Každý moment je vhodný k založení firmy
Krátkodobě může vlastní firma vykazovat nižší výnosnost než akcie v průběhu růstu, avšak dlouhodobě je rozjeté podnikání bezpečnější a je méně náchylné k výkyvům burzovní konjunktury. Portál FranchisingINFO.cz se obvykle soustředí na nabídky franchisingových firem, avšak v tomto textu bychom se chtěli obšírněji zamyslet nad otázkou: Do jaké firmy investovat? Vždyť přece konkurenčním nápadem vůči investici do franchisingového podniku může být založení firmy na vlastní pěst. Takže, co je lepší?
Vlastní firma vyplňuje mezeru
Cítíte-li, že máte dokonalý, neopakovatelný nápad na založení firmy – např. jste vymysleli nějakou službu, kterou ještě nikdo neposkytuje nebo nový produkt, který budou všichni potřebovat – stojí za to zariskovat, založit vlastní firmu bez ohlížení se na franchising. Namátkou několik příkladu, které se ukázaly být trefou do černého: vyhledávač Google, portál Spolužáci.cz, energetický nápoj Red Bull, vegetariánské jídelny, jsou důkazem, že stále existuje prostor pro originální nápady jak v oborech staré, tak i nové ekonomiky. I když samozřejmě nápad, který se ukáže být zlatou žílou, se nerodí tak často. A samozřejmě – něco vymyslet je jedna věc a nápad aplikovat je zase věc druhá. Jistou obtíž zde představuje kapitálová náročnost nových nápadů, které v počátečním období vyžadují velké náklady.
Nemáte-li dostatečné množství hotovosti, můžete se pokusit dosáhnout na investiční fondy, tzv. podnikatelské inkubátory, které se specializují v hodnocení a kapitálové podpoře nových firem. Avšak v tomto případě je třeba počítat s předáním části jmění investičnímu fondu.
Navíc podnikatel, který se rozhodne pro vlastní podnikání, musí být nezvykle trpělivý, mnohem více, než v případě franchisingového podnikání, kde lze maximální úroveň obratu dosáhnout již za rok práce. Příklady tzv. tref do černého ukazují, že dokonce i ty nejlepší podnikatelské nápady např. zmiňovaný Red Bull se jenom zvolna rozjíždějí a zrychlení nabírají teprve kolem 10 roku působení firmy. Značka Red Bull vznikla v roce 1987 a obecně známá nebyla až do roku 1997. V současnosti roční prodej Red Bullu dosahuje výše cca 800 mln USD. Přitom rakouský podnikatel nevymyslel nic nového – energetický nápoj vychází z jemně perlivého zdravotního toniku z Thajska. Dokládá to, že není nutné vymýšlet něco zcela nového, abyste se stali bohatí a slavní. Je nutno rozpoznat potenciální potřeby spotřebitelů, vymyslet jméno značky a jako první s ní proniknout do povědomí zákazníků.
Existují země, jako např. Japonsko, kde to jde s podnikatelskými nápady zdánlivě snadněji. Nedávno byla na japonský trh úspěšně uvedena žvýkací guma, jejíž žvýkání – podle reklamy výrobce – zlepšuje vzhled ňader. Žvýkačka má rovněž potírat známky stárnutí, posilovat krevní oběh a snižovat stres. Možná tedy stojí za to zapřemýšlet nad otevřením firmy v zahraničí? Japonci každoročně vynakládají na zdravotní zkrášlující produkty více než 190 miliónů Kč. S nadšením také nakupují veškeré novinky. Jinými „supernápady“, které v Japonsku vzbudily velký zájem, byly domácí kyslíkové stany, sluchátka pro masáž mozku pomoci zvukových sérií, tyčinky se sopečným prachem, které – podle výrobce – mají čistící účinky na trávící ústrojí.
Vývěsní štít je Váš, byznys je náš
Pakliže ovšem se nám nepovede přijít s žádným zázračným nápadem a troufáme si vést firmu, přičemž v bance na nás čeká shromážděný kapitál, je dobré zvážit podnikání založené na jednom z franchisingových konceptů. Výběr je veliký, více než 140 nabídek na trhu zahrnuje veškeré možné obory, investiční částky se pohybují v rozmezí od několika desítek tisíc korun do několika desítek miliónů. Hlavní výhodou franchisingu je, že kupujeme prověřený nápad, na kterém již někdo dříve vydělal, což nám dává větší pocit jistoty. I když by nás to nemělo uchlácholit – práce je ve franchisingové firmě stejné množství, jako v kterékoliv jiné. Franchising nekončí zakoupením práva používat značku a ochrannou známku sítě, ale spočívá v běžném podnikatelském plánování a každodenním uskutečňování vytyčené strategie. Je to dobrý nápad pro všechny, kdo se dobře cítí v rámci hierarchického uspořádání, kde mají určitou míru svobody, avšak neodpuzuje je kontrola a směrnice poskytovatele licence.
To, co je na franchisingu lukrativní, je známá značka, která nám nahání zákazníky, každodenní poradenství franchisora a marketing v makro měřítku např. reklama v TV, které si může dovolit síť, avšak samostatná firma nikdy. Nabyvatel licence musí být důkladně proškolen a nepřetržitě získávat údaje o know-how. Bohužel jsou zde i náklady na franchising – nabyvatel musí franchisorovi uhradit tzv. vstupní poplatek za poskytnutí licence a následně po celou dobu trvání smlouvy platit ve prospěch poskytovatele určitá procenta ze svého obratu. Volba, zda investovat do franchisingu, anebo do zcela vlastní firmy, nebo se snad pokusit o trefu do černého, je jako vždy závislá na investorovi: na úrovni jeho motivace, majetkových poměrech a charakteru – především na schopnosti čekat na zisk.
PŘEČTI ČLÁNKY
V momentě, kdy franšízor hledá ideálního uchazeče o licenci, zaměřuje se na konkrétní profil kandidáta. Rozhoduje se pak podle jejich vlastností a dovedností.
Řadu podnikatelů možná napadne, proč si kupovat franšízové licence, když mohou rozjet svůj vlastní byznys sami. Zde jsou 3 důvody.
Zakoupením licence známé značky si podnikatel usnadňuje vstup do byznysu výměnou za část své nezávislosti. Franšízing s sebou nese výhody i nevýhody. První ale převažují.
Při jednání o vstupu do franšízy vám franšízor odhalí vzorový obchodní plán. Na co se zaměřit, abyste se vyhnuli budoucím překvapením?
Podle statistik společnosti PROFIT system na tuzemském trhu působí zhruba 300 franšízových konceptů. Prozradíme vám, jak si moudře vybrat ten pravý.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...