Franšíza dává šanci uspět
Celkem 5 655 firem, které letos ukončily svoje fungování, se řadilo mezi společnosti s ručením omezených, v dalších 332 případech se jednalo o akciové společnosti. „Pokud v druhé polovině roku budou firmy zanikat stejným tempem jako v první polovině, zanikne letos nejvíc firem za posledních sedm let,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že v roce 2017 ukončilo podnikatelské aktivity, doposud rekordních, 11 526 subjektů.
Z necelých šesti tisíc společností, které byly v prvních šesti měsících letošního roku vymazány z obchodního rejstříku, jich 78 % bylo zlikvidováno a ostatní zanikly formou fúze s jiným podnikatelským subjektem nebo jiným způsobem. Podíl firem, které podnikání ukončí likvidací roste od roku 2015. V roce 2015 se jednalo o 72% podíl, zatímco letos to bylo již téměř 79 %.
Tyto statistické údaje by však neměly zadusit chuť lidí uvažujících o vlastním podnikání rozjet byznys. Poměrně velkou šanci pro jejich budoucí úspěch představuje zapojení se do některé z franšízových sítí, které na českém trhu působí, případně dovézt nějakou fungující franšízu ze zahraničí. „Nemůžeme říci, že vstup do franšízy je 100 % zárukou úspěchu, vždy totiž záleží na nastavení každého konceptu a dalších faktorech. Nicméně, pokud je franšízový systém kvalitně a správně nastaven, riziko neúspěchu se významně snižuje,“ říká Lenka Nováková, Business Development Manager společnosti PROFIT system franchise services.
Důvodem toho je fakt, že v zájmu poskytovatele licence je úspěch jeho franšízantů a další rozvoj sítě, proto mu svěřuje své know-how a je připraven mu pomoci v momentě, kdy nastane nějaký problém, který by podnikatel mimo franšízu často mohl řešit ukončením podnikání. Také proto je „namlouvání“ mezi franšízorem a zájemcem o franšízu někdy poměrně zdlouhavý. Je potřeba, aby obě strany dobře věděly, do čeho jdou, jak se jim bude spolupracovat a zda si vybraly správně – franšízor franšízanta a franšízant ten správný koncept.
Podle akruálních údajů společnosti PROFIT system® a portálu Franchising.cz působí v České republice více než 260 franšízových značek a téměř 8 500 franšízových poboček, které provozuje na 8 103 franšízantů. Přibližně 30 dalších českých a zahraničních franšízových sítí svého prvního franšízanta v České republice hledá. Z celkového počtu 260 franšíz na českém trhu je 162 značek tuzemského a 98 zahraničního původu.
Praha „vede“ / Více než polovina firem, které byly v prvním pololetní vymazány z obchodního rejstříku, měla registrované sídlo v Praze. V ostatních krajích ČR podíl zavřených společností na celkovém počtu ani v jednom případě nepřesáhl 10 %. PŘEČTI ČLÁNKY
Čeští podnikatelé drží nastavený trend
/23.10.2025
Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Nejčtenější
Franšíza - co to je?
/09.01.2025
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
KFC svou cestu započalo před více jak 100 lety. Jako franšíza funguje již přes 70 let. I přesto řetězec oznámil zásadní změny.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI