Franšízing v Číně: pro i proti

Zlaté devadesátky / V 90. letech přišly do Číny západní gastronomické značky jako KFC, Pizza Hut, McDonald’s, většinou za pomoci čínského partnera. Síť KFC otevřela první franšízu na největším asijském trhu v roce 1992, McDonald’s po velkých přípravách dokonce až v roce 2004. A to přestože tamní trh je americkým společnostem velmi nakloněn, a jejich obliba především u mladých Číňanů v té době strmě rostla.
Úterý
15.05.2018
Franšízový obchodní systém pronikl do komunistické Číny na konci 90. let. Za poslední dva roky tamní franšízový trh narostl o 22 %.
 

Nemožnost používat původní či anglický název značky a firmy, anebo neustálá regulace a kontroly ze strany státních institucí. Franšízový trh v Číně má mnohá specifika, na která by se měl připravit každý podnikatel, který uvažuje o expanzi na hlavní asijský trh. Franšízing v Číně ušel za posledních 15 let dlouhou cestu, ještě v 90. letech neexistovalo v tamní řeči ani jednoslovné označení pro tento specifický obchodní model (používal se výraz obchodní řetězec). Velká změna nastala pak v Číně v roce 1997, kdy vláda založila franšízovou asociaci The China Chain Store and Franchise Association (CCFA), aby mohla regulovat rostoucí franšízový trh v zemi.

Čínská asociace má nyní na 900 členů, kteří vlastní na 180 tisíc franšízových poboček po celé Číně. Celkem na tamním trhu působí téměř 5 000 franšízových značek. V roce 2010 franšízový trh v Číně generoval již na 300 miliard dolarů, což bylo zhruba 13 % celkového maloobchodního prodeje v zemi. Prodeje nejlepších 120 franšíz v Číně dosáhly v témže roce k částce 52,4 miliardy dolarů. I to je jeden z důvodů, proč za licenci na provozování franšízy v Číně zájemci zaplatí i 50 tisíc dolarů, a když se připočte poplatek za územní exkluzivitu, částka může v případě takové Šanghaje přesáhnout i milion dolarů za jednu jedinou franšízu. 

Pravidlo 2 + 1 a potvrzení o podnikání

Současný termín pro franšízing zahrnuje v Číně obchodní formáty (stejně jako v USA) i dohody o distribuci produktů. Dále může být v rámci franšízingu v Číně licencováno právo na nehmotné duševní vlastnictví (sem patří např. obchodní tajemství nebo patentovaná technologie, spadající pod definici povolení), pokud franšízant zaplatí za provozování podnikání pod zavedenou značkou poplatek, a majitel značky dodržuje v síti jednotný provozní režim. Právě duševní vlastnictví je ale v Číně stále problematickým pojmem, vymahatelnost práva je v tomto ohledu velmi slabá. V roce 2006 například musela své logo i název firmy chránit během soudního sporu společnost Starbucks.

Čínské zákony stanovují podmínky pro otevření prvních franšízových poboček v rámci obchodních sítí. Poskytovatel franšízy musí podle nich vlastnit "zralý obchodní model a být prokazatelně schopný poskytovat franšízantovi dlouhodobé obchodní vedení, technickou podporu, obchodní školení a další služby". Musí vlastnit alespoň dvě prodejny přímého prodeje a musí podnikat v zemi déle než rok (tzv. pravidlo 2 + 1). U zahraničního franšízora ​​se přímo nevyžaduje, aby se obchody s přímým prodejem nacházely v Číně. Musí ale poskytnout potvrzení o podnikání (včetně čínského překladu) od notářského úřadu a místního čínského velvyslanectví nebo konzulátu.

Některé společnosti poskytují podobně jako u nás licence menším firmám, které posléze zakládají jejich další franšízy. Nejvíce jich působí v prodeji potravin. Takto se do každého třetího většího čínského města dostala např. značka Papa John, stejně expanduje v Číně KFC. Problém bývá i s personálem. Franšízy se často setkávají s obtížemi při hledání místních manažerů, kteří by měli zkušenosti s provozem firmy. Výdaje na školení jsou vysoké, stejně jako míra fluktuace výkonných pracovníků, kteří po absolvování tréninku odcházejí za lepším výdělkem. Rozvoj značek v Číně ztěžuje i kulturní rozmanitost jednotlivých částí a její velikost. Podnikatelé zřídkakdy přerostou hranice jednoho regionu. Franšízor tak musí spravovat více licencí, což vyžaduje více času a energie než v jiných velkých zemích, jako je třeba Indonésie.


Obří Starbucks / Obchodní potenciál nejlidnatější země světa láká i mnohé evropské obchodníky, proniknout na tamní trh však není vůbec jednoduché. Uspět se v Číně snaží i Starbucks, který má v Šanghaji vůbec největší kavárnu
Kontaktní formulář
Kontaktní formulář
If you see this, leave this form field blank

Populární na fóru

Jak vydělat peníze na YouTube?

Flexibilní půjčka pro každého: MARCELA.KREJSOVA01@GMAIL.COM. Půjčte si od 50 000 do 45 500 000 Kč na cokoliv a splácejte nebo odkládejte o měsíc po každém...

1 komentář(e)
posledni 31.05.2024
Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017