Jak správně uplatňovat náklady, podnikáte-li z domova?
Podnikání z domova může mít pro živnostníky mnoho výhod, mezi něž patří nejen snížení některých nákladů na podnikatelskou činnost, ale i pohodlí domácího prostředí či schopnost efektivněji skloubit práci s rodinným životem.
V takovém případě je však nutné být schopen dostatečně odlišit náklady na provoz domácnosti od těch souvisejících s podnikatelskou činnosti tak, aby bylo možné ty „podnikatelské“ uplatnit bez jakýchkoliv obav z nezákonného jednání. Tento problém každý rok řeší v České republice nespočet živnostníků. Pojďme se proto zaměřit na jeho možná řešení.
Na minimaxový přístup zapomeňte
Na úvod je nutné konstatovat, že většina živnostníků v České republice se řídí jednoduchou, avšak z právního a daňového hlediska zcela nesprávnou poučkou tzv. minimaxového přístupu, který poskytuje dvě možná východiska. Jedním z nich je, že živnostník podnikající z domova volí přístup uplatňování pokud možno co nejvíce nákladů, bez ohledu na to, zda se jedná o náklady bezprostředně související s podnikáním, či nikoliv.
Druhou možností naopak je, že neuplatňuje náklady vůbec žádné, kvůli obavám z možných postihů ze strany finančního úřadu, jelikož si správným způsobem uplatňování není jist. Určitě je něco pravdy na tom, že neexistuje žádný správný univerzální způsob, jak náklady související s podnikáním rozlišovat a uplatňovat, avšak asi není nutné ani zdůrazňovat, že ani jeden z výše uvedených přístupů není správný.
V případě uplatňování nákladů při podnikání z domova však obecně platí, že živnostník by se vždy měl pokusit náklady související s podnikáním od nákladů na provoz domácnosti oddělit ve všech oblastech týkajících se jeho podnikatelských aktivit. V praxi se to dá řešit mnoha způsoby, zpravidla v závislosti na konkrétním typu podnikání.
Mezi nejúčinnější způsoby oddělování pracovních nákladů patří jejich kalkulace dle poměru podlahové plochy věnované prostoru sloužícímu k podnikání (tzv. provozovně), představovaným např. pracovnou, dílnou či prodejnou, od ostatní plochy určené k bydlení. V následujících pasážích se budeme věnovat, jak nejlépe při takovýchto výpočtech postupovat.
Co je to "provozovna" a další informace o podnikání z domova si můžete přečíst zde: http://www.podnikatel.cz/clanky/jak-spravne-uplatnovat-naklady-podnikate-li-z-domova-zname-zakladni-pravidla/
PŘEČTI ČLÁNKY
Dotace: příležitost i pro franšízy
/04.12.2025
Česká republika každoročně rozděluje miliardy korun z evropských a národních programů. Jakou podporu lze získat pro franšízové podnikání?
Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI