Nacházet nové příležitosti

Máte za sebou další ročníky soutěží Exportní cena, Štiky českého byznysu a Ocenění českých podnikatelek. Jak se letos soutěžilo?
Soutěžilo se fantasticky. V rámci všech projektů můžeme pozorovat růst ekonomiky. V rámci Štik českého byznysu vítězové překročili hranici 700 bodů INDEXU zakladatele projektu společnosti Coface Czech. INDEX 1000 je souhrnným ukazatelem pěti parametrů za poslední tři hodnocené roky, a to ziskovosti, likvidity, růstu obratu a zadluženosti, kdy každý z nich může nabývat maximálně hodnoty 200. Export má bezpochyby stoupající tendenci již několik let. Dle názorů samotných expertů stojí nejvíce za stoupající tendencí současná měnová politika, kvalifikovanější zaměstnanci a rostoucí investice do nových technologií. V letošním 18.ročníku Exportní ceny DHL UniCredit pod patronací CzechTrade jsme měli rekordní počet přihlášených, kterých bylo 121. Do finále se dostalo 113 firem, kdy 51 firem soutěžilo v kategorii malá firma a 62 firem v kategorii středně velká firma. Nárůst vývozu z České republiky v letech 2014/2013 zaznamenal 13% a v rámci vývozu soutěžících účastníků Exportní ceny zaznamenal nárůst 30%.
A jak je na tom soutěž Ocenění českých podnikatelek?
Skvělá čísla jsme zaznamenali i v Ocenění Českých Podnikatelek. Na základě ratingu a skóringu odborného garanta, projektu, kterým je CRIF – Czech Credit Bureau, splnilo v roce 2015 kritéria 17 929 obchodních společností vlastněných ženami. Do semifinále pak odborný garant nominoval a doporučil 649 českých podnikatelek s obratem od 10mil ročně do cca 4miliard ročně. Ve finále 8. ročníku soutěžilo rekordních 86 společností. Zajímavé je se také podívat na celkový rozsah projektu, protože za 8 let projektu porota vybírala z celkového počtu 101 832 podnikatelek, kdy v semifinále soutěžilo 2 549 ze kterých vzešlo 328 finalistek a následně 77 vítězek s nejlepšími ekonomickými výsledky. Firmám se zkrátka daří. Naše projekty jsou do také jisté míry propojené – růst ekonomiky, který vidíme ve Štikách, souvisí s velkým nárůstem exportu, jehož jsme svědky v Exportní ceně, a do exportu se pouští i stále větší počet podnikatelek. Naše analýzy ukázaly, že exportuje 32 % žen.
Jak se z Vašeho pohledu v poslední době mění české podnikatelské prostředí?
Nejúspěšnější podnikatelé jsou ti, kteří dokážou nacházet nové příležitosti a flexibilně se přizpůsobovat změnám. Během krize museli naleznout a přijmou spoustu nových řešení a inovací, což se jim nyní vrací. Prostředí se stabilizuje a zúročuje se vnitřní síla, kterou podnikatelé museli najít během krize. Na základě studií našeho odborného garanta CRIF – Czech Credit Bureau a auditora NSG Morison nyní nastává další důležitá výzva, které budou muset podnikatelé čelit, a tou je generační výměna ve vedené. Klíčem k přežití na trhu bude, jak se jim podaří s touto výzvou vypořádat. Rostoucí ekonomika a rozvoj firem s sebou navíc přinesl ještě jeden aspekt, se kterým musí počítat především technicky zaměřené společnosti, a tím je nedostatek kvalifikovaných lidí.
Stále se říká, že v České republice panuje pověstná „blbá nálada“. Vnímáte i Vy tento dojem při svém podnikání?
Já si nemyslím, že by panovala zvlášť „blbá“ nálada. Každá doba s sebou nese své problémy a je na každém z nás, jak se s nimi vyrovná. Pro podnikatele to platí obzvláště, protože mají velkou zodpovědnost nejen za sebe, ale i za své lidi.
Při organizaci jichž zmíněných soutěží se setkáváte s řadou úspěšných podnikatelů. Je něco, co mají ti úspěšní společné?
Mají odhodlání jít za svým cílem, nadšení a zapálení pro věc. Nenechají se odradit překážkami. Podnikání znamená, že děláte 95 % věcí, které musíte, a 5 % věcí, které chcete. A podnikatelé se liší se tím, že dokážou mít radost právě z těch pěti procent.
Jsou pro Vás jejich příběhy inspirací? V čem konkrétně?
Vždy jsou pro mne inspirující příběhy, kdy podnikatelé dokázali využít k dobrému nesnadnou životní situaci. Překážu, která by ostatní poradila, se rozhodnou překonat a jejich handicap se stane jejich hybnou silou. Příkladem tohoto principu je Terézia Svátová, vítězka Ocenění za inovativní řešení v Ocenění Českých Podnikatelek, která začala podnikat kvůli svému dlouhodobému onemocnění. Její handicap jí přivedl k tomu, aby začala pomáhat druhým, kteří to potřebují. Nakonec se ji podařilo zavést na trhu dosud neznámé přírodní potraviny, aby pomáhaly všem nemocným lidem a těm, kteří touží po zdravém životním stylu.
Jedny ročníky jsou u konce, předpokládám, že na dalších již začínáte pracovat. Chystáte nějaké novinky, o nichž můžete mluvit již nyní?
Naším prvořadým cílem je udržitelný rozvoj našich projektů. Ukotvit to, co jsme již dokázali, a získávat nové soutěžící i nové porotce. Novinky si zatím necháváme jako překvapení a odhalíme je v pravý čas, abychom z nich mohli mít radost my i noví soutěžící a účastníci našich projektů.
PŘEČTI ČLÁNKY

Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Máte originální podnikatelský nápad a zdravý obchodní model. Jak z něj udělat franšízu? Na to vám odpoví Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system franchise services.
Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI