Nevýhody franchisingu pro franchisanta
Před rozhodnutím o přistoupení k vyhlédnuté síti, je dobré provést analýzu také těch méně příjemných stránek franchisingu.
1. Kontrola ze strany franchisora
Z podstaty definice franchisingu vyplývá, že vztah mezi franchisorem a franchisantem musí být založen na kontrolování. Franchisant je majitelem vlastní firmy, avšak udělená licence jej zavazuje řídit firmu v souladu se smluvně stanovenými podmínkami. Musí pochopit, že výměnou za výhody plynoucí ze spojení s franchisorem, musí akceptovat kontrolu kvality a standardů. Každý špatný franchisant má negativní vliv nejenom na vlastní firmu, ale nepřímo i na celou franchisingovou síť a tím i na ostatní franchisanty. Proto také poskytovatel franchisingu bude určovat standardy a požadovat jejich dodržování.
2. Poplatky
Bohužel nic není zadarmo. Za možnost využívat franchisorovo know-how, menší riziko neúspěchu a podporu bude nutno zaplatit. Franchisant platí franchisorovi vstupní franchisingový poplatek a následně hradí průběžné poplatky a přispívá do marketingového fondu. A dokonce i v případě, že franchisingová smlouva nepředpokládá žádné poplatky, franchisant bude povinen nakupovat zboží franchisora. Obecně platí, že čím je systém ziskovější a čím větší jistotu úspěchu si franchisant kupuje, s tím větším poplatkem musí počítat.
3. Složitý rozchod
Franchisová smlouva bude obsahovat určitá omezení ohledně prodeje nebo převodu práv na firmu. Je to zjevné omezení franchisantovy podnikatelské svobody a jeho podnikání, avšak má svoje opodstatnění. Je-li franchisor při výběru prvního franchisanta pro danou lokalitu důkladný, proč by měl být méně pečlivý při výběru jeho nástupce?
4. Franchisorovy omyly
Franchisor se někdy může dopouštět chyb při řízení sítě. Např. jím vymyšlené inovace systému, které byly implementovány již v průběhu trvání smlouvy, se můžou ukázat jako neúspěšné a škodlivé pro franchisanty. Dobré jméno franchisingového systému a image značky mohou tedy utrpět z důvodů nezávislých na franchisantovi.
PŘEČTI ČLÁNKY
V momentě, kdy franšízor hledá ideálního uchazeče o licenci, zaměřuje se na konkrétní profil kandidáta. Rozhoduje se pak podle jejich vlastností a dovedností.
Řadu podnikatelů možná napadne, proč si kupovat franšízové licence, když mohou rozjet svůj vlastní byznys sami. Zde jsou 3 důvody.
Zakoupením licence známé značky si podnikatel usnadňuje vstup do byznysu výměnou za část své nezávislosti. Franšízing s sebou nese výhody i nevýhody. První ale převažují.
Při jednání o vstupu do franšízy vám franšízor odhalí vzorový obchodní plán. Na co se zaměřit, abyste se vyhnuli budoucím překvapením?
Podle statistik společnosti PROFIT system na tuzemském trhu působí zhruba 300 franšízových konceptů. Prozradíme vám, jak si moudře vybrat ten pravý.
Nejčtenější
Franšíza realitních kanceláří se na akci měsíc.ai v pražském Karlíně podělila se svými zkušenostmi s umělou inteligencí. Současně pokračuje jejich nárůst poboček v menších městech.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Ochranné známky představují důležitý nástroj na ochranu identifikace a reputace značky na trhu. Jak na jejich ochranu nám prozradil Štěpán Štarha z AK Havel & Partners.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...