Češi odsouvají platby i když nemusí

Prevence proti pozdním úhradám faktur nabývá na intenzitě. Předplacené platby jako způsob, jak se bránit špatným platbám, využívá 72 % českých podniků. Nejen to vyplývá z výsledků Evropského průzkumu o platbách za rok 2018, kterého se účastnilo 9 067 společností ve 29 zemích Evropy.
Výrazný tlak na malé a střední podniky na přijetí delších platebních lhůt se zejména za posledních několik let stále zvyšoval. V České republice celkem bylo v roce 2017 evidováno 88 % respondentů, kteří potvrdili, že od nich byly požadovány delší lhůty splatnosti, než jim vyhovují. Zejména z tohoto důvodu, a především jako preventivní opatření, české firmy začaly letos ve velkém zavádět tzv. předplacené platby. Podle zjištění aktuálního průzkumu společnosti Intrum se k tomuto řešení přiklonilo celých 72 % českých podniků.
„Evropský průzkum potvrdil negativní trend z posledních let týkající se příliš dlouhé doby platebních termínů. Je stále moderní prodlužovat termíny splatnosti faktur na úkor dodavatelů, přičemž samotné zaplacení není až takovým problémem. Respondenti v českém průzkumu totiž uvedli, že evidují jen 5 % pohledávek po splatnosti nad 180 dnů, což představuje výrazné zlepšení oproti loňsku. Letos jsou výsledky příznivější i z pohledu průměrného procenta ztráty z odepsaných pohledávek. Česká republika patří s hodnotou 0,8 % mezi trojici nejlepších ze všech 29 zemí průzkumu,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Intrum Karol Jurák.
Vytěsňování dluhu dluhem je v Česku jedinečné
Další formou „obrany a prevence“ je vymáhání dluhů. Oproti evropskému průměru se české firmy odlišují tím, že 38 % z nich výběr dluhů využívá jako způsob ochrany před špatnými platbami. Ve zbytku Evropy jde přitom z 21 % o obchodní postup. „Na druhé straně nutno podotknout, že české firmy vymáhají své pohledávky vůči obchodním partnerům zejména vlastní inkasní činností, a jenom 16 % českých respondentů využívá pro tuto činnost inkasní agentury. To je téměř nejméně z 29 zemí průzkumu,“ upřesnil Jurák.
Průzkum se standardně zaměřil i na téma doby splatnosti a důsledky platebních podmínek s příliš dlouhou dobou splatnosti. V tomto ohledu přišel se zjištěním, že průměrně 56 % evropských podniků přijalo platební podmínky s delší dobou splatnosti, než pro ně bylo přijatelné. V Čechách to uvedlo až 9 z 10 českých respondentů (89 %), což je výrazně více než evropský průměr a kopíruje to výsledek z minulého roku.
Tématem se také stává GDPR, které v České republice vešlo v účinnost 25. května 2018. Jak se ukázalo, české podniky očekávají, že se nové nařízení promítne do jejich platebních postupů ve větším procentu než ostatní země. Zatímco v Evropě sdílí toto očekávání 14 %, na českém území jde o 18 % podniků. České firmy navíc z 33 % skepticky uvádějí, že se GDPR projeví na jejich podnikání negativně.
Zcela novým tématem bylo přiu pravidelném průzkumu využívání kryptoměn. Podniky v Čechách digitální měny Bitcoin nebo Ethereum podle výsledků zatím nevyužívají, a v horizontu 2 let ani využívat neplánují.
PŘEČTI ČLÁNKY

Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI