Kariéra (jako) na jehlách
Když na počátku 90. let Christian Louboutin zakládal svůj podnik na výrobu bot, vysoké dámské podpatky nebyly zrovna v módě. V prvním roce fungování jeho firma prodala sotva 200 párů bot. Nenápadný Francouz se přesto nevzdal a v následujících letech dokázal obnovit slávu a oblibu "jehel".
V posledních letech prodává slavná značka Christian Louboutin několik set tisíc párů bot ročně, zaměstnává na 400 lidí a pravidelně vykazuje roční příjmy kolem 300 milionů amerických dolarů. Své produkty prodává Louboutin prostřednictvím partnerských internetových obchodů, jejichž seznam zveřejňuje návrhář na svých internetových stránkách. Vlastní pobočky společnost provozuje především v USA a Číně, boty s typicky rudou podrážkou prodávají i vybrané luxusní obchodní domy jako např. Harrods.
Louboutin nebyl v byznysu s módním zbožím žádným nováčkem. Od poloviny 70. let navrhoval dámskou obuv pro proslulé módní značky Chanel a Yves Saint Laurent. V pozdních 80. letech se jako designér věnoval návrhům zahrad, a vedle toho se stal módním novinářem. Nicméně vášeň pro krásné boty ho nikdy neopustila, a nakonec se rozhodl zariskovat a zkusit založit vlastní podnik. Od počátku mu pomáhali dva přátelé: Henri Seydoux a Bruno Chamberland ve firmě dodnes zastávají vysoké manažerské funkce.
Spisovatelka Danielle Steel vlastní přes 6 tisíc párů
Na začátku stálo při Christianu Louboutinovi štěstí. Jedním z jeho prvních zákazníků byla totiž monacká princezna Caroline, která následně jeho boty vychválila ve správných společenských kruzích. Zvěsti o krásných botách, které každé ženě přičarují v mžiku dlouhatánské nohy, zaujaly i takové osobnosti jako je herečka Catherine Deneuve. O pár let později se Louboutin již mohl chlubit řadou slavných zákaznic, mezi nimi lze jmenovat třeba Christinu Aguileru, Joan Collins, Jennifer Lopez, Madonnu, Tinu Turner, Marion Cotillard a Gwyneth Paltrow.
Snad nejvíce ale výrazné boty Christiana Louboutina proslavila ve své době Sarah Jessica Parker coby hvězda úspěšného amerického seriálu Sex ve městě. Její hrdinka měla slabost pro elegantní dámskou obuv hraničící až s posedlostí, a herečka samotná se v botách od Louboutina vdávala. Rekordmankou se ale přesto stala jiná žena. Slavná a bohatá spisovatelka Danielle Steel vlastní přes 6 tisíc párů "Louboutinek". Při jednom nákupu si prý nemohla v Paříži vybrat jeden jediný model, tak si odnesla z obchodu rovnou 80 párů.
Mezi výrobky značky Christian Louboutin nepatří dnes již jen lodičky s jehlovými podpatky, ale i jiné typy bot. Například dámské tenisky. Nebo peněženky a kabelky. Vlajkovým produktem ale zůstává stále elegantní dámská lodička s podrážkou barvy Pantone 18-1663 TPX - ta slouží jako poznávací znamení a ochranná známka zároveň. Její registrace platí jen v některých zemích včetně EU. Před pár lety Louboutin absolvoval soudní spor s Yves Saint Laurentem, který odmítl červený spodek obuvi uznat jako originální a neodcizitelný nápad.
Oblečení pro kubánské sportovce i luxusní batohy
Následkem nejednoznačného soudního rozhodnutí neudělily Louboutinovi výhradní právo na užívání červené podrážky všechny země, v nichž o patent žádal. Přes všechny problémy se ale značka Christian Louboutin pozměnila, a sklízí další úspěchy. Na olympijských hrách v Riu se reprezentace Kuby představila v kolekci sportovní obuvi a oblečení, které navrhoval právě Louboutin. "Sportovní elegance mě fascinovala již delší dobu. Navrhli jsme oblečení, v němž jsou sportovci hrdinové, ale vracejí se i zpět do běžného života. Chtěl jsem, aby se v mém oblečení sportovci cítili skvěle a elegantně v aréně i mimo ní," vysvětlil návrhář.
Ke sportu ostatně patří i další úspěšný produkt značky z poslední doby. Překvapivě jsou jím batohy, které se podle všeho usadí ve stálé nabídce Louboutinových obchodů. Návrhář nezapomíná ani na muže, kterým nabízí ke koupi například luxusní mokasíny, či originální tenisky. Ceny obuvi značky Louboutin se pohybují v řádech desetitiíců. Nejdražší lodičky jsou pokryté krystaly, a pořídit je lze za asi 6 tisíc dolarů.
PŘEČTI ČLÁNKY
Dotace: příležitost i pro franšízy
/04.12.2025
Česká republika každoročně rozděluje miliardy korun z evropských a národních programů. Jakou podporu lze získat pro franšízové podnikání?
Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI