Nejčastější omyly ve franchisingu
V tisku se můžete setkat s inzeráty zaštiťující se franchisingem, které se pokoušejí uvést v omyl nebo přímo klamat. Níže uvádíme několik rad, jak se vyhnout podvodníkům nebo nedorozuměním. Jestliže jste se setkali s nabídkou, která ve Vás vzbuzuje pochybnosti, kontaktujte nás, pomůžeme Vám rozlousknout záhadu (redakce@franchisingINFO.cz).
Nabízející slibuje velké zisky
Investice do nákupu franchisingového balíčku lze srovnat s bankovním vkladem. Výzkum ve Spojených státech prokázal, že po dvou letech od zakoupení licence více než 95% franchisantů pokračuje ve svém podnikání (ze všech nových firem necelých 60%) a po deseti letech více než 85% (ze všech nových firem necelých 15%). Zakoupení franchisingové licence, prověřeného systému tedy dává velké šance na úspěch. Rovněž lze očekávat rozumnou míru návratnosti z investovaného kapitálu a prémii za kreativitu a pracovní nasazení. Prověřené systémy Vám předloží poměrně přesné výpočty (potvrzené výsledky vlastních, anebo franchisingových podniků, působících v jejich sítích), které určují, jakou částku musíte investovat a jaké zisky můžete očekávat.
Bohužel, jestliže někdo na základě investice slibuje „astronomické“ zisky, můžeme mít co do činění s podvodníkem. Franchising je pro něj dalším vývěsním štítem po Bezpečných kampeličkách, Investičních fondech s velkými zisky nebo Síťovém marketingu, pro podnikání, jehož podstatou je finanční pyramida (těch několik nahoře vydělává jmění, všichni dole jsou ve ztrátě). Pro ověření pochybných nabízejících doporučujeme pozorně pročíst naše stránky a zkontrolovat, zda nabídka skutečně obsahuje prvky franchisingového balíčku.
Nabídka spolupráce, která není v souladu s principy franchisingu
Připomeňme základní principy franchisingu: jedná se o vztah, který spojuje dvě nezávislé firmy, franchisor předává franchisantovi know-how, operační manuál, umožňuje využívání jeho ochranné známky a zajišťuje podporu v podobě služeb poskytovaných ve prospěch franchisanta (vstupní služby a průběžné služby). Kromě toho existují franchisorem stanovené zásady kontroly podnikání v souladu s licencí a veškeré finanční otázky (poplatky ve prospěch franchisora). Vždy se uzavírá franchisingová smlouva a franchisant provozuje samostatnou nezávislou firmu.
V současné době v ČR působí okolo 150 franchisových konceptů nebo konceptů, které vykazují určité znaky franchisingu (viz katalog franchisingů). Ve srovnání s rozvinutými trhy to není mnoho, ale po celou dobu přibývají v České republice nové systémy. Existuje rovněž značný počet firem, které podnikají na obdobném principu (vybrané vlastnosti franchisingového systému) nebo se pohybují směrem k franchisingu.
Neodrazujeme Vás od spolupráce s těmito firmami, avšak je třeba mít na paměti, že franchisingová smlouva je ve světě prověřeným mechanizmem, který zajišťuje náležitou ochranu práv a to jak franchisora, tak i franchisanta. Doporučujeme, abyste si prověřili, zda nabídka spolupráce, která není v souladu s principy franchisingu, poskytuje náležitou ochranu práv.
Samotný nápad ještě neznamená franchising
Jako franchising můžeme označit pouze prověřený podnikatelský záměr. Bohužel někdy se vyskytují pseudofranchisoři pokoušející se prodat licenci na nápad, který nikdy neotestovali. Provozování vlastní nebo vlastních pilotních jednotek umožňuje vyhodnotit, zda plány a předpoklady byly správné a získat potřebné zkušenosti, abyste později mohli účinně podporovat franchisanty. Pouštět se do spolupráce s franchisorem bez zkušeností obnáší značné riziko.
Nabídka odprodeje franchisingové licence
V podstatě se nesetkáváme s franchisingovými systémy, v nichž může franchisant postoupit jemu příslušející práva jinému subjektu bez souhlasu franchisora. Je to důsledek skutečnosti, že franchisor musí dbát na značku celé sítě a všechny složky systému musí zajišťovat patřičnou úroveň péče o zákazníka. Zákazník se špatnou zkušeností z jednoho podniku se odvrátí od celé sítě.
Doporučujeme tedy spojit se s majitelem licence a informovat se, jaké podmínky je třeba splnit, abyste se stali členem systému. Je dobré zjistit, zda nabízející může odprodat práva na využívání licence, a zda licenci nelze zakoupit výhodněji u samotného franchisora.
Požadované kapitálové zdroje
V tomto případě se setkáváme s nepochopením nebo nedůvěryhodností ze strany potenciálního nabyvatele licence. Franchisor stanovuje výši investice, na kterou musí potenciální franchisant přistoupit a principy jejího financování (vlastní prostředky, úvěr). Systémy v ČR vyžadují investice v rozmezí od několika desítek tisíc, až po částky překračující 10 miliónů korun. Je dobré se seznámit s požadovanou částkou investice, abyste neztráceli čas na vyjednávání s franchisory, jejichž licenci nebudete moci zakoupit.
Upozorňujeme rovněž na inzeráty, které v ČR hledají osoby ochotné zakoupit licenci na master-franchising. Taková investice vyžaduje velké kapitálové zdroje, neboť nabízející hledá kupujícího, který získá výhradní právo na vytvoření systému na českém trhu.
Pozor na zprostředkovatele
Renomované franchisingové systémy se vyhýbají rozvoji prostřednictvím zprostředkovatelů - prodejců, protože cílem prostředníka je výhradně rychlý prodej licence a ne starost o řádný dlouhodobý rozvoj systému. Využití služeb zprostředkovatele svědčí o tom, že franchisor nepovažuje daný trh za prioritní. Takový franchisor konstatuje, že odměnu prodejce připočítá k vstupnímu franchisingovému poplatku franchisanta, avšak sám není ochoten investovat ani korunu do hledání franchisantů. Při rozhodování se o spolupráci je třeba počítat s tím, že tento franchisor nebude poskytovat příliš velkou podporu svým franchisantům.
Samozřejmě se stává, že franchisoři zaměstnávají lidi, kteří jim umožní získat znalosti o novém trhu, shromažďují přihlášky, anebo poskytují první informace kandidátům (v případě jazykových bariér). Poukazuje to na franchisorovo zaujetí a je to příslib pro jeho potenciální franchisanty.
PŘEČTI ČLÁNKY
V momentě, kdy franšízor hledá ideálního uchazeče o licenci, zaměřuje se na konkrétní profil kandidáta. Rozhoduje se pak podle jejich vlastností a dovedností.
Řadu podnikatelů možná napadne, proč si kupovat franšízové licence, když mohou rozjet svůj vlastní byznys sami. Zde jsou 3 důvody.
Zakoupením licence známé značky si podnikatel usnadňuje vstup do byznysu výměnou za část své nezávislosti. Franšízing s sebou nese výhody i nevýhody. První ale převažují.
Při jednání o vstupu do franšízy vám franšízor odhalí vzorový obchodní plán. Na co se zaměřit, abyste se vyhnuli budoucím překvapením?
Podle statistik společnosti PROFIT system na tuzemském trhu působí zhruba 300 franšízových konceptů. Prozradíme vám, jak si moudře vybrat ten pravý.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...