Franšízing je stále kvalitnější

pondělí
11.04.2016
Jaké chyby dělají nejčastěji začínající franšízoři nebo franšízanti? Nejen o tom se v Rozhovoru týdne rozpovídala doc. Lenka Turnerová z Vysoké školy hotelové v Praze.
 

Tématem franšízingu se zabýváte již řadu let. Pozorujete nějaký vývoj zájmu studentů o toto téma?

O franšízing byl vždy velký zájem z řad studentů. Jedná se o předmět, který si studenti vybírají nepovinně, takže se dá hovořit o skutečné snaze "přijít mu na kloub". Posun je vidět v kvalitě vstupních znalostí. Řada studentů již má na rozdíl od minulé doby základní znalost této formy podnikání a chce se zdokonalit, eventuálně připravit pro přijetí nebo dokonce vytvoření vlastního franšízového podnikání.

Data o franšízovém trhu známe. Změnilo se podle vás nějakým způsobem jeho fungování za poslední roky?

Franšízing nabývá v posledních letech na kvalitě. Vyučuje se na vysokých školách (Vysoká škola hotelová otevřela specializaci Franšízing), firmy projevují zájem o organizování kurzů "na míru“. Roste podíl českých franšízových firem na celkových výkonech, což považuji za velký úspěch vzhledem ke skutečnosti, že v Česku franšízing nastartoval prostřednictvím zahraničních firem, jejichž podíl na výkonech byl stoprocentní.

Co podle Vás brání v České republice masivnějšímu rozvoji franšízového podnikání?

Masivnějšímu rozvoji franšízingu u nás brání podle mého názoru dostatečné sebevědomí úspěšných českých firem. Neuvědomují si, že v případě expanze formou franšízingu by dosáhly daleko většího podílu na trhu rychleji a laciněji. Je však nutné, aby věnovaly pozornost přípravě vstupu na trh, výběru lokality, výběru franšízového partnera. Je také nutné zvážit, zda současný produkt je dlouhodobě udržitelný na trhu a zda nejde do střetu s kulturami zemí uvažovaných pro vstup.

Ve světě se koná řada franšízových akcí. Myslíte si, že je jejich u nás dostatečné množství na to, aby se tato oblast řádně zpropagovala? V listopadu se poprvé uskuteční Veletrh franchisingu v Praze, může k další propagaci přispět?

Nemyslím si, že ve světě je výrazně víc franšízových akcí než u nás, v relaci k počtu obyvatelstva a podnikatelských subjektů. Firmy na našem území daleko méně prezentují franšízing uvnitř. Zřídkakdy zaměstnanci vědí o tom, že jsou součástí franšízové firmy a přitom jsou potenciálními franšízanty! Veletrh franchisingu v Praze chyběl a určitě bude prospěšný nejen pro propagaci franšízingu, ale i pro rozšíření znalosti tohoto pojmu a možných očekávání širší veřejnost.

Jaké chyby nejčastěji dělají lidé, kteří se rozhodnou podnikat ve franšíze?

Z de je třeba odpověď rozdělit na dvě části. Franšízoři dělají chybu v tom, že ve snaze maximálně ušetřit se neporadí a pak podcení některou důležitou část franšízového konceptu. Velmi často nedodají potřebné informace právníkovi, který pak ve smlouvě neošetří případná rizika plynoucí z provozu. Chybou je podcenění prvků jednotného vystupování, jako je image nebo logo, absence výchovy a vzdělávání, koncepce inovací a tak dále. Franšízanti  očekávají od franšízora individuální přístup při vyjednávání podmínek fungování vztahu, ale kvalitní franšízing má svá pravidla stanovená pevně. Tak mnohdy raději vstoupí do riskantního volného vztahu, než ocení pevný přístup. Další chybou je nedodržování provozní příručky třeba v oblasti sortimentu a jeho rozmístění v provozu, nebo obcházení různých pravidel na norem. Mnohdy je franšízový koncept narušován vlastní inovativní aktivitou bez souhlasu franšízora.

Jste porotkyní soutěže Franchisa roku. Co od jejího prvního ročníku očekáváte?

Pro mě je ctí být porotkyní prvního ročního soutěže Franšíza roku zejména proto, že jsme evidentně ve stadiu, kdy je z čeho vybírat a kdy je možné tvořit kritéria pro výběr toho nejlepšího. A tím rozhodně přispíváme k další precizaci této formy podnikání u nás. Světu dáváme najevo, že náš franšízing je hoden evaluace a připraven vytvářet vlastní, tedy české konkurenční subjekty. Současně je to také signál, že naši potenciální franšízoři a franšízanti vědí co od tohoto konceptu očekávat a jsou tedy připraveni stát se opravdovými partnery na obou stranách smluvního vztahu. Jsem přesvědčena, že právě toto se dá od prvního ročníku soutěže Franchisa roku očekávat a jsem připravena to podpořit.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017