7 důvodů pro franšízu

Čtvrtek
21.12.2017
Důvodů, proč je pro začínající podnikatele výhodné zapojit se do franšízové sítě, je celá řada. Vybrali jsme sedm z nich.
 

1. Jméno k nezaplacení

Vybudovat značku, při jejímž vyslovení potenciální zákazníci okamžitě vědí, oč tu běží, trvá léta, někdy i desetiletí. Díky franšízovým licencím můžete toto období „přeskočit“ a začít hned těžit ze známého a dobrého jména sítě, jejíž jste součástí. Odpadnou vám navíc starosti se zařizováním ochranných známek, autorských práv a dalších záležitostí spojených s budováním nového brandu. Nespornou výhodou je pak fakt, že vás a vaši značku poznávají zákazníci hned na začátku.

2. Osvědčený recept

Know-how, strategie, to vše musí vedení nové firmy neustále vyvíjet, prověřovat a inovovat. A právě přístup k ucelenému a osvědčenému know-how je jednou z přímých výhod, které franšízant přistoupením k franšízové síti získává. Samozřejmě, většinou to není zadarmo a franšízant musí do zisku licence investovat určité finanční prostředky. Nicméně, v drtivé většině případů je investovaná částka nižší než v případě, kdy by rozjížděl svůj vlastní byznys. Vyvaruje se také díky tomu chyb, kterých by se s určitostí v začátku podnikání dopustil. Poskytovatel licence je totiž již udělal za něj a poradil si s nimi.

obchod oděvy vstup

"Přímý prospěch z přistoupení k franšízové síti má franšízant především v přístupu k know-how nebo již hotovému receptu „jak úspěšně podnikat.“ S relativně malým kapitálem franšízant získává ekonomický recept, který by jinak musel nákladně vytvořit sám," potvrzuje Lenka Nováková, konzultant poradenské společnosti PROFIT system franchise services.

3. Pomocná ruka

Cílem každého správného franšízora je, aby jeho franšízant mohl dosáhnout stejných úspěchů jako on, a to jak jen je to možné. Ona pověstná pomocná ruka vám tak velmi často pomůže již s vyhledáváním vhodného místa a prostor, podpoří vás již v počátcích budování vlastního byznysu. Tím však samozřejmě podpora franšízora nekončí. Aby mohl váš byznys správně šlapat, je v zájmu franšízora naučit vás vše potřebné.

Proto je téměř v každém franšízovém konceptu standardem, že vám a vašim zaměstnancům poskytne školení ve všech důležitých oblastech jako je například účetnictví, řízení pobočky, výroba a zpracování produktů, systém poskytování služeb, marketing, propagace nebo merchandising.

4. Návod na úspěch

Často se stává, že franšízant nemá s branží, do které vstupuje, velké zkušenosti – někdy dokonce žádné. S tím však franšízor dopředu počítá. Proto, kromě již zmiňovaného školení, poskytuje další podporu při orientaci v provozování pobočky. Činí tak prostřednictvím operačního manuálu, nebo chcete-li provozní příručky. Tu můžeme označit s trochou nadsázky jako kuchařku plnou receptů, podle nichž lze úspěšně vést vlastní pobočku franšízové sítě. Poskytovatel franšízové licence také disponuje velkým množstvím informací o trhu, o něž se neváhá podělit se svým franšízantem a poskytnout mu tak výhodu před konkurencí.

5. Menší risk, větší jistota

Velkým benefitem přistoupení k franšízové síti je také snížení rizik spojených s chodem pobočky a podnikáním vůbec. Díky tomu může být franšízant jistější při jednání s obchodními partnery a případně finančními institucemi a také úřady. Zkušenosti ze zahraničních trhů ukazují, že počet úpadků společností působících v rámci franšízových sítí je podstatně nižší než u těch, kteří podnikají na vlastní pěst.

6. Společně do reklamy

Podstatou úspěšně působícího podniku je v mnoha případech správně realizovaný marketing. Pomoc s jeho přesným zacílením a odpovídajícím nastavením je k nezaplacení! Stejně tak podělit se o náklady na marketingové kampaně. Franšízant jako samostatný obchodník by si nikdy nemohl dovolit koupit velkou reklamní kampaň v médiích na celostátní úrovni. Navíc by to v tak malém měřítku nemělo ekonomický smysl. Praxe je tedy taková, že franšízor zajišťuje celostátní marketing, na bedrech franšízanta je pak marketing na regionální úrovni.

7. Lepší podmínky díky síti

Nastavení dobře fungující spolupráce s dodavateli je v podnikání pro začátečníky mnohdy poměrně složité. Podnikatelé působící v rámci franšízové sítě si mohou těžkosti s tímto ušetřit. Franšízor totiž ve většině případů vyjednává smlouvy s dodavateli pro celou síť. Díky tomu je schopen dosáhnout daleko lepších podmínek, než by mohl vyjednat i ten nejlepší vyjednavač jednající pouze sám za sebe.

Známé pořekadlo říká, že ve dvou se to lépe táhne. A platí to i v podnikání. V případě toho franšízového snad dvojnásob. Největším benefitem pro franšízanty je totiž právě partnerství, které vstupem do franšízového konceptu uzavřeli. Díky němu mohou těžit ze zkušeností nejen poskytovatele licence, ale i dalších kolegů-franšízantů v síti. Proto uvažujete-li o vlastním podnikání a nemáte s ním velké zkušenosti, projděte nabídku franšízových konceptů. Co když mezi nimi čeká váš úspěch.

Poradci PROFIT system®.

lnovakova@profitsystem.cz