Obchod s Británií se zastavil

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) ve spolupráci s Komerční bankou představila v říjnu nejnovější výsledky českého exportu, importu a investic. I když Velká Británie stále patří mezi pět nejvýznamnějších obchodních partnerů ČR, první čtyřka zemí začíná ostrovní zemi ujíždět a vzájemný byznys stagnuje. Podle analýzy ani v tomto roce nedochází k oživení a naše vývozy do pátého největšího exportního teritoria stagnují.
Zatímco ještě v roce 2015 byla míra růstu vývozu zboží z ČR do Británie více jak 12 %, v minulém roce se jednalo již jen o 1 %. Jediným tahounem českého exportu do Británie zůstává pouze automobilový průmysl, ve kterém meziročně roste ČR o více jak 8 %. Podíl služeb, které do Británie vyvážíme, činí necelých 15 %, převažuje doprava a cestovní ruch. Ještě větší pokles nastal v dovozu britského zboží do ČR, kde za prvních sedm měsíců v tomto roce ztrácíme vůči minulému roku téměř 5 %. Nejvíce dovážíme elektroniku, kotle, reaktory nebo dopravní prostředky.
Nejistota a opatrnost
Hodnotit dopady Brexitu na investiční aktivity je zatím s ohledem na jejich delší životní cyklus předčasné. Nicméně pokud se potvrdí předběžná data ČNB, která udávají, že za rok 2016 došlo k nárůstu britských investic do ČR jen o necelou miliardu, pak by se jednalo o nejmenší nárůst za poslední roky. Celkově je přitom Británie historicky šestým největším investorem u nás, kdy drží s kumulovaným objemem 115 miliard korun celkem čtyřprocentní podíl na všech přímých zahraničních investicích v ČR. Britové investují zejména do místního zpracovatelského průmyslu, finančních služeb a obchodu.
Naši investoři naproti tomu příliš aktivní v Británii nejsou, dlouhodobě je podíl českých investic v britském teritoriu na všech českých investicích v zahraničí jen 1,3 %. Dominuje automobilový sektor, energetika a potravinářství. „Současná diskuse o možných podobách Brexitu vnáší do obchodních vztahů nejistotu a opatrnost. Lze předpokládat, že Británie bude své obchodní partnery z řad zemí EU potřebovat i po odchodu z EU, protože je na nich závislá. Doba čekání na finální podobu Brexitu může být jedním z klíčových faktorů ovlivňující objem vzájemného obchodu,“ říká Evžen Reitschläger, který v AMSP ČR odpovídá za exportní politiku.
Předseda AMSP ČR Karel Havlíček k tomu dodává: „Zatím se nejedná o žádné mimořádné propady, ale je zřejmé, že psychologický efekt Brexitu již na vzájemné obchody vliv má. Určitá míra nejistoty, jak dopadne rozvodové řízení mezi Evropskou unií a Velkou Británií, se začíná projevovat ve vyšší obchodní a investiční obezřetnosti. Z tohoto pohledu bude důležité, jak budou diskuse o budoucích britsko-evropských vztazích dlouhé. Zatím vše napovídá tomu, že o co více se budou jednání o konečné podobě Brexitu prodlužovat, o to více se bude vzájemný byznys snižovat.“
PŘEČTI ČLÁNKY

Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI