenciál AI, aby upevnil svou pozici na trhu oproti svým konkurentům.

Zastoupení zbývajících sektorů roste

Na dalších místech se konečně objevují i jiné sektory. Své místo si v TOP 10 vysloužil řetězec 7-Eleven, který patří k největším sítím samoobslužných obchodů na světě. V Evropě prozatím nemá značné zastoupení, kromě skandinávských zemí. Podobně na tom je Ace Hardware, který se specializuje na obchody s nářadím a domácími potřebami. Avšak to stejné už se nedá říct o hotelové franšíze Hampton by Hilton, který aktivně působí v mnoha zemích ve střední Evropě.

Devátou příčku v žebříčku si vysloužila franšízová značka Popeyes Louisiana Kitchen, která se v posledních letech zaměřuje na zahraniční expanzi, což jsme koneckonců zaznamenali i u nás. Jejich pobočku najdeme jak na Václavském náměstí, tak nově i v Brně. Desítku pomyslně uzavírá japonský vzdělávací franšízový systém Kumon, zaměřený na doučování. Jedná se o jediného neamerického zástupce, který se prodral mezi desítku nejlepších.

Franšízingu nadále dominují společnosti z USA, což není nijak překvapivé. Právě v USA systém vznikl a má zde nejdelší tradici. V žebříčku se vyskytují ještě další franšízy působící na našem trhu, za zmínku stojí Hilton Hotels and Resorts (12) působící v sektoru hotelnictví, Re/Max (24) a Century 21 (33)  věnující se trhu s nemovitostmi, Burger King (28) a Ben & Jerry’s (70). 


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017