Franšízové trendy 2017/2018

Získávat kvalitní franšízové partnery je čím dám tím těžší. Vzhledem k více než příznivé situaci na trhu práce a nedostatečnému počtu kvalifikovaných pracovníků se potenciální franšízanti totiž zpravidla domnívají, že je snadné najít dobré, lukrativní zaměstnání, nebo udělat rychle kariéru v rámci své současné společnosti. Proč se pak pouštět do riskantního podnikání, byť třeba franšízing nabízí do jisté míry i jasné záruky úspěchu? K čemu nezávislost, když se zaměstnancům firem daří, a jsou spokojeni?
Požadavky franšízora navíc mohou být stejně zavazující a svazující jako požadavky klasického zaměstnavatele. Jenže bez nároku na placenou dovolenou, výhodného zdravotního pojištění, či vyhlídek na vysoký starobní důchod. Franšízoři, kteří chtějí s nabídkami na nové franšízy u adeptů uspět, jsou proto nuceni lákat své obchodní partnery na nové speciality a speciální výhodné nabídky. Tento fakt přinesl na franšízový evropský trh několik viditelných nových trendů.
1. Franšízanti vlastní vícero franšíz jedné značky
Nedostatek franšízových partnerů v posledních letech vede k tomu, že franšízové systémy se stále častěji rozšiřují za pomoci svých stávajících partnerů v rámci tzv. multi-unit franšízingu. Majitelé franšízové licence vlastní a provozují vice franšíz jedné společnosti. Tento přístup však není pro mnohé stávající licenční partnery ani vhodný, ani žádoucí. Požadavky a pracovní profil franšízanta se totiž v takovém případě výrazně mění.
V USA vlastní více franšíz na 20 % všech franšízantů, a multi-unit franchising využívá až polovina tamních sítí. Velkou část z nich trápí kromě jiného nástupnictví nové generace franšízantů, kteří by se postarali o úspěch stávajících poboček úspěšných franšízových sítí v následujících desetiletích. Těch je totiž kriticky málo. Multi-unit franšízing je proto (i přes svoji rostoucí popularitu) řešením trochu z nouze, a bývá mnohdy problematičtější a náročnější než klasický franšízing, kdy franšízant vlastní pouze jednu provozovnu.
Zatímco i u nás mnoho franšízantů řídí své podnikání samostatně a navíc se aktivně podílí např. na výrobě, franšízing s více jednotkami často vyžaduje naopak výhradně manažerskou odpovědnost za řízení nově vzniklé franšízové "podsítě". Pro mnoho franšízových partnerů, kteří spíše než obchod jako takový milují své obory podnikání, nemusí být proto přechod na řídící pozici právě atraktivní vyhlídkou na budoucnost. Navíc v takových případech obvykle franšízantům značně naroste jak míra pracovní zátěže, tak osobní zodpovědnost. Problematické bývá i hledání vhodného personálu pro franšízy, což také odrazuje mnohé odvážlivce.
2. Do malých franšízových sítí vstupují velcí investoři
S trendem multi-unit franšízingu přišel do Evropy i nárůst počtu firem, které využívají pro expanzi investory, jež vlastní často právě vícero franšíz, a stávají se tak v podstatě podílníky celé značky. Přinášejí do společnosti žádaný kapitál i manažerské schopnosti, které v nich mnohdy citelně chybí. Často mívají od počátku v plánu otevřít hned několik franšízových poboček, jejich počet i podoba by měly být jasně stanovené v licenční smlouvě. Příkladem může být například společnost KFC. Americký řetězec rychlého občerstvení se globálně rozšiřuje za pomoci finančně silných franšízantů jako je polská společnost AmRest, nebo australská franšízová skupina Collins Foods Limited.
Ne mezinárodním poli se tak i v Evropě vytvořila v posledních letech skupina velkých firem, které stejně tak vlastní více franšízových značek (jedná se pak o tzv. multi-brand franšízing). Multibrandová franšízová strategie je rozšířená například v maloobchodním prodeji. Firmy či majitelé s více franšízovými jednotkami se v takovém případě stávají národním či nadnárodním partnerem hlavního franšízora (majitele značky). Již zmiňovaný polský AmRest je například nejen hlavním evropským master-franšízantem KFC, ale také stěžejním partnerem dalších velkých franšízových systémů jako je Starbucks, Pizza Hut nebo Burger King. Zájemci o klasickou zahraniční franšízu nemají za konkurence podobných gigantů pražádnou šanci.
