Americké koncepty táhnou
Žebříček „TOP 100 Franchises 2019“ zahrnuje doposud nejvyšší počet franšízových konceptů, které usilovaly o titul nejlepší franšízové sítě světa. Jak již bylo naznačeno, během uplynulých let se na jeho vrcholu ocitly pouze dvě značky. Nikoho jistě příliš nepřekvapí, že jde o fastfoodové giganty McDonald´s a KFC. Obě dvě sítě do roku 2018 obsadily čelní pozici na seznamu TOP franšíz shodně pětkrát. Od letošního roku mají navrch zlaté kruhy.
To, aby se právě těmto dvěma značkám, dařilo dlouhodobě obsazovat ty nejpřednější příčky, je výsledkem tvrdé práce. Jde totiž o velké a také vlivné koncepty s dlouhou historií, které musely kvůli tvrdé konkurenci a také potřebám a chuti mladších a stále náročnějších spotřebitelů projít mnoha systémovými změnami. Nevyhnula se jim modernizace, zavádění nových technologií, změna image, rozšíření nabídky a zlepšení její kvality, či změna komunikace se zákazníky.
Stejně jako v předchozích letech pochází nejvíce franšízových konceptů v žebříčku z kolébky franšízingu, tedy Spojených států amerických. Nejčastěji pak jde o restaurační a gastronomické koncepty. Těch lze v letošním ročníku napočítat na 40. Nejlepší neamerickou sítí je britská hotelová síť InterContinental Hotels and Resorts, která obsadila 12. příčku. Ze značek, které působí i v Česku najdeme v první desítce kromě již zmíněných fastfoodových konceptů také Burger King (2.) nebo SUBWAY (8).
Po vstupu do druhé dekády se tvůrci žebříčku rozhodli mírně upravit metodiku jeho sestavování. Hodnocení tak nově bere v potaz tržby místo celkových příjmů a jako jedno z kritérií přibyl procentuální nárůst poboček. Důvodem je fakt, že i když je velmi působivé, že velké řetězce typu již několikrát zmíněného KFC otevírají ročně sto nových poboček, nicméně daleko působivější to je u nových a menších sítí jako je například fitness koncept F45 Training, který působí i u nás. Pro srovnání – KFC se prostřednictvím franšízových licencí ve světě rozšiřuje již téměř 70 let a má přes 21 tisíc restaurací, zatímco F45 Training je ve franšíze pět let a v současnosti má necelých 1000 poboček.
TOP 10 z žebříčku TOP 100 Global Franchise 2019
- McDonald's (fastfood)
- Burger King (fastfood)
- Pizza Hut (fastfood)
- Marriott International (hotelnictví)
- KFC (fastfood)
- Dunkin 'Donuts (fastfood)
- 7-Eleven (síť supermarketů)
- Metro (fastfood)
- Domino (fastfood)
- Baskin-Robbins (zmrzlina)
Kompletní seznam TOP 100 Global Franchises 2019 naleznete zde.

PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Realitní franšíza Re/Max potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
McDonald´s jde zákazníkům blíž i do menších měst a rádi by našli nové franšízanty. Čím chtějí aktuálně zákazníky oslovit?
Soutěž každoročně oceňuje úspěšné franšízové koncepty, které splňují Etický kodex franšízingu. Které letos uspěly?
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI