Čeští lídři srší optimismem
Na 90 % šéfů českých firem věří v růst tržeb, což je historicky nejvyšší hodnota, ukázal již 9. ročník Českého průzkumu názorů generálních ředitelů, který mezi 141 firmami v ČR provedla poradenská společnost PwC ČR. Největší příležitost k růstu pro letošní rok vidí čeští generální ředitelé ve vývoji nového produktu či služby (26 %).
Uvědomují si také, že musí držet krok s nejnovějšími trendy, a proto ani rychlost technologických změn nevnímají jako hrozbu pro svůj byznys. Jako nejperspektivnější vidí firmy robotiku (42 %) a rozšíření cloudu (31 %), které šetří náklady a zároveň jsou prostředkem k získání větších zisků. Během tří až pěti let se pak pro 28 % firem stane významnou i umělá inteligence a internet věcí.
„Čím dál větší důraz na digitální technologie a robotizaci by ve svém důsledku měl vést ke snížení nákladů a k lepší kvalitě a dále částečně pomoci vyřešit problém s nedostatkem pracovní síly, kterého se v současnosti obává 89 % generálních ředitelů. A protože to nudné a jednoduché budou dělat roboti, měli by z toho benefitovat i sami zaměstnanci, kteří se budou moci soustředit na zajímavější práci s větší přidanou hodnotou,“ říká Jiří Moser, řídící partner PwC ČR.
Důraz na tuzemsko
Další strategickou příležitostí pro lídry českých firem je růst na domácím trhu. Spoléhá na něj 29 % dotázaných. Pětina sází na růst na stávajícím zahraničním trhu a sedm procent věří v expanzi na trhy nové. „Zdá se, že síla domácí ekonomiky dává generálním ředitelům jistotu, že jsou domácí trh schopni maximálně využít pro svůj růst. Inovace služeb a výrobků stále zůstává prioritou. Zaměření na domácí trh podporuje i fakt, že počet firem, které plánují zahraniční expanzi, se zmenšil téměř na polovinu,“ doplňuje Jiří Moser.
Čeho se naopak lídři českých firem v letošním roce nejvíce obávají, je nedostatek lidí s potřebnými znalostmi a dovednostmi, který může ohrozit jejich podnikání. Dostupnost kvalifikovaných zaměstnanců je noční můrou pro 89 % z nich. Hned na druhém místě je nekvalitní a těžko uchopitelná legislativa a přílišná regulace, která na podnikatele klade značnou administrativní zátěž.
Český průzkum názorů generálních ředitelů navazuje na PwC Celosvětový průzkum názorů generálních ředitelů. Výsledky jeho již 21. ročníku byly stejně jako v předchozích letech zveřejněny na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Dotace: příležitost i pro franšízy
/04.12.2025
Česká republika každoročně rozděluje miliardy korun z evropských a národních programů. Jakou podporu lze získat pro franšízové podnikání?
Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI