Nejlepší franšízy? Stále stejné

Hodnocení nejlepších franšíz světa podle portálu Franchise Direct každoročně porovnává výsledky jednotlivých franšízových značek během uplynulého roku. V potaz přitom bere kromě jiného úspěchy společností při expanzi za hranice domoviny, při níž musejí dosáhnout alespoň do dalších dvou zemí. Důležité je při hodnocení stáří zúčastněných firem, nárůst počtu franšízových poboček i prodeje v rámci celé franšízové sítě. Žebříček Top Global Franchises se ale snaží podle svých organizátorů vidět ještě dál, než kam ukazují čísla a statistiky.
Proto zkoumá také, zda franšízová značka pomáhá při financování nové pobočky svým franšízantům, stejně jako práci a komunikaci v rámci firemní komunity, úspěšnost místních podpůrných programů, ale i charitativní přínos. Údaje shromážděné z franšízových smluv a veřejných dokumentů a přehledů jsou zapisovány do vlastních počítačových vzorců, čímž se výsledek stává podle Franchise Direct co možná nejobjektivnějším. Nejstarší sítě v první stovce se začaly rozšiřovat skrze franšízing již v roce 1925 (Hertz, A and W). Nejmladší Orangetheory Fitness pochází z roku 2009, do franšízingu vstoupila o rok později.
Propadlíkem roku je letos Subway
Pořadí na prvních třech místech zůstalo v porovnání s loňským rokem nezměněné, což není ale žádným překvapením. Gastronomie obecně pokračuje v silném globálním růstu, a fastfoodové značky vždy patřily ve franšízingu k těm nejsilnějším tahounům. Jejich velkou výhodou je nyní zapojení moderních technologií do obchodních aktivit, což se dařilo loni především vítězné společnosti McDonald’s, zdatně jí přitom sekundoval Burger King. V první stovce hodnocených firem se jich celkem 40 věnuje gastronomii a potravinářskému průmyslu. Následuje z hlediska oborů prodej automobilů a služby na čištění a uklízení.
"Propadlíkem" roku je firma Subway, která klesla ze 4. na 10. příčku. Zemí, do níž by chtělo expandovat nejvíce franšízových sítí, je aktuálně Čína, kde mají obchodníci v hledáčku rychle rostoucí střední vrstvu. Působí tam již 4500 franšízových značek, a patří po Spojených státech mezi největší franšízové trhy na světě. Silné postavení má v Číně i YUM! Brands, majitel oceněných značek KFC a Pizza Hut.
Stále silnějším franšízovým hráčem se v Evropě stává Německo. V současné době tam působí celkem asi 950 franšízorů a 120 000 nezávislých franšízantů. Přitom pouze 20 % nových franšíz v Německu patří k zahraničním konceptům. V tomto směru se podobá českému franšízovému trhu, kde také poslední roky stoupá počet tuzemských konceptů, které tvoří již takřka 70 % franšízových značek na trhu. Stejně jako u nás také v Německu roste popularita sítí, které se zaměřují na domácí služby a vzdělávání dětí. Přibývá také konceptů, jež se orientují na péči o seniory a nemocné.
TOP GLOBAL FRANCHISES
- McDonald’s
- KFC
- Burger King
- Pizza Hut
- 7 Eleven
- Marriott International
- RE/MAX
- Dunkin’ Donuts
- InterContinental Hotels and Resorts
- Subway
PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Realitní franšíza Re/Max potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
McDonald´s jde zákazníkům blíž i do menších měst a rádi by našli nové franšízanty. Čím chtějí aktuálně zákazníky oslovit?
Soutěž každoročně oceňuje úspěšné franšízové koncepty, které splňují Etický kodex franšízingu. Které letos uspěly?
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI