Platební neschopnost podle oborů
Šance, že si firma dokáže poradit se situací, kdy není schopna splácet své závazky, silně závisí na oboru podnikání. Zemědělské firmy nebo subjekty z oblasti ubytování, stravování a služeb, se dokáží po dočasné platební neschopnosti opět vzchopit a dále fungovat s výrazně vyšší pravděpodobností, než firmy podnikající ve stavebnictví nebo zpracovatelském průmyslu. Tyto závěry zveřejnil Bisnode na základě analýzy dat z databáze platebních informací v ČR, která jejím uživatelům pomáhá snižovat podnikatelská rizika tím, že usnadňuje prověřování obchodních partnerů.
„U firem, které v posledních čtyřech letech začaly hradit své závazky více než 30 dnů od splatnosti, hrozí výrazný nárůst rizika následného vstupu do úpadku. Míra rizika se ale zásadním způsobem liší podle oboru podnikání,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák s tím, že výsledky byly získány ze vzorku 180 tisíc firem, pro které má Bisnode k dispozici informace o platební morálce.
Jedna zemědělská firma ze sta
Nejúspěšněji se z dočasné platební neschopnosti dokázaly vzchopit zemědělské firmy. Z firem, které se dostaly do situace, kdy nebyly schopny splácet své závazky ani 30 dnů po splatnosti, zkrachovala jen jedna za sta. Mírně horší výsledky vykazují společnosti z oborů ubytování a stravování (krach postihl 1,5 firem ze sta) a firmy zajišťující profesní, vědecké a technické činnosti (např. advokátní kanceláře a marketingové firmy - dvě ze sta).
„Dodavatelé by ale měli zbystřit, pokud jsou jejich obchodními partnery společnosti ze stavebnictví nebo zpracovatelského průmyslu, zejména z oborů pryžových a plastových výrobků, kovových konstrukcí a strojů,“ dodal analytik Bisnode s tím, že riziko jejich úpadku roste oproti řádně platícím firmám několikanásobně a zkrachuje víc než pět procent z nich. „Velký rozdíl mezi jednotlivými obory je dán kombinací řady příčin, jako je sezónnost odvětví nebo pružnost dodavatelsko-odběratelských vztahů,“ uzavřel Milan Petrák z Bisnode.
Odvětví |
Podíl krachujících dlužníků |
Stavebnictví |
5,23 % |
Zpracovatelský průmysl |
4,63 % |
Činnosti související s odpadními vodami, odpady a sanacemi |
3,30 % |
Velkoobchod a maloobchod, opravy a údržba motorových vozidel |
2,78 % |
Doprava a skladování |
2,55 % |
Činnosti v oblasti nemovitostí |
2,41 % |
Administrativní a podpůrné činnosti |
2,30 % |
Informační a komunikační činnosti |
2,26 % |
Profesní, vědecké a technické činnosti |
2,03 % |
Ubytování, stravování a pohostinství |
1,52 % |
Zemědělství, lesnictví, rybářství |
1,12 % |
Zdroj: Bisnode

PŘEČTI ČLÁNKY

Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI