Kdy a proč lovit na sítích?
Malé a střední firmy jsou ve skutečnosti větší, než se na první pohled zdá. Jen v České republice zaměstnávají polovinu všech práceschopných a z více jak třetiny se podílí na celkové produkci. A to není zrovna málo. O co víc, jsou to mnohdy právě malé a střední firmy, které se i ve světě inovací umí pohybovat jako ryba ve vodě, těch marketingových nevyjímaje. V případě sociálních sítí by se však měly mít na pozoru. Rybářů, kteří je chtějí do nich nachytat, roste v Česku jak hub po dešti.
Boom sociálních sítí znamenal v našich zeměpisných šířkách kromě jiného vznik mnoha malých digitálních agentur. Ty dnes ve světě internetu nabízejí za cenu jednoho billboardu zázraky na počkání. Pokud nejste fanouškem marketingových rozpočtů, tak se do nich raději vůbec nepouštějte. V opačném případě vás mohou mile potěšit. Umí totiž třeba dokonale změřit každou vynaloženou korunu. Což se o onom billboardu říci nedá.
V případě výrobních či stavebních firem, které se pohybují čistě v business-to-business sektoru, je využití sociálních sítí méně pravděpodobné. Ti ostatní, z oblasti služeb či obchodu, kteří chtějí mít svého spotřebitele co nejblíže, a mají mu co říci, by tuto možnost měly zvážit. Užitek mohou sociální sítě přinést v zásadě ve třech případech.
Dejte vědět o svých kvalitách
Za prvé je to v okamžiku, když chcete vybudovat či posílit svou značku. Každý, kdo si oblíbil vaše koupelnové studio, se určitě rád podělí s přáteli o informaci, kdo mu ho nakreslil, či vyrobil. Stejně tak, pokud máte ve své jazykové škole skvělé učitele, je škoda, aby se o nich nedozvědělo okolí, když si je v reálném světě stejně všichni chválí.
Druhý moment, kdy stojí sociální sítě za úvahu, nastává při potřebě zvýšit prodej. Pokud chystáte nějaký trhák, kterým chcete zaujmout, není rychlejšího způsobu, jak jej rozšířit, nežli přes správnou sociální síť. Ať už půjde o nové menu ve vaší restauraci, či o nové prostory ve vašem fotografickém studiu, nebojte se o to podělit se svým okolím.
Třetí případ, ve kterém mohou sítě určitě posloužit, je klientská péče. A to jak předprodejní, v duchu infolinky, tak i poprodejní, v podobě jakéhosi servisního střediska. Případů, kdy i velké korporace začaly používat Facebook jako doplněk či dokonce náhradu svého callcentra, je stále více a více. Pokud máte tuto potřebu, a také dostatečně kapacity, nebojte se s klienty řešit jejich otázky a problémy i po síti. Krom jiného tím vytváříte jakousi otevřenou databázi nejčastějších dotazů, která vám po čase může ubrat práci.
Nic není bez rizika
Vzhledem k tomu, že svět sítí neskýtá jen příležitosti, je nutné připomenout i možná rizika. A těch je stejně mnoho, ne-li dokonce více. Hlavním znakem těch, na které by si zejména malé a střední firmy měly dát nejvíce pozor, je otevřenost. Bez ní se nedá na sociální síti existovat. S nadsázkou by se dalo říci, že vás sociální síť dokáže vysvléci donaha, a to bohužel i bez vašeho svolení. V případě, že se vám podaří na síti rozproudit diskusi o vaší skvělé pizzerii, avšak vy po čase někde mezi přáteli prohodíte, že pizzu ve skutečnosti nesnášíte, věřte, že se to vaše sociální sít rychle dozví a nechá vám to doslova pěkně „sežrat“.
Ať už v sociálních sítích lovíte, či jste loveni, nezapomínejte, že samotné sítě nejsou cílem, ale prostředkem, jak o sobě dát vědět. Hlavně se jich nebojte, ve skutečnosti je totiž znáte mnohem lépe, než si myslíte. Své offlinové sociální sítě koneckonců ve svém marketingu již určitě využíváte, i když možná nevědomky.
Autor: Roman Pavlík, pavlik@fleishman.com
poradce v mezinárodní komunikační agentuře FleishmanHillard
certifikovaný kouč Agentury CzechInvest pro rozvoj malých a středních firem
PŘEČTI ČLÁNKY
Dotace: příležitost i pro franšízy
/04.12.2025
Česká republika každoročně rozděluje miliardy korun z evropských a národních programů. Jakou podporu lze získat pro franšízové podnikání?
Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI