3, 2, 1 … Start (up)

Podpora od státu / 50 mil. EUR rozdělí českým startupům Fond rizikového kapitálu, jehož cílem je podpora startapů v přístupu ke kapitálovému financování svého rozvoje.
Pátek
07.09.2018
Facebook, Apple nebo Google. Všechny tyto značky mají jedno společného. Na začátku byly startupy.
 

Definic startupů existuje již celá řada, nicméně většina z nich klade důraz hlavně na potenciál růstu projektu a možnost jeho rozšiřování. Pojem startup se poprvé objevil v jednom z článků amerického magazínu Forbes, a to ve spojení s nově zakládanými společnostmi v 70. letech minulého století. Se vzrůstající popularitou internetu a moderních technologií v polovině 90. let nabyl tento termín na významu, zejména ve Spojených státech amerických. Významnou roli v tom sehrálo i kalifornské Silicon Valley, které bychom mohli označit za jeden z prvních podnikatelských inkubátorů. Postupem času se trend budování startupů rozšířil do celého světa.

Franšíza jako startup 

Pozadu ale nezůstávají ani mladí začínající podnikatelé z Česka. V místním prostředí se jako hlavní společný znak všech projektů jeví inovace. A to nejen ve formě inovativního produktu, ale zejména inovativního byznys modelu. A tímto labelem inovativního byznys modelu bychom mohli označit například i model franšízy.

V českém prostředí momentálně převažují projekty z oblasti informačních technologií. Důvodem jsou podle Filipa Brady, partnera ve společnosti Smart Dialog, zejména relativně nízké náklady spojené s jejich vytvořením a také fakt, že zde existuje řada podnikatelů, kteří již v této oblasti dokázali firmu rozjet a prodat. Zároveň ale Brada dodává, že nový a lépe fungující byznys model se může objevit opravdu v kterékoli oblasti podnikání od železárenství až k bio a nanotechnologiím.

Strážní andělé

O přínosech inovativních projektů, za nimiž ve většině případů stojí právě mladé firmy, již dnes ví i vedoucí představitelé našeho státu. Pochopili, že i v našich podmínkách lze vybudovat firmu, která bude schopna konkurovat globálním gigantům. Takovými příklady mohou být české firmy Avast nebo AVG, které lze v první fázi jejich fungování označit jako startupy.

Asi největším problémem, který české startupy trápí, je získání prostředků na jejich financování. Majitelé tuzemských startupů často svůj byznys budují ve volném čase, někde v pronajaté garáži. Avšak nejsou to jen peníze, co zakladatelé startupových projektů od investorů očekávají. Z průzkumu právnicko-poradenské firmy CAEG vyplývá, že startupy, které se rozhodly spolupracovat s investorem, by nejvíce uvítaly jeho roli coby aktivního partnera. Hledají podporu například v oblasti marketingu a získávání důležitých kontaktů.

Naštěstí na našem trhu existují firmy i jednotlivci, kteří jsou ochotni startupům podat pomocnou ruku. A to nejen ve formě rad, které jsou mnohdy k nezaplacení, ale i s financováním. Takzvaní Business Angels vyhledávají pro sebe ten správný projekt a svou investicí ho chtějí přivést na svět. Stále je však takových investorů málo. Důvodem je hlavně fakt, že jen zlomek projektů nakonec skutečně uspěje, a tak lze takovou investici označit za vysoce rizikovou.

Svoboda na prvním místě

Vstup do neznámých vod, nejistá budoucnost a poměrně vysoké riziko investice – to jsou atributy, kterými se na začátku stratupy vyznačují. Proč se tedy mladí nadšenci do jejich budování neustále vrhají?

Pro Šimona Podlipského, jednoho ze zakladatelů startupového projektu Lidskasila.cz, byl tím zásadním důvodem fakt, že člověk má ve vlastní firmě určitou svobodu. Nemusí se jako zaměstnanec přizpůsobovat plánům zaměstnavatelů. Se svými kolegy založil firmu, která aktuálně propojuje dámy na úklid s lidmi, kteří shánějí někoho, kdo jim kvalitně uklidí. Vizí firmy, která již získala několik investorů,však není zůstat jen u úklidu. V budoucnu by se chtěla orientovat i na další služby.