3. Franšízové značky přerůstají státní hranice
Tlak, který se stále častěji projevuje v malých a středních franšízových systémech, je také důsledkem rostoucí konkurence finančně silných mezinárodních hráčů, kteří jsou navíc někdy podpořeni agresivními investičními společnostmi. Některé evropské franšízové systémy proto usilují o vlastní expanzi a růst závazků na mezinárodní úrovni, a chtějí být v tomto směru atraktivní také pro investice.
Hledání nových franšízových partnerů je pro firmy stále náročnější, nabízejí proto mnohdy velmi výhodné nabídky spolupráce. Pokud se rozhodnou růst za hranice domoviny, výhodným řešením pro ně bývá spojení s finančně silným partnerem, který dominuje trhu v cílové lokalitě.
Převzetí malých lokálních podniků zahraničními investory bude stále častějším řešením tam, kde vlastní síly pro další růst franšízové sítě již nestačí. V Česku je ideálním příkladem koupě Forsty’s Pizzy, kterou "spolkla" loni španělská franšízová síť Telepizza. V Německu v roce 2016 podobně získala společnost Domino Pizza Enterprises a Domino Pizza Group z Velké Británie přední německý franšízový systém Joey’s Pizza. Cíleně dochází ze stejných důvodů i ke spojování samotných franšízových značek pod jednu "střechu", u nás se takto sloučily např. firmy Sklizeno, My Food a Náš grunt.
4. Podmínky franšízové spolupráce musí být transparentní
Spolu s růstem požadavků ze strany uchazečů o nové franšízy jsou nuceny franšízové sítě a franšízoři stále více otevřeně hovořit o podmínkách licenčních smluv. Výhodami a speciálními nabídkami lákají do svých řad nové franšízanty, a snaží se je motivovat k maximálním výkonům. Mnohé značky proto například zcela upustily i od samotných licenčních poplatků, a inkasují pouze procenta z měsíčního obratu svých franšíz. Tlak na co možná nejvýhodnější podmínky pro franšízanty způsobil také rostoucí požadavky na přesnost a detailnost franšízových smluv, které stále častěji obsahují např. i zevrubné obchodní plány pro jednotlivé franšízové pobočky, a jsou tak větší zárukou pro návratnost vložených investic.
Všechny tyto trendy však mají jedno společné - pomalu, ale jistě zvětšují propast mezi klasickými franšízory, franšízanty a franšízovými systémy, a značkami, které bez provozní účasti vlastní silní investoři a dominantní mezinárodní hráči. První vstupovali do podnikání kvůli obživě rodiny, splnění životního snu, nebo prostě kvůli práci, kterou měli rádi. Druzí vnímají obchod a firemní politiku čistě jako svůj ekonomický zájem. Soustředí se spíše na hladký chod celé franšízové sítě.
Na hodnocení, zda se franšízing v Evropě ubírá na začátku roku 2018 tím správným a kýženým směrem, není nyní vhodná chvíle. Nicméně je zjevné, že z malého lokálního podnikatelského modelu přerůstá v obrovský celistvý mezinárodní obchodní systém, v němž se nejlépe cítí velcí i malí investoři, a nikoliv podnikatelé jako takoví. Velkou chybou by se mohl postupem času stát i fakt, že se z něho zároveň vytrácí jeho největší síla - totiž osobní zápal a zodpovědnost malých franšízantů, díky nimž každá franšíza (byť třeba vlastněná globální značkou typu McDonald’s) zůstávala podnikem s rodinným duchem a hodnotami.
Uklidňujícím je v tomto směru na druhou stranu fakt, že do Česka některé západní trendy - a to ani ty evropské - nikdy nedorazí ve své původní síle. V ČR je franšízing i na přelomu let 2017 a 2018 stále ve fázi popubertálního dospívání, zralého poznávání, a nadšeného očekávání dalšího rychlého rozvoje.
PŘEČTI ČLÁNKY

Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Volný čas po práci pro většinu lidí znamená příjemné aktivity, zároveň je to také podnikatelská příležitost. Franšízová síť Regatta to naučila už přes 250 franšízantů v Evropě.
Franšíza s luxusním designovým nábytkem Divani & Sofa' vstupuje na náš trh. Umí zaujmout koncové i B2B klienty.
Ve Varšavě se od 24. do 26. října koná další ročník franšízového veletrhu. Prozradíme vám, proč si tuto největší středoevropskou akci s touto tématikou zapsat do diáře.
Záběry z dronu mohou přinášet přesná data, úspory nákladů i emoce. Franšíza COPTRZ umí zákazníkům taková zadání splnit.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...