Americké franšízy po celém světě
Expanze franšízové sítě na více než jednom trhu představuje velkou výzvu - od získání odpovídajícího místního partnera (franšízanta), přes poskytování podpory na dálku, až po budování značky a systému v různých kulturách, jazycích a ekonomických podmínkách. Podle počtu společností, které obchodují mimo americký trh, by se mohlo zdát, že americké franšízy se s touto výzvou vyrovnali velmi dobře - a ty, které to umí nejlépe, letos umístil magazín Enterpreneuer v ročence nejúspěšnějších 200 světových franšíz původem z USA.
Tento „specializovaný“ výběr je sestaven z každoročního seznamu 500 nejúspěšnějších amerických franšízových značek (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®). Zásadní je, aby firmy hledali nové franšízanty mimo území Spojených států a stejně tak měli již nejméně pět zavedených franšízových provozoven v v zahraničí. Při zohlednění dalších relevantních ukazatelů jako jsou potřebné investice, franšízové poplatky, míra podpory franšízantům, velikost systému, tempo růstu, finanční síla a stabilita systému, vznikne indikátor, který ukazuje, že americké franšízy v současné době "řídí" svět.
McDonald's (1) a 7-Eleven (2) jsou na prvních příčkách seznamu. Tyto dvě značky jsou považovány a hodnoceny jako dva nejúspěšnější systémy ve Spojených státech (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®). Pro populární řetězec rychlého občerstvení není dominantní postavení žádným překvapením. Je málo míst, kde McDonald´s není vnímán jako „americká ikona“ a s více než 21 000 franšízovými restauracemi po celém světě je McDonald´s je jistě jednou z nejsilnějších amerických franšíz. Na druhou stranu, řetězec supermarketů 7-Eleven je největší franšízou na světě s nedotknutelnými 62 000 pobočkami, s 54 000 na trzích mimo USA.
Po těchto značkách následují známé "americké ikony" KFC (3) a Pizza Hut(4), značky YUM! Značky, které mají více než 15 500 a 8 700 restaurací po celém světě. I když na začátku roku čelili vážné krizi ve Velké Británii, kde z důvodu nedostatku kuřete, byl nucen ukončit desítky restaurací, KFC ještě stojí pevnými nohami na mezinárodní scéně. Když však srovnáme pozice KFC a Pizza Hut ve světovém žebříčku (200 Top Global Franchises) a na „domácím“ seznamu (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®), je zřejmé, že výsledek je výrazně odlišný - KFC byla tento rok na 233. místě, Pizza Hut na 47. pozici. Amerika je podle analytiků velmi konkurenční a náročný trh s velkým počtem nových gastronomických značek, ale i s novou generací náročnějších zákazníků, kteří nedávno zmařili podstatu téměř všech „starých dobrých“ fast foodů. Tato situace nicméně nenarušuje stav nebo stabilní tempo expanze na trzích mimo USA.
Totéž lze říci o Subway (5), největší franšízový řetězec restaurací na světě, který se v posledních letech zaměřil více na rozšíření mimo domácí trh. Před několika měsíci sice globální média zaplavily zprávy, že Subway v Americe zavře 500 restaurací, to však nemá vliv na skutečnost, že pod touto značkou stále pracuje více než 26.000 restaurací v domácím trhu a 18 000 v ostatních světových trzích. Subway v té době oznámila, že plánuje v nadcházejících letech otevřít 1 000 nových restaurací mimo Ameriku.
Kumon (6) a RE / MAX (7) jsou značky, které společně s 7-Eleven jsou jedinou z deseti nejlepších, kteří nepatří do gastronomického oboru. Kumon, škola matematiky a čtenářských dovedností, má více než 24 300 franšízových provozoven mimo Ameriku, zatímco RE/MAX, obří realitní kancelář, má více než 3 800 provozoven v zahraničí.
Mezi deseti nejlepších patří Dairy Queen (8), Dunkin 'Donuts (9) a Baskin-Robbins (10), kteří úspěšně prodali své verze zmrzliny, koblihů a kávy. Baskin-Robbins má 5 450 poboček v zahraničí, Dunkin více než 3 400 a Dairy Queen více než 2 400.

PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Realitní franšíza Re/Max potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
McDonald´s jde zákazníkům blíž i do menších měst a rádi by našli nové franšízanty. Čím chtějí aktuálně zákazníky oslovit?
Soutěž každoročně oceňuje úspěšné franšízové koncepty, které splňují Etický kodex franšízingu. Které letos uspěly?
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...