Osvojte si roli Master-franšízanta
Master franšíza je forma partnerství mezi franšízorem a franšízantem na národní úrovni, ve které se master-franšízant stává v zásadě mini-franšízorem na určitém teritoriu. Na tomto území master-franšízant provádí nábor, školí a nabízí stálou podporu každému franšízantovi, který se připojí do franšízové sítě.
Za tuto práci si master franšízant ponechává velké procento z původního poplatku a průběžných poplatků, obyčejně až 50 %. Tento procentuální podíl se však liší případ od případu. Obecně se master-franšízant dohodne s franšízorem na programu rozvoje sítě, který může v některých případech zahrnovat i správu vlastních pronájmů.
Nalezení master-franšízanta, kvalifikovaného pro mezinárodní expanzi, ochrání franšízorovi mnohé náklady, které se vyskytují v procesu rozvoje franšízové sítě, včetně všech úskalí vyžadující prodej franšíz, školení a podpory franšízantů. Partnerství s master-franšízantem na dálku řeší nejen problémy spojené s jazykovou a kulturní různorodostí, ale usnadňuje i nalezení například vhodných zaměstnanců, dodavatelů nebo pronajímatelů.
Ponechání si značné částky z franšízových poplatků a splátek, které franšízant platí po dobu platnosti franšízové smlouvy, je pobídkou pro master-franšízanta, aby akceptoval převzetí a pustil se do rozvoje franšízové sítě. Partneři, kteří převezmou master franšízu, mají obyčejně již rozvinuté podnikání a stávající infrastrukturu, mají zkušenosti s prodejem a marketingem, i kontakty na místní finanční instituce.
Jak franšízor, tak i master-franšízant prokazují jeden druhému službu. Master-franšízant kupuje osvědčený systém a známou značku, a franšízant využívá obchod, kontakty a zkušenosti, kterými disponuje master-franšízant. Výhody, které využívá franšízor spočívají také v rychlém průniku na trh a rozvoji místního povědomí o značce, jelikož master-franšízant je motivován, aby prodal co nejvíce možných licencí kvalifikovaným uchazečům. Jelikož master-franšízanti jsou odpovědni za proškolení a podporu budoucích franšízantů, kteří se přidají do sítě, jsou také motivováni k tomu, aby vybrali ty nejlepší možné uchazeče.
Je tedy jasné, že master-franšíza není pro začátečníky. Je třeba mít i významný kapitál a licenci nejen na franšízu, ale i na vstup značky do nové země nebo regionu. Přesto všechno jsou odměny úspěšného master-franšízanta větší než franšízantů s větším počtem jednotek, čemuž také odpovídá úměrná odpovědnost.
Nezávisle na tom, zda se nachází v zahraničí nebo v tuzemsku, úspěšný master-franšízant usilovně pracuje na rychlém rozvoji sítě v daném teritoriu. Hlavní rozdíl mezi individuální nebo-li přímou franšízou a master-franšízou je to, že dohodou o master-franšíze se franšízor nemusí zabývat rozvojem nových infrastruktur. Příslušné činnosti rozvoje sítě jsou v zásadě zajišťovány master-franšízantem. Franšízor nepotřebuje dodatečný personál pro prodej franšízy, pro výběr a školení franšízantů, k zaměstnávání atd., protože tímto vším se zabývá master-franšízant.
Master-franšízanti musí mít silné manažerské dovednosti. Zkušenost ve specifickém oboru je předností, ale není podstatná tak, jak je tomu v případě individuálního franšízanta. Osoba nebo organizace, která převezme master-franšízu, musí mít také silné prodejní a marketingové schopnosti, operativní zdatnost a musí být schopna vyškolit a „vytrénovat“ franšízanty tak, aby spravovali své vlastní jednotky a byl tak zajištěn maximální peněžní tok.
Master-franšízant také obdrží mnohé od franšízora. Kromě operačního manuálu a zavedené obchodní značky využívá master-franšízant mezinárodní marketing, permanentní přístup k nejnovějším systémům a technologiím franšízora a v některých případech využívá růstu výnosu za výrobky a spotřební zboží. Navíc se master-franšízant spojuje s partnerem, který má velký zájem, aby byl úspěšný, a který mu může poskytnout manažerskou, operační, právní a další asistenci, aby podpořil rozvoj nové sítě.
Master-franšíza se zabývá řešením tradičního vztahu franšízor – franšízant, který se odvíjí ve dvou různých úrovních a přidává i třetí úroveň, přičemž vede vztah od win-win na win-win-win. Jestliže všechny strany přispívají k rozvoji sítě v souladu s dohodou, kterou uzavřely, peněžní toky jsou rychlejší pro všechny zainteresované strany - franšízanty, master franšízanty i franšízory.
PROFIT system franchise services®

PŘEČTI ČLÁNKY

Podle statistik společnosti PROFIT system na tuzemském trhu působí zhruba 300 franšízových konceptů. Prozradíme vám, jak si moudře vybrat ten pravý.
Franšízanti podepisují franšízové smlouvy s vidinou úspěšné budoucnosti. Na co si však dát pozor, než se upíšete franšízorovi?
Podnikat pod známou značkou jako franšízant se zdá být jednoduché. Je tomu opravdu tak?
Při rozšiřování franšízové sítě je jednou z nejdůležitějších osob franšízor, který by měl působit podobně jako sportovní trenér.
Pokud cítíte, že podnikání pod zavedenou značkou je pro vás to pravé, neváhejte a vrhněte se na porovnávání nabídek na trhu.
Nejčtenější

Korporátní svět nebyl nic pro něj. Svou budoucnost viděl franšízant Re/Max Štěpán Gjurič ve vlastním podnikání. Našel ji v realitách.
EU podporuje malé a střední firmy. Skrze nový grantový program jim pomáhá řešit otázky spojené s duševním vlastnictví, které často řeší i franšízy.
Franšízový koncept Qjob hledá v Česku franšízanty i zájemce o master licenci, kteří budou online propojovat firmy se zákazníky. Jaké musí splnit podmínky?
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Pandemie změnila nákupní zvyklosti Čechů a je na obchodnících, jak moc budou schopni a ochotni na ně reagovat. To ovlivní i situaci v nákupních centrech.
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
S riziky počítáme
Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI