Události 2014 ve franšíze

Největší reakce ve franšízovém světě v Česku mělo oznámení České pošty transformovat většinu poboček na franšízové. Začít by se mělo už příští rok.
Středa
31.12.2014
Letošní rok byl pro franšízing opět dynamický. Připomeňme si ty nejzajímavější události, co Vám Franchising.cz přinesl.
 

Dnes je poslední den roku 2014. V tento den se nejen slaví končící rok a příchod roku nového, ale člověk se i zamýšlí nad ročními událostmi, které uplynuly. I rok 2014 přinesl ve franšízingu zajímavé věci. Pojďte si s námi projít ty nejzajímavější informace, které jste se mohli dočíst na našem portálu Franchising.cz.

I v příštím roce vyjde Report Franchisingu za uplynulý rok. Nicméně můžeme přiblížit, jaké společnosti se letos rozhodly přistoupit k tomu, že jejich síť nejlépe rozšíří franšízanti. Na konci léta oznámil franšízový koncept řetězec s elektronikou Euronics. Ten během dalších 3 měsíců zrekonstruoval a převedl na franšízové své prodejny ve Valašském Meziříčí, Litovli, Jablonci nad Nisou a Chomutově. Pro franšízu se také rozhodla další realitní firma, RK Sting. Z velkých firem přispěla do franšízingu i společnost Primus, která představila franšízu samoobslužných prádelen QuickWash.

Obliba franšízy přivedla na trh další koncepty. Jen namátkou jsme informovali o fitness centrech BodyBody, personální agentuře Wincott People, školkách pro děti Go Kids nebo slovenské realitní kanceláři Directreal. Franšízanty konečně našly i zahraniční koncepty. První franšízovou pobočku tak otevřely například společnosti 2plus2 Škola matematiky, autopůjčovna Rentis či firma specializující se na ochranné vrstvy na automobily Line-X.

Slovo franšíza bylo hodně probíráno s plánem České pošty přeměnit v příštím roce až 200 poboček na franšízové a v dalších letech provozovat drtivou většinu pošt pomocí franšízy. Státní firma zatím zlepšuje franšízový koncept. Společnost Tesco Franchise, která provozuje franšízové Žabky, spojila síly s benzinkami Lukoil. Na nich budou provozovány Žabky též a také pomocí franšízy. Naturhouse začal testovat koncept pro menší města, tzv. mikro koncept Naturhouse. A v neposlední řadě Náš Grunt a Fruitisimo budou společně testovat koncept prodejen, kde by se prodávali farmářské potraviny s čerstvými džusy a zmrzlinou.

Do franšízy také opět zasáhla i společnost Kofola. Ta koupila síť fresh barů Mangaloo, které se přejmenují na Ugova čerstvá šťáva, které už do portfolia Kofoly patří. Fúze byla oznámena v březnu. Další fúze se stala už v lednu. Tehdy se řetězec obchodů Hruška rozhodl převzít 22 menších prodejen Tesca na severní Moravě. Společnost Hruška provozuje část svých prodejen jako franšízy, převzaté obchody bude řídit ve vlastní režii.

I firmy, co už se ve franšíze orientují jako ryba ve vodě, pokračovaly v růstu. Některé vstoupily do dalších států jako Bageterie Boulevard v Polsku či PUB Fitness food menu na Slovensku. Další teprve expanzi připravují jako Svět zdraví do Polska, BON BON do Chorvatska či iDry do Maďarska. Taková síť s domácími potřebami ORION rozjela franšízovou expanzi po Česku, podobně se rozjela i firma Carun s konceptem Konopných lékáren.

I odchod zažil franšízingový trh. Podnikání v Česku ukončila franšízová pobočka Reach Local. S franšízovým rozvojem skončily i realitní firmy Real Spektrum či FG Reality.


/1/
zobrazit více