Američané vidí franšízový trh ČR jako perspektivní
Vědci z Rosenberg International Franchise Center (RIFC) sestavili index, který řadí 131 zemí podle jejich atraktivity jako trhů pro mezinárodní franšízovou expanzi amerických konceptů. Tento index je generován pomocí kvantitativního modelu, který je založen na průzkumu realizovaném mezi franšízovými značkami v USA. Mezi faktory, které odborníci berou v úvahu, patří základní makroekonomické údaje: velikost populace, HDP na obyvatele, úroveň růstu HDP v posledních letech a subjektivní hodnocení manažerů franšízových společností v USA ohledně ekonomických a politických rizik, právních rizik, zeměpisné a kulturní vzdálenosti. Níže uvedená tabulka představuje vybrané země z žebříčku a jejich pozice v každé kategorii. Země s nejlepším skóre získala 1 a nejhorší 131.
Nejlepší umístění ze zemí regionu střední a východní Evropy zaznamenalo Polsko, kterému patří 5. příčka. V jeho prospěch hrál zejména vysoký růst HDP v posledních letech a také velikost celého trhu. Česká republika se může pochlubit poměrně nízkým politickým a ekonomickým rizikem a také vyšším číslem u HDP na obyvatele než například sousední Polsko. Naopak horší hodnocení zaznamenalo Česko v kolonkách velikost populace (trhu) a také růst HDP. Hůře bylo hodnoceno také právní riziko – v této kategorii jsme se umístili na 40. místě, což je horší výsledek než ve většině evropských zemí.
V první polovině žebříčku se umístilo také Maďarsko (35. místo), Rusko (39) a Litva (40). Následující místa obsadilo Estonsko (42), Rumunsko (45), Lotyšsko (48) a Slovensko (50). Balkánské státy a další východoevropské země lze dle výsledků žebříčku označit z pohledu amerických značek označit jako „sázku do loterie“: Slovinsko (53), Bulharsko (58), Chorvatsko (64), Srbsko (81), Ukrajina (94), Severní Makedonie (96), Bělorusko (100), Moldavsko (109 ), Albánie (114) a Bosna a Hercegovina (116).
Věříme, že tyto dobré výsledky, kterých Česká republika dosáhla v žebříčku připraveném Rosenberg International Franchise Center působícím na University of New Hampshire, se brzy projeví v investičních rozhodnutích amerických franšízových konceptů a franšízy z USA, které můžeme vídat v západoevropských zemích se rozhodnou zakotvit i v naší zemi.
TOP 5 trhů pro franšízu / Nejatraktivnějšími trhy pro expanzi franšíz z USA jsou dle analýzy Rosenberg International Franchise Center Německo, Velká Británie, Kanada, Francie a Polsko. České republice patří za rok 2020 celkové 16. místo, což lze vnímat velmi pozitivně. PŘEČTI ČLÁNKY
Chutě světa pod jednou střechou
/24.11.2025
Známý chorvatský fast-casual řetězec Koykan hledá franšízanty s vášní pro světovou gastronomii. Po otevření dvou pražských restaurací chce expandovat i do krajských měst.
Přírodní kosmetika se těší stále větší oblibě. Kdo využije příležitost a získá exkluzivní licenci na budování obchodů oblíbené značky L’Erbolario v ČR?
Do regionu míří americké řetězce, Vodafone řeší spor a EG Group prodává část sítě čerpacích stanic. Franšízing potvrzuje svou sílu napříč obory.
Do polské metropole dorazí 23. a 24. října desítky franšíz a tisíce podnikatelů. Varšavský veletrh představí značky úspěšné v Polsku i mířící do střední a východní Evropy.
Franšízová síť s více než 200 pobočkami se úspěšně rozvíjí v zemích Evropy. Aktuálně hledá dlouhodobé partnery pro vstup na český trh.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI