Každý moment je vhodný k založení firmy
Krátkodobě může vlastní firma vykazovat nižší výnosnost než akcie v průběhu růstu, avšak dlouhodobě je rozjeté podnikání bezpečnější a je méně náchylné k výkyvům burzovní konjunktury. Portál FranchisingINFO.cz se obvykle soustředí na nabídky franchisingových firem, avšak v tomto textu bychom se chtěli obšírněji zamyslet nad otázkou: Do jaké firmy investovat? Vždyť přece konkurenčním nápadem vůči investici do franchisingového podniku může být založení firmy na vlastní pěst. Takže, co je lepší?
Vlastní firma vyplňuje mezeru
Cítíte-li, že máte dokonalý, neopakovatelný nápad na založení firmy – např. jste vymysleli nějakou službu, kterou ještě nikdo neposkytuje nebo nový produkt, který budou všichni potřebovat – stojí za to zariskovat, založit vlastní firmu bez ohlížení se na franchising. Namátkou několik příkladu, které se ukázaly být trefou do černého: vyhledávač Google, portál Spolužáci.cz, energetický nápoj Red Bull, vegetariánské jídelny, jsou důkazem, že stále existuje prostor pro originální nápady jak v oborech staré, tak i nové ekonomiky. I když samozřejmě nápad, který se ukáže být zlatou žílou, se nerodí tak často. A samozřejmě – něco vymyslet je jedna věc a nápad aplikovat je zase věc druhá. Jistou obtíž zde představuje kapitálová náročnost nových nápadů, které v počátečním období vyžadují velké náklady.
Nemáte-li dostatečné množství hotovosti, můžete se pokusit dosáhnout na investiční fondy, tzv. podnikatelské inkubátory, které se specializují v hodnocení a kapitálové podpoře nových firem. Avšak v tomto případě je třeba počítat s předáním části jmění investičnímu fondu.
Navíc podnikatel, který se rozhodne pro vlastní podnikání, musí být nezvykle trpělivý, mnohem více, než v případě franchisingového podnikání, kde lze maximální úroveň obratu dosáhnout již za rok práce. Příklady tzv. tref do černého ukazují, že dokonce i ty nejlepší podnikatelské nápady např. zmiňovaný Red Bull se jenom zvolna rozjíždějí a zrychlení nabírají teprve kolem 10 roku působení firmy. Značka Red Bull vznikla v roce 1987 a obecně známá nebyla až do roku 1997. V současnosti roční prodej Red Bullu dosahuje výše cca 800 mln USD. Přitom rakouský podnikatel nevymyslel nic nového – energetický nápoj vychází z jemně perlivého zdravotního toniku z Thajska. Dokládá to, že není nutné vymýšlet něco zcela nového, abyste se stali bohatí a slavní. Je nutno rozpoznat potenciální potřeby spotřebitelů, vymyslet jméno značky a jako první s ní proniknout do povědomí zákazníků.
Existují země, jako např. Japonsko, kde to jde s podnikatelskými nápady zdánlivě snadněji. Nedávno byla na japonský trh úspěšně uvedena žvýkací guma, jejíž žvýkání – podle reklamy výrobce – zlepšuje vzhled ňader. Žvýkačka má rovněž potírat známky stárnutí, posilovat krevní oběh a snižovat stres. Možná tedy stojí za to zapřemýšlet nad otevřením firmy v zahraničí? Japonci každoročně vynakládají na zdravotní zkrášlující produkty více než 190 miliónů Kč. S nadšením také nakupují veškeré novinky. Jinými „supernápady“, které v Japonsku vzbudily velký zájem, byly domácí kyslíkové stany, sluchátka pro masáž mozku pomoci zvukových sérií, tyčinky se sopečným prachem, které – podle výrobce – mají čistící účinky na trávící ústrojí.
Vývěsní štít je Váš, byznys je náš
Pakliže ovšem se nám nepovede přijít s žádným zázračným nápadem a troufáme si vést firmu, přičemž v bance na nás čeká shromážděný kapitál, je dobré zvážit podnikání založené na jednom z franchisingových konceptů. Výběr je veliký, více než 140 nabídek na trhu zahrnuje veškeré možné obory, investiční částky se pohybují v rozmezí od několika desítek tisíc korun do několika desítek miliónů. Hlavní výhodou franchisingu je, že kupujeme prověřený nápad, na kterém již někdo dříve vydělal, což nám dává větší pocit jistoty. I když by nás to nemělo uchlácholit – práce je ve franchisingové firmě stejné množství, jako v kterékoliv jiné. Franchising nekončí zakoupením práva používat značku a ochrannou známku sítě, ale spočívá v běžném podnikatelském plánování a každodenním uskutečňování vytyčené strategie. Je to dobrý nápad pro všechny, kdo se dobře cítí v rámci hierarchického uspořádání, kde mají určitou míru svobody, avšak neodpuzuje je kontrola a směrnice poskytovatele licence.
To, co je na franchisingu lukrativní, je známá značka, která nám nahání zákazníky, každodenní poradenství franchisora a marketing v makro měřítku např. reklama v TV, které si může dovolit síť, avšak samostatná firma nikdy. Nabyvatel licence musí být důkladně proškolen a nepřetržitě získávat údaje o know-how. Bohužel jsou zde i náklady na franchising – nabyvatel musí franchisorovi uhradit tzv. vstupní poplatek za poskytnutí licence a následně po celou dobu trvání smlouvy platit ve prospěch poskytovatele určitá procenta ze svého obratu. Volba, zda investovat do franchisingu, anebo do zcela vlastní firmy, nebo se snad pokusit o trefu do černého, je jako vždy závislá na investorovi: na úrovni jeho motivace, majetkových poměrech a charakteru – především na schopnosti čekat na zisk.
PŘEČTI ČLÁNKY

Jistotu úspěchu vašeho franšízového podnikání vám nezaručíme. Můžeme vás ale upozornit na chyby, kterých je třeba se vyvarovat.
Rozhodování o tom, zda podnikat nebo ne, je obtížné. Existuje však možnost využít know-how a zkušeností partnera v podobě franšízové značky.
V momentě, kdy franšízor hledá ideálního uchazeče o licenci, zaměřuje se na konkrétní profil kandidáta. Rozhoduje se pak podle jejich vlastností a dovedností.
Řadu podnikatelů možná napadne, proč si kupovat franšízové licence, když mohou rozjet svůj vlastní byznys sami. Zde jsou 3 důvody.
Zakoupením licence známé značky si podnikatel usnadňuje vstup do byznysu výměnou za část své nezávislosti. Franšízing s sebou nese výhody i nevýhody. První ale převažují.
Nejčtenější

Franšízing představuje jedinečný obchodní model, který nabízí významné výhody franšízorům i franšízantům. Jaké to jsou?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
Síť pánských salónů Royal Barber & Shop hledá nové franšízanty. Pobočku je možné rozjet od 1 milionu korun, převzít zavedenou, nebo do ní vstoupit jako investor.
Opustila kancelář, aby se naplno věnovala vzdělávání. Dnes Veronika Bubeníková vede úspěšnou pobočku Školy Populo v Olomouci a pomáhá dětem i dospělým k lepším výsledkům.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI