Ochrana franchisanta je prioritou

Jako business developement manager Australian Trade Comission propagujete v České republice australské společnosti, mezi něž patří i řada franchisových systémů. Jak konkrétně vypadá podpora, kterou od vás franchisové značky chystající se na náš trh získávají?
Vždy záleží na potřebách klienta - australské společnosti – a na smlouvě, kterou s klientem podepisujeme. Jako vládní agentura máme možnost využít řadu kontaktů a dobré jméno Austrálie a zároveň, vzhledem ke smluvnímu vztahu s klientem, pro něho pracujeme na konkrétně specifikovaných cílech. Následně je klient profesionální externí agenturou dotazován na míru spokojenosti s naší prací, což se projevuje v našem hodnocení. Konkrétně pro klienta můžeme, kromě podepisování smluv jeho jménem, zajišťovat celý obchodní případ od identifikace možných zákazníků nebo partnerů, přes zprostředkování jednání až po monitoring trhu po podpisu smlouvy.
Jak se na českém trhu australským franchisovým značkám daří?
Australské franchisové značky se obecně soustředí především na asijské trhy, které jsou pro celou Austrálii prioritní. V této oblasti také většinou vykonávají aktivní akviziční práci. Český trh je pro řadu firem velmi vzdálený a malý, ačkoli skýtá řadu velmi zajímavých možností. Naším cílem je pokusit se přilákat pozornost franchisantů z řad Čechů a Slováků a upozornit je na zajímavé koncepty, které na našem trhu stále ještě nejsou. Vzhledem k vysoké konkurenci na australském trhu a jeho relativní nasycenosti předpokládám, že se aktivní práce konceptů na zajímavých trzích, jakým je i trh v České republice, zvýší.
Evidujete v současné době u australských franchisových konceptů zájem o expanzi do České republiky?
Zájem o expanzi na tuzemský trh odpovídá velikosti trhu a vzdálenosti od Austrálie. Velké společnosti, které mají větší záběr a více informací se o náš trh zajímají. Jako příklad bych mohl uvést jeden z největších franchisových konceptů, kavárenský řetězec Gloria Jean´s Coffees, který hledá nového master franchisanta a má nejen o náš trh, ale o všechny trhy v Evropě velký zájem.
Kam nejčastěji australské koncepty míří, bavíme-li se o jejich plánech na rozvoj? Které destinace jsou pro ně nejatraktivnější?
Australských konceptů je přibližně 1200 a jejich počet stále roste. Zaměstnávají přes 400 tisíc lidí a tento obor podnikání generuje obrat přesahující 2600 miliard korun. Z toho vyplývá také diverzita oborů podnikání. Obecně lze však říci, že nejvíce (27%) franchisorů působí v maloobchodním prodeji, v ubytování a stravovacích službách (18%) a v administrativě a takzvaných podpůrných službách, které zahrnují péči o zahradu, úklidové služby, atd. (16%). V těchto třech oblastech působí téměř ⅔ konceptů. Trendem je posilování franchisingu mimo maloobchod. Z hlediska geografického jsou nejatraktivnější anglofonní země – Nový Zéland, USA, Velká Británie, rychle se rozvíjející asijské ekonomiky, které vedou Čína a Indie, a následně velké evropské ekonomiky.
Čím se australský franchisový trh liší od toho našeho, v čem jsou si naopak podobné?
Myslím si, že existuje řada odlišností, které souvisí s fází životního cyklu tohoto druhu podnikání, ve které se země nachází. V Austrálii je trh relativně nasycen a franchising se nachází ve fázi zralosti, v České republice je v podstatě stále na začátku. Australská ekonomika je sedmkrát větší, než ta česká, populace je velice různorodá a multikulturní. To vše přispívá k rozvoji franchisingu a kreativních nápadů. Další odlišností je systém regulace, který v Austrálii velmi silně chrání franchisanty a vyžaduje transparentnost. Franchising je také považován v Austrálii za samostatný obor podnikání, který je velmi důležitý pro zdravé malé a střední podnikání. Jako takový je tedy i podporován.Co podle vás českému franchisingu zatím chybí, aby se přiblížil úrovni rozvinutosti australského franchisového trhu?
Australské koncepty musí splnit řadu kritérií a být velmi otevřené vůči svým franchisantům. Ti mají možnost koncept “vrátit”, tzn. odstoupit od již podepsané smlouvy, mají zákonem dané právo na celou řadu velmi detailních informací. Řada franchisových sítí působí jako garant z pohledu banky – pokud si nový franchisant žádá o úvěr, pak dostane výhodnější podmínky, jelikož banka jeho záměru věří. Myslím si, že standardy a určitá garance kvality by přispěla důvěře malých podnikatelů – franchisantů – a tedy k rychlejšímu růstu celého oboru v České republice.
PŘEČTI ČLÁNKY

Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Franšízová síť Extéria Market řeší u podnikatelů a institucí otázky BOZP a PO. Formu spolupráce nám přiblížil Jaroslav Mesarčík, regionální manažer společnosti.
„Flexibilita, inovativní přístup a schopnost reagovat na změny budou zásadní pro úspěch,“ vzkazuje budoucím franšízantům Marek Halfar, CEO poradenské společnosti PROFIT system.
„Jsme aktuální dvojkou na trhu. Obrat máme stejný i přes 30% pokles stavebnictví,“ říká Ing. Petr Holý, obchodní ředitel franšízové sítě Otherm.
Ředitel franšízové sítě Prorozvoz Jan Kryštof si s námi povídal o perspektivě a vývoji oboru logistiky. Zeptali jsme se i na formy spolupráce.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...