Nové franšízy na obzoru
Franšízing v Česku má za sebou rok, který potvrdil jeho dlouhodobou stabilitu. Počet franšízových značek se nadále pohybuje kolem tří set. Rekordní počet nově vzniklých živností a firem v prvním pololetí 2025 by mohl naznačovat zvýšený zájem o podnikání, a to i přes pozvolné tempo podnikatelů při rozhodování o expanzi či vstupu do franšízy. Na trhu se prosazují zejména moderní gastro formáty, technologické a vzdělávací projekty a služby reagující na poptávku po zdravém životním stylu a větším pohodlí.
Nováčci roku 2025
Zahraniční gastro projekty letos rozšířily nabídku zejména v rychlém občerstvení a moderních bistro formátech. Řetězec Koykan po úspěchu na domácím chorvatském trhu otevřel první dvě provozy v Praze. Další expanzi do regionů plánuje prostřednictvím spolupráce s franšízanty. Příležitostí pro české podnikatele je také slovenský Kaliforňan, který přináší nabídku zdravých misek z čerstvých surovin. V Česku fungují tři provozovny v Brně, nyní by se značka chtěla rozšířit do dalších měst nad 40 tisíc obyvatel. Mezi rostoucí české franšízy patří Špagetka, postavená na nabídce čerstvých těstovin. Tato značka se místo drahých frekventovaných lokalit soustředí na na menší města a lokality s nízkými provozními náklady.Výraznou událostí roku bylo i prosincové otevření první pobočky amerického řetězce rychlého občerstvení Five Guys v Praze, které symbolicky potvrdilo zájem velkých mezinárodních značek o Česko.
Kromě gastronomie rostou i další oblasti. V rámci podnikatelského networkingu se prosazuje síť BNI (Business Network International), celosvětová komunita podnikatelů fungující na principu pravidelných setkání a vzájemných doporučení. Český trh získal master-franšízanta značky Mail Boxes Etc., která nabízí logistické, balicí, tiskové a podnikatelské služby. První centrum vzniklo v Liberci a slouží jako výchozí bod pro budování dalších poboček. Stále se rozvíjí také oblast vzdělávání. Původem polská značka Educenter – Edu3D, zaměřená na kurzy 3D technologií pro děti i dospělé, provozuje v Česku několik poboček pod vedením master-franšízantky pro český trh. V letošním roce navázala spolupráci s prvním franšízantem. Cílí nejen na podnikatele, kteří chtějí otevřít nové centrum, ale i na ty, co už volnočasové kurzy provozují a chtějí je doplnit o další oblast.
Kdo se chystá vstoupit?
Vedle těchto nováčků na trhu roste i počet zahraničních značek, které svůj vstup zatím plánují. Z gastronomie je to například polská franšíza Crazy Bubble s netradičními čajovými nápoji z Tchaj-wanu. Ta hledá jak jednotlivé franšízanty, tak i master-franšízanta, který by se staral o kompletní rozvoj sítě. Rovněž slovenský Mr. Kebab usiluje o master-franšízanta pro budování značky na českém trhu. Kromě vlastních provozoven bude mít na starosti podporu nových franšízantů a dohled nad kvalitou poskytovaných služeb. Netradiční koncept čokoládových květin chce v Česku rozvíjet slovenský ChocoBoss, jehož výhodou je poměrně rychlý rozjezd vlastní prodejny.
V segmentu wellness a zdravého životního stylu nabízí šanci rozjet vlastní podnikání slovinské Centrum solné terapie. Do Česka chce přinést moderní haloterapeutická centra, která využívají certifikovanou zdravotnickou technologii. Zájemci mohou volit ze tří úrovní spolupráce, od otevření samostatné pobočky až po master-franšízu pro celou zemi. Možnost master-licence přináší také dánský projekt City Calendar, jenž pracuje s konceptem lokálních adventních kalendářů s vouchery. Mezi další patří i značky z beauty a módního segmentu. Italská přírodní kosmetika L’Erbolario hledá multi-unit partnery i master-franšízanta pro budování sítě obchodů. Také slovenská značka Be Lenka, která patří mezi nejznámější evropské výrobce barefoot obuvi, plánuje rozšíření. Po otevření vlastních prodejen v Praze a Brně přichází s franšízovým modelem kamenných prodejen určeným pro větší města.
I v segmentu vzdělávání se objevují nová jména, která by ráda obohatila zdejší nabídku mimoškolních aktivit. Patří k nim polská franšíza Edukido s kreativními technickými kroužky s LEGO stavebnicemi. Aktuálně hledá master-franšízanta pro celý český a slovenský trh. Zájemce o moderní výuku STEM může oslovit i severomakedonské IQ UP!, jejichž program propojuje příběhy, experimenty a programování, a přináší tak komplexní přístup k technickému vzdělávání.
Stálý, ale opatrný růst
Rok 2025 potvrzuje, že český franšízový trh zůstává stabilní, ale zároveň prochází postupnou konsolidací. Zájem o podnikání se sice zvyšuje, podnikatelé však při vstupu do franšízy postupují opatrněji a více zvažují návratnost, provozní náklady i kvalitu podpory ze strany franšízora. Na trhu se proto prosazují především koncepty s jasnou metodikou, zvládnutými procesy a schopností přizpůsobit se lokálním podmínkám.
Vzdělávání pro budoucnost / Mimoškolní vzdělávání se stále více orientuje na moderní technologie. Příkladem je franšízový koncept Educenter – Edu3D. přečíst články
Chutě světa pod jednou střechou
/24.11.2025
Známý chorvatský fast-casual řetězec Koykan hledá franšízanty s vášní pro světovou gastronomii. Po otevření dvou pražských restaurací chce expandovat i do krajských měst.
Přírodní kosmetika se těší stále větší oblibě. Kdo využije příležitost a získá exkluzivní licenci na budování obchodů oblíbené značky L’Erbolario v ČR?
Slovinská franšíza Centrum solné terapie propojuje moderní technologii s tradicí solných jeskyní. Do Česka přináší podnikání s medicínským přesahem.
Barefoot obuv se těší stále většímu zájmu. Značka Be Lenka na to reaguje novým franšízovým modelem a otevírá cestu k podnikání ve větších městech.
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
Nejčtenější
Expanze i mimo tradiční lokality
/15.12.2025
„Budoucnost convenience retailu vidíme v kombinaci rychlosti, čerstvosti a lidskosti,“ říká Petr Kuchta, Chief Product & Marketing Officer franšízového konceptu PONT to go.
Síť Vosíme.cz se úspěšně rozšiřuje i mimo velká města. Nové pobočky otevírá ve spolupráci s franšízanty. Těm nabízí i pomoc s financováním.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízová síť AMAkids vychází z mezinárodních výukových metod pro efektivní rozvoj intelektu. Co obnáší otevření vlastního centra?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI