Franchising nabírá na obrátkách
Trh franchisingu i v loňském roce ukázal, že jeho rozvoj neskončil, ba naopak zažívá větší boom. Počet konceptů působících na českém trhu se vyšplhal na 200, což je o 19 % více než loni. Vyplývá to z Franchising REPORTu Česká republika 2012, který sestavila poradenská společnost PROFIT system franchise services. Firma trh monitoruje od roku 2010. Nově vstupující značky, které působí na základě franchisy, také dopomohly ke zvýšení počtu franchisových poboček. Celkem jich loni bylo provozováno 5300. Ty provozovalo přes 4180 franchisantů.
PROFIT system zjistil, že franchising v ČR nadále ovládají tuzemské koncepty a jejich podíl vůči zahraničním se zvětšilna 60 %. Konkrétně jejich počet v roce 2012 činil 119, což je o 30 % více než v roce 2011. „Zvyšující se podíl tuzemských konceptů je pozitivní zprávou z trhu. Znamená to, že v České republice vzniká řada zajímavých systémů, které mají ambici se rozšiřovat za pomoci malých a středních podnikatelů. A právě oni jsou hybnou silou každé ekonomiky,” hodnotí situaci na trhu Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services. Na bázi franchisingu začaly loni působit například vzdělávací agentura Orange Academy, prodejci farmářských potravin Sklizeno a Statkářův dvůr, fitnesscentrum DietFitness či kosmetická síť DepilConcept. Podle poradců PROFIT system by na konci roku mohl počet franchisových konceptů dosáhnout 240, z čehož podíl českých by měl nadále růst.
Realitní služby u franchisingu krizi necítí
Největší rozmach franchisových systémů byl zaznamenán v oblasti služeb, kde působilo 124 konceptů, což je o 22 % více než v roce 2011. Nejvíce se zde zvýšil počet firem z kategorie realit, kterých bylo meziročně o 25 % více. „V oblasti realit panuje tvrdá konkurence, klade se větší důraz na kvalitu. Franchisový trh s realitami tak začal ovlivňovat především vstup firem, které se zabývají kontrolou nemovitostí, než realitky samotné. Trendem jsou tzv. domácí inspektoři, kteří sledují kvalitu nemovitostí. Na trh v roce 2012 takové firmy vstoupily 2 a začaly podnikat formou franchisingu,“ říká Marek Halfar. Konkrétně se jedná o firmy ABCHI Home Expert a Real Inspekt. V podílu Realitní služby dohánějí nejoblíbenější Gastronomii, která se opět stala nejvíce rozšířenou kategorií v oblasti služeb a zaujímala 14 %.
Rok 2012 byl také ve znamení otevírání dalších nových franchisových poboček. Téměř 55 % konceptů otevřelo loni novou provozovnu, za jejíž chod jsou odpovědní franchisoví partneři. Důvodem je i vstup nových franchisových značek, kterých bylo více než 19. Nejvíce provozoven otevřely firmy Jumping, Teta drogerie a FLOP. Tyto firmy též měly nejvíce franchisantů podnikající pod jejich licencí.
Oblíbené zůstává Slovensko
Stále více českých firem se chce prosadit i na zahraničních trzích. V roce 2012 za hranicemi působilo 41 franchisových systémů, což značí nárůst o 8 %. Nejvíce společností si vybírá jako první destinaci Slovensko, kde podniká 36 značek původem z Česka. Je to dáno především tím, že Slovensko je nejbližší českému trhu a díky neexistenci jazykových bariér. Do zahraničí loni vstoupily Hany bany, Bageterie Boulevard či Extra stěhování. Dalšími státy, kam společnosti expandují, jsou Německo a Polsko. Především sousední státy si vybírají proto, že jsou bližší ČR a jsou zde nižší náklady na logistiku.
Co je franchising?
Franchising znamená udělení licence jednou osobou (franchisorem) druhé osobě (franchisantovi). Tato licence opravňuje franchisanta k provozování podniku pod značkou/logem franchisora a k používání celé licence, která zahrnuje všechny elementy nezbytné pro založení firmy novou osobou, a k podnikání při trvalé pomoci franchisora, kterou poskytuje podle dříve stanovených zásad.
Zpráva byla publikovaná v týdeníku Ekonom, na serverech aktuálně.cz, cianews.cz, businessinfo.cz, czech-franchise.cz nebo ve vysílání ČT24, které můžete shlédnout na www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika (37:33 až 41:53 min).
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
Balenciaga, Chanel, L´OR nebo Lego – to jsou jen některé ze značek, které nedávno v Česku otevřely své první prodejny. Jsou mezi nimi i franšízy?
Česká pošta pokračuje v reorganizaci a rozšiřuje počet pošt Partner. Jejich provozovatelům navyšuje platby.
Finalistky 15. ročníku dosáhly v roce 2021 obratu 2,9 miliardy Kč a zaměstnávaly téměř 2400 lidí. Ocenění získala i franšízantka McDonald´s.
Podle předběžných hospodářských výsledků za rok 2021 vzrostl obrat společnosti Broker Consulting v České republice a na Slovensku meziročně o 33 % na 2,03 miliardy korun.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...