Studium vs. praxe
Jak dlouho mají studenti Vysoké školy hotelové příležitost vzdělávat se v oblasti franšízingu?
Studenti VŠH mají možnost seznámit se s franšízingem v rámci prezenčního i kombinovaného studia na bakalářském i magisterském stupni zhruba 3 roky. V rámci výuky mají možnost aktivní spolupráce s praxí, mohou se účastnit většiny akcí pořádaných Českou asociací franšízingu. Ročně je na VŠH obhájeno cca 15 závěrečných prací zaměřených na tuto problematiku. Výuku jsem po svém nástupu na tuto vysokou školu převedla z Vysoké školy ekonomické, kde jsem se touto problematikou zabývala více než 20 let, pořádala jsem první konference o rozvoji franšízingu, vedla řadu závěrečných prací, vydala knihu Odborný průvodce franšízingem. Franšízing byl nosným tématem mojí habilitační práce.
Jaký je zájem o studium tento obor?
Zájem o studium franšízingu na Vysoké škole hotelové je standardní. Ročně projde kurzy franšízingu cca 50 studentů. Na Vysoké škole hotelové právě otevíráme specializaci pro prezenční i kombinované studium zaměřenou na franšízing. Uvidíme, v České republice budeme první, kdo se franšízingu věnuje takto odborně a i v Evropě jsme výjimkou. O úspěšnosti naší nabídky rozhodnou následující měsíce.
Zlepšuje se podle Vašeho názoru povědomí o franšízovém způsobu podnikání v České republice?
Vzhledem k době, po kterou se snažím já osobně, ale i Česká asociace franšízingu a další subjekty, bych očekávala větší povědomí o franšíze. Pořád se objevují lidé, kteří doplatili na "pozlátko" franšízingu, protože nevěděli, co mají od nabídky konceptu očekávat, o co se mají zajímat a jak vyjednávat. Někdy se mi zdá, že lidé považují franšízing za lék na jejich problém jako je nezaměstnanost nebo neúspěch ve vlastním podnikání.
V zahraničí je rozvoj prostřednictvím franšízantů poměrně běžný. Firmy jej využívají hojně. Proč tomu podle Vás tak není i u nás?
Ano, v zahraničí je franšízing více využíván domácími firmami k expanzi na nové trhy. Zejména proto, že se jedná o levnější formu vstupu na trh, takže ušetřené prostředky mohou věnovat dalšímu rozvoji, třeba zdokonalování techniky a technologie, inovacím. U nás firmy mnohdy nemají dostatečné sebevědomí na to, aby dokázaly svůj podnikatelský koncept vnímat jako jedinečný, opakovatelný, dlouhodobě efektivní. Dávají přednost vlastnictví řetězců před jejich řízením prostřednictvím franšízy. Proto stále větší část celkových výkonů realizovaných franšízovými firmami tvoří zahraniční řetězce.
Dle našeho Franchising reportu 2014 počet sítí u nás neustále roste. Jaká budoucnost čeká tuzemský franšízový podle Vás?
Se závěrem Franchising reportu 2014 lze souhlasit. Tuzemský franšízing se dle mého názoru začne rozvíjet rychleji než doposud. Řada firem se inspiruje od již fungujících českých franšíz, které expandují nejen na českém trhu, ale zaznamenaly úspěch i na zahraničních trzích. Svou roli také začne hrát znalost teorie franšízingu, jeho výhod i rizik, která jsou spojena s jeho nedůsledným uplatněním. Očekávám, že absolventi, kteří prošli mými kurzy, začnou uplatňovat svoje znalosti v praxi.
PŘEČTI ČLÁNKY

„Nízké náklady a rychlá návratnost dělají z Edukido ideální volbu pro ty, kteří chtějí podnikat a zároveň podpořit rozvoj dětí,“ říká provozní ředitel Bartłomiej Misztal.
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
Ochrana značky není jen formalita. Tereza Hrabáková z advokátní kanceláře Havel & Partners vysvětluje, co vše je potřeba zvážit již před registrací a jakým chybám se vyhnout.
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Máte originální podnikatelský nápad a zdravý obchodní model. Jak z něj udělat franšízu? Na to vám odpoví Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system franchise services.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Téměř polovinu franšízových partnerů McDonald's v Česku tvoří ženy a jsou úspěšné. Jako majitelky vedou hned několik restaurací.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI