Zákazník nemá vždy pravdu
Více než 60 % veřejnosti nevěří, že zákazník má v obchodě vždy pravdu. Podle průzkumu britské společnosti AVA může vést takový postoj dokonce až k poškození společnosti a její obchodní strategie. Co se může stát, pokud podnikatel naslouchá pouze a jedině svým zákazníkům, nastiňují 3 scénáře, které stvořili odborníci na klientský servis.
1. Váš zakaznický servis se postupem času bude zhoršovat
Věřte nebo ne, ale pokud budete naslouchat pouze přáním klientů, a pokud ti budou jedinou vaší prioritou, váš dosud třeba i bezchybný zakaznický servis se může hodně rychle propadnout o několik pater níž. Pokud se vedení společnosti zabývá pouze a jedině přáním zákazníků, vysílá svému týmu a podřízeným v podstatě velmi negativní zprávy. Zaměstnanci se budou cítit odsunuti na druhou kolej, budou si muset nechat od zákazníků všechno líbit, čímž ztratí i poslední zbytky respektu, a obchod či provozovnu můžete zavřít.
Naopak pokud zaměstnance dobře coby vedoucí povedete, dáte mu veškeré potřebné informace a například umožníte školení, bude pracovat s chutí a energií, která se otiskne i do jeho výsledků, a potažmo se tento pozitivní přístup přenese i na zákazníky a hosty. Kdo by třeba rád seděl v kavárně, kde mu číšník neustále dává otevřeně najevo, že by nejraději, kdybyste už z beztak prázdného podniku odešli?
Autor publikace Fresh Customer Service Michael D. Brown říká: "Pamatujte si, že zákazník je v úspěšném obchodě až číslo dvě. Jedničkou je zaměstnanec." Stručně a jednoduše shrnuto: Starejte se v prvé řadě o blaho svého týmu, a spokojenost zákazníků přijde postupně jako dárek navíc.
2. Podbízení se (i zákazníkům) může vést k servilitě
Firma by měla poskytovat zákazníkům služby, ale nemá jim sloužit v pravém slova smyslu. Pochopit a poznat rozdíl mezi těmito dvěma přístupy, je zásadní moment. Mnoho podnikatelů se domnívá, že čím více zákazníků, tím lépe. Jenže ono to neplatí až tak beze zbytku. Existuje i druh zákazníků, kteří váš obchod a podnik opět mohou poškodit. Podle studie je lépe některým zákazníkům nechtít vyhovět, a už vůbec ne za každou cenu.
Samozřejmě, že je dobré zákazníky znát, a naslouchat jim. Nutné je ale také zeptat se sebe: "Jsou tito lidé ti správní zákazníci pro můj obchod? Chci právě jim prodávat své zboží, či pro ně cokoliv vyrábět?" Pokud zní odpověď ne, nepřizpůsobujte se jejich přání, a nechte je odejít ke konkurenci. Je možné, že se časem zase vrátí, až je stejně "zklame" další firma. Na druhou stranu je ale dobré si uvědomit, že pochopení a poznání vlastního zákazníka je další skvělou a jednoduchou cestou ke spokojenosti oboustranné.
3. Hrozí, že překročíte vlastní hranice a možnosti
Pokud se budete pouze a jedině podřizovat přáním zákazníků, bude vás to při vedení firmy stát nemálo času, energie, i finančních prostředků. Malé, střední a začínající podniky majít přitom obvykle logicky k dispozici jen omezené množství prostředků. Obchodně proto v této fázi dává smysl orientovat se na zákazníky, kteří se stanou loajalními reprezentanty vaší značky. Jak ale poznat, jaké zákazníky si hýčkat, a které už nikoliv?
Ředitel společnosti Powered Now Benjamin Dyers potvrzuje, že tento úkol zvládnou většinou jen zkušení podnikatelští mistři. "V dnešní době je nutné naslouchat zákazníkům, i proto, že dobré a špatné zprávy se vždy šíří rychle," říká Dyers. Nicméně kvalitní zákaznický servis neznamená, že dáte svému klientovi vždy za pravdu. Nepřiměřená přání náročných zákazníků vás mohou i zruinovat. Dyers radí se za chyby samozřejmě omlouvat, napravovat je, a v případě potřeby i nějak kompenzovat. Ale skutečně ne za každou cenu! Najít rovnováhu mezi těmito dvěma extrémními přístupy je těžké, a náročné. Váš zákazník nemusí být rovnou vašim pánem, mějte ale také stále na paměti, že v podnikání zároveň snad neexistuje větší chyba, než hrubost vůči tomu, kdo vám chce platit za vaše služby, rady, či výrobky.
PŘEČTI ČLÁNKY

Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...