Chybějící nástroj pro vyhledávání kandidátů na manažerské pozice vedl k vytvoření startupu i Tomáše Drážného, který se v oblasti manažerského headhuntingu pohybuje již několik let. Jeho projekt Executivejob.cz vytváří prostor pro setkávání manažerů na jedné straně a manažerských kariérních příležitostí na straně druhé. Cílem je koncentrovat jejich nabídky do vyššího managementu společnosti na jednom místě a poskytnout tak uživatelům komfort a úsporu času. V dlouhodobém horizontu je plánem tohoto projektu vybudovat komunitní web, který pomůže manažerům na vysokých pozicích jednoduše se orientovat jak v tom, co pracovní trh nabízí, tak i ve službách headhunterů.

A právě díky dlouhodobé strategii, kterou má projekt ExecutiveJob.cz ujasněnou, naplňuje podstatu startupu, a to potenciálem dalšího rozvoje. Ten může být právě rozhodující při rozhodování investorů, zda ten či onen projekt podpoří. „Pro investory jsou důležitá data, trend vývoje a kvalita týmu, který za startupem stojí. Když vidí schopný tým, jeho drive, zajímavou myšlenku, která následuje, anebo dokonce určuje trend na trhu, investuje rád,“ poznamenává Tomáš Drážný, zakladatel a CXO Executivejob.cz.

Reagovat na poptávku

Co by však měl startupový projekt splňovat, aby byl konkurenceschopný a pro investory atraktivní? Jak Tomáš Drážný, tak i Šimon Podlipský se shodují na tom, že základem je kvalitní tým lidí, který bude pro firmu dýchat, kteří ji budou doslova brát jako své dítě. A to zejména v začátcích, kdy v podstatě „všichni dělají všechno“.

Zapomínat by se však také nemělo na to, že o tom, zda bude firma úspěšná, rozhodují jejich zákazníci. Klíčová je tedy snaha získávat od nich neustále zpětnou vazbu. Vývoje startupu by se měl tedy odvíjet od toho, co si přejí zákazníci, ne podle toho, co by rád zakladatel, doplňuje Šimon Podlipský.

Podle Drážného je zase nutné na samém začátku dát opravdový pozor již na onu prvotní myšlenku, která nás k tvorbě startupu vede. „Říká se, že máte-li dobrý nápad, někdo ho už ve světě měl. Pokud ne, je otázkou, zda je ten nápad opravdu tak skvělý, jak si myslíme, poznamenává zakladatel projektu Executivejob.cz a upozorňuje na to, že často se zakladatelé startupů zamykají do pocitu vlastní geniality a dostatečně nepodrobují svou myšlenku konstruktivní kritice okolí.

Odhalit na samém začátku, zda bude startup úspěšný či nikoli, je velice obtížné, možná i nemožné. „Dá se poznat dobrý tým a zajímavý produkt. Nicméně vždy následuje fáze, při níž se musíte spolehnout na štěstí a to, zda na své cestě potkáte ty správné zákazníky, a to ideálně dříve, než vám dojdou peníze,“ dodává Filip Brada, který sám pomáhá startupům v rozvoji a také do nich investuje. Máte-li podle vás ten správný nápad a myslíte-li si, že svým projektem můžete oslovit ty správné investory, jděte do toho. Dosáhnout splnění snu není nemožné. Vždyť i značky jako Facebook, Google nebo Apple byly na začátku „jen“ nápady v hlavách jejich zakladatelů.


Budoucnost ve hvězdách / V současnosti vzniká startupů spousta, hodně z nich se může chlubit zajímavou myšlenkou. Ne každý ji však dokáže úspěšně realizovat. Šance na úspěch je tu však vždy.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017