Roboti už jdou?! Do práce
K „vítězům“ převratu na poli produktivity práce by měly patřit IT obory a pozice, kde dochází k přímému kontaktu se zákazníky. Vyplývá to z průzkumu společnosti ManpowerGroup mezi dvaceti tisíci zaměstnavateli ve 42 zemích světa. Podle většiny zaměstnavatelů (86 %) bude automatizace pro zaměstnanost přínosem. Pouze 10 % vedoucích pracovníků aktuálně očekává, že se počet jejich podřízených bude v blízké budoucnosti snižovat.
Většina společností a úřadů očekává nárůst celkového počtu zaměstnanců. Dopad na jednotlivé pozice ve firmách se bude ale lišit. Firmy investují do digitálních dovedností, a proto bude nejvíc lidí potřeba v oblasti IT. Roboti ale neuspějí například v přímém kontaktu se zákazníky, kde budou živí zaměstnanci potřeba i nadále. Oproti tomu nejvyšší pokles počtu zaměstnanců lze čekat u administrativních a kancelářských pozic. Negativně postiženy budou také obory financí a účetnictví.
Největší pesimismus ohledně nástupu robotů vyjádřily firmy, které čekají snížení počtu pracovníků - nejvíce jich bylo v Norsku, Slovinsku, Rumunsku, Slovensku, Finsku, Bulharsku či Rakousku. Naopak více evropských států očekává, že počet nových pracovníků převáží nad propuštěnými. K těm patří i Česko či Německo. Zdaleka nejoptimističtěji vidí dopady automatizace firmy v Latinské Americe. V USA čtvrtina firem předpokládá, že automatizace povede k najímání nových zaměstnanců. U čínských firem tomu tak je pouze u tří procent.
Proklientský přístup
Společnost ManpowerGroup zkoumala také, jaké měkké dovednosti (například komunikace, spolupráce, kreativita, ale i empatie, vytváření vztahů, zvídavost, touha učit se) jsou mezi zaměstnavateli nejvyhledávanější. Spolupráci budou nejvíce požadovat administrativa a kancelářské pozice. Ve financích, účetnictví a IT se bude oceňovat hlavně „komunikace“. V lidských zdrojích a zpracovatelském průmyslu je to pak „řešení problémů“. V obchodě a péči o zákazníky bude vítězit „proklientský přístup“.
Trendy v náboru nových lidí pro následující měsíce zkoumal Manpower i v Česku. Čeští zaměstnavatelé plánují ve druhém čtvrtletí 2018 nadále nabírat nové zaměstnance, ale méně než v předchozím období. Přijímat nové zaměstnance plánuje podle průzkumu sedm procent zaměstnavatelů, naopak pět procent očekává snižování počtu zaměstnanců. Na 87 procent oslovených uvedlo, že během druhého čtvrtletí změnu nechystá.
PŘEČTI ČLÁNKY
Dotace: příležitost i pro franšízy
/04.12.2025
Česká republika každoročně rozděluje miliardy korun z evropských a národních programů. Jakou podporu lze získat pro franšízové podnikání?
Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI