3 cesty k velké budoucnosti

Aktuální situace na světových trzích i její vývoj mají vždy přímý vliv na podnikatele a jejich aktivity, a výjimkou nejsou ani franšízové společnosti. Globální ekonomiku ovlivňují mnohé aspekty, které mění i tradiční franšízové modely, jejich obchodní podmínky, přístup k zákazníkům, ale i například marketingové strategie.
Franšízové značky, které byly v uplynulých desetiletích úspěšné, hledají pod vlivem trendů nové způsoby získávání vhodných franšízových partnerů, a snaží se svým zákazníkům skrze ně zajistit přesvědčivý zážitek při prodeji či jiné obchodní aktivitě. To vše vytváří ve franšízovém byznysu konkurenční prostředí, v němž nemůže zvítězit každý. V čem zásadním se v tuto chvíli liší významné franšízové společnosti od těch neúspěšných?
Dokáží uspokojit několik generací
Vzhledem k nástupu mladších generací - jejichž chování ve společnosti je značně odlišné od těch starších - je třeba, aby perspektivní podnikání bralo ohled na jejich potřeby a požadavky, a k tomu je zcela nutné je dobře znát. Pokud se velkým franšízovým společnostem podaří přizpůsobit svou strategii jejich zájmům, šance na úspěch v následujících letech si tím značně zvýší. Stačí se podívat na velké globální hráče jako je McDonald’s, Subway, či třeba IKEA, kteří se vydali právě touto cestou. Cílí především na zákazníky ve věku od 20 do 40 let, kteří jsou nyní v nejproduktivnějším věku. Kdo v tomhle závodě "zaspí na startu", ztrátu už někdy těžko dožene.
Ty nejprogresivnější firmy se snaží zástupce mladé nastupující generace také nalákat ke spolupráci. Kromě jiného tak mohou lépe poznat jejich životní hodnoty a cíle, navíc právě v jejich řadách roste mnoho odborníků s odvahou riskovat a zkoušet nové věci, což je další předpoklad růstu sítí v blízké budoucnosti. Nutné přitom není se nastupujícím generacím zcela přizpůsobovat, ale spíše vytvořit pro ně podnětné prostředí a firemní kulturu, v jejímž rámci budou přirozeně aktivní, a kde je práce bude bavit - jinak totiž zase brzy odejdou jinam.
Umí využívat sociální média
V době masivního nástupu moderních technologií, které stále více ovlivňují i celý podnikatelský svět, se jako přednost ukazuje schopnost naučit se využívat novodobé komunikační kanály. Mezi ty nejrozšířenější patří sociální sítě jako Facebook, Twitter, Google, Linkedin či Instagram. Jejich naprosto nedostižná výhoda oproti klasickým prodejním komunikačním nástrojům jako je tisk, rozhlas či televize, spočívá v jejich široké ekonomické dostupnosti. Sociální sítě mají svou sílu i díky tomu, že mladé generace spoléhají na tamní informace spíše než na jakýkoliv jiný zdroj.
CrossCafe je ideálním příkladem rostoucí franšízové sítě, která se orientuje především na lokální byznys, a cílí přitom na města s turistickým potenciálem či větší koncentrací mladých studentů (Plzeň, Olomouc, či Hradec Králové)
Ať už půjde o doporučení výrobků, kritiku nějaké výrobní značky, či radu kde nejlépe nakoupit v rámci segmentu, mladí dají stále více na osobní doporučení, a nikoliv na "oficiální" informace v běžných sdělovacích prostředcích. Přítel na sociální síti, byť anonymní, pro ně představuje důvěryhodnější zdroj než třeba velkoplošná reklama nebo novinář, a je celkem jedno, jestli jde např. o veřejnoprávní nebo soukromé médium. Mileniálové i další mladí obchodníci a zákazníci věří totiž především sami sobě a vlastním zkušenostem. A sociální sítě jim navíc dávají možnost o věcech v rámci dialogu spolurozhodovat.
Hledají rovnováhu mezi standardy a nezávislostí
Franšízing je už ze své podstaty založený na předpisech, příkazech, nařízeních a smlouvách. Bez jasných pravidel nefunguje žádný systém. Potřeby současného trhu a mladších generací jsou však opět poněkud odlišné - žádají pro své podnikání větší volnost a nezávislost, a to i v rámci franšízových sítí. Úspěšné koncepty se snaží tyto požadavky vyslyšet, byť určitě ne za každou cenu. Lze předpokládat, že franšíz se striktními pravidly pro franšízanty bude do budoucna spíše ubývat, a na síle budou nabírat sítě, které naopak dávají přednost individuálnímu přístupu, říká Lenka Nováková z poradenské společnosti PROFIT system franchise services.
Tradiční franšízové modely se budou muset alespoň částečně přizpůsobit a změnit, dokud generace zákazníků i franšízantů, které jim zajistily úspěch v posledních 20 letech, nezestárnou a nezmizí z trhu. Ve svém následku může tento trend změnit i celý franšízový průmysl ve prospěch franšízantů, kteří by měli mít poté v sítích větší rozhodovací práva a pravomoc než dosud, dodává Lenka Nováková. Očekávatelný je proto také nárůst lokálního byznysu a jeho vlivu na hospodaření sítí, jak i u nás ukazují progresivní domácí značky jako například Sklizeno, UGO, CrossCafe či Svět zdraví.
PŘEČTI ČLÁNKY

Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Zajímají vás nové franšízové koncepty? Určitě navštivte Franchise Expo 3. dubna 2025 v Budapešti.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
„Nízké náklady a rychlá návratnost dělají z Edukido ideální volbu pro ty, kteří chtějí podnikat a zároveň podpořit rozvoj dětí,“ říká provozní ředitel Bartłomiej Misztal.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